Tváří v tvář ekonomickým tlakům spotřebitelé upřednostňují zážitky a základní zboží
Změny globální ekonomiky mají vliv i na rozhodování spotřebitelů a znalost jejich chování pomůže odhadnout směr, jakým se ekonomika ubírá. Ekonomický institut Mastercard vydává zprávu nazvanou Shifting Wallets, která analyzuje, jak pevně se spotřebitelé na celém světě drží svých nákupních návyků a snaží se najít odpověď na tři klíčové otázky týkající se posunu nákupních preferencí.
Za co spotřebitelé utrácejí
Rostoucí ceny nutí spotřebitele promýšlet, za co své peníze utratí.
Proto v posledních letech začaly mít největší vypovídající hodnotu výdaje
za cestování a stravování. Zájem o cestování po pandemii stále trvá, i přes
logistické problémy a cenové tlaky. Počet rezervací letenek v letošním
létě celosvětově přesáhl až o 15 % úroveň z roku 2019. Tento růst stojí
převážně na letech s krátkou vzdáleností, s výjimkou evropských zemí,
kde mají cestující k dispozici výhodné ceny krátkých letů.
Útraty v restauracích letos meziročně vzrostly o 25 %, zatímco u nákupu potravin došlo ke 14 % růstu, který je z valné části způsoben inflací.[1]Dlouhodobým trendem jsou také internetové nákupy potravin, jež vzrostly o 70 % oproti době před pandemií. Nákupy v kamenných prodejnách se zvýšily o 25 %.1 Dochází tak k posunu k internetovým nákupům vyvolanému pandemií, přesto konvenční způsoby nakupování stále přetrvávají.
E-commerce na vzestupu
Pandemické lockdowny výrazně ovlivnily chod malých firem, ty se snažily proto expandovat hlavně do digitální ekonomiky – internetových služeb. Malé firmy nabízející online služby typu daňové poradenství, osobní péče nebo nejrůznější kurzy rostly 1,5–2× rychleji než velké společnosti. Naopak v maloobchodním sektoru se daří větším firmám, zejména oblasti e-commerce, kde prodej v porovnání s rokem 2019 vzrostl o 66 %. U malých společností to bylo pouze o 27 %. Tento rozdíl je zejména zřetelný v rozvinutějších ekonomikách jako v Austrálii, Německu, Hongkongu nebo Singapuru.
Nákupy se přesouvají spíše do všedních dnů
Mění se i doba nákupů, díky práci z domova a většímu podílu digitální ekonomiky se rozostřují hranice mezi pracovním dnem a víkendem. Celkově se tak 5 % víkendových útrat v obchodních domech přesunulo do pracovních dnů, což představuje tržby ve výši asi 22,3 miliardy dolarů. A mění se i časy – noční nákupy přestávají být vnímány jako něco výjimečného. Celkově se útraty za zboží i zážitky přesouvají spíše do všedních dnů. „Posun v tom, kdy spotřebitelé utrácejí, vypovídá o tom, jak si zvykají na nový rytmus,“říká Bricklin Dwyer, hlavní ekonom Mastercardu a vedoucí Mastercard Economics Institute. „Rostoucí ceny i úrokové sazby a celková ekonomická nejistota přesto nebrání spotřebitelům utrácet za to, co je pro ně nejlepší.“
[1] Vychází ze souhrnných a anonymizovaných objemů plateb přes Mastercard (nominální částky v dolarech bez úpravy zohledňující devizový kurz) od ledna do srpna 2022. Celosvětový odhad upravený s ohledem na sezónu a ceny.

Více informací na: www.mastercard.com
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Převody jednotek tlaku
- Kryptoměny - Aktuálně, ekonomické zpravodajství
- Registr ekonomických subjektů ARES
- Prezident - Aktuálně, ekonomické zpravodajství
- Bitcoin - Aktuálně, ekonomické zpravodajství
- Platové tabulky - základní platová tabulka 2020
- Tváří v tvář ekonomickým tlakům spotřebitelé upřednostňují zážitky a základní zboží
- ČNB tváří v tvář krizi
- Tváří v tvář managementu NWR
- Rozbřesk – Tržní sázky na růst sazeb v USA zůstávají tváří v tvář lepším payrolls malé
- AFP: Nizozemské květiny tváří v tvář brexitu vadnou
- Analytici Concorde varují před akciemi NWR: Stojíte tváří v tvář roční ztrátě (+ přehled doporučení)
Prezentace
10.03.2025 Nejpopulárnější Samsung má nástupce.
03.03.2025 Xiaomi má úžasný fotomobil. Ti nejrychlejší…
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Tomáš Volf, Citfin
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Přirozená korekce, nebo obrat na trhu? Ceny pomerančového džusu na burze klesly o 37 procent
Petr Lajsek, Purple Trading
Pohonné hmoty pod 35 Kč za litr? Díky Trumpovi možná již brzy!
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
?
Okénko pro podnikatele
Tomáš Körner, Geis