Dohoda o prvním návrhu v rámci balíčku „Fit for 55“
Rada a Evropský parlament dosáhly předběžné politické dohody o přísnějších výkonnostních normách pro emise CO2 u nových osobních automobilů a dodávek. Cílem je přejít k mobilitě s nulovými emisemi.
Návrh bude ještě přijat formálně, nicméně oba orgány se dohodly na:
- cíli snížení emisí CO2 o 55 % u nových osobních automobilů a o 50 % u nových dodávek do roku 2030 ve srovnání s úrovněmi v roce 2021,
- cíli snížení emisí CO2 o 100 % jak u nových osobních automobilů, tak u dodávek do roku 2035.
Dosažení první dohody o návrhu z balíčku „Fit for 55“ je silným signálem, že EU je odhodlána dosáhnout pokroku na cestě ke klimatické neutralitě a ekologické transformaci. Mobilita s nulovými emisemi bude základem pro zpomalení změny klimatu, která může způsobit vážné problémy v mnoha odvětvích naší společnosti, mimo jiné v oblasti životního prostředí, migrace, potravinového zabezpečení a hospodářství.Anna Hubáčková, ministryně životního prostředí České republiky
Do roku 2030 bude pro vozidla s nulovými a nízkými emisemi uplatňován regulační pobídkový mechanismus. V rámci tohoto mechanismu může být výrobce, který dosáhne určitých referenčních hodnot pro prodej vozidel s nulovými a nízkými emisemi, odměněn uplatňováním méně přísných cílů v oblasti CO2. Rada a Evropský parlament se dohodly na zvýšení referenční hodnoty do roku 2030, a to na 25 % pro osobní automobily a na 17 % pro dodávky.
Dohoda obsahuje text týkající se CO2 neutrálních paliv, na jehož základě Komise po konzultaci se zúčastněnými stranami předloží návrh, aby byla po roce 2035 registrována vozidla poháněná výhradně CO2 neutrálními palivy v souladu s právními předpisy EU, mimo oblast působnosti norem pro vozový park, a v souladu s cílem EU v oblasti klimatické neutrality.
Dohodou se navíc posilují i další ustanovení obsažená v nařízeních, jako například:
- snížení stropu emisních kreditů, které mohou výrobci obdržet za ekologické inovace, které prokazatelně snižují emise CO2 na silnici, a to až na 4 g/km ročně od roku 2030 do roku 2034 (snížení ze 7 g/km ročně),
- Komise do roku 2025 vypracuje společnou metodiku EU pro posuzování celého životního cyklu emisí CO2 z osobních automobilů a dodávek uváděných na trh EU a dále pro paliva a energii spotřebovávané těmito vozidly. Na základě této metodiky mohou výrobci Komisi dobrovolně podávat zprávy o emisích během životního cyklu nových vozidel, která uvádějí na trh.
Podle dohody bude do konce roku 2035 platit výjimka pro malé výrobce.
Zdroj: Rada EU
Poslední zprávy z rubriky Životní prostředí:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Dohoda o provedení práce 2022
- Dohoda o pracovní činnosti 2022
- Dohoda o prvním návrhu v rámci balíčku „Fit for 55“
- Ministři energetiky se dohodli na společné pozici k energetickým návrhům z balíčku Fit for 55, schválili i pravidla pro skladování plynu
- Komise vydala balíček Fit for 55, cílem je snížení emisí o 55 % do 2030
- Klimatický balíček Fit for 55 musí respektovat technologickou neutralitu a zohlednit i nákladovou efektivitu, říká náměstkyně Tauberová
- ČR na Radě EU pro konkurenceschopnost: Balíček Fit for 55 musí být celospolečensky akceptovatelný a nesmí znevýhodnit průmyslové státy
- Fit for 55 - Klimatický balíček
- Balíček Fit for 55 může přispět ke snížení závislosti na ruské ropě a plynu
- Klimatický balíček Fit for 55
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?