Lotyšsko, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh - souhrnná teritoriální informace
Lotyšsko je malou ekonomikou, do značné míry závislou na fungující obchodní výměně. Přestože po dvouletém zpomalení kvůli pandemii covid-19 vstoupilo Lotyšsko do roku 2022 s téměř vyčerpanými zdroji na podporu své ekonomiky, experti mu předpovídali rychlé zotavení. Koncem roku 2021 však začala krize na Ukrajině, což Lotyšsko zasáhlo hned v několika rovinách. Na jeho ekonomiku začaly dopadat důsledky protiruských sankcí, a tak se výhled růstu HDP pro rok 2022 musel revidovat směrem dolů z původně předpokládaných 4,6 % na hodnoty pod 2 %. Nicméně, jakmile se podaří lotyšským výrobcům napojit chybějící články dodavatelských řetězců, což by mohlo být příležitostí i pro české dodavatele, čeká se opět růstové období a nastartování investic. Přestože je v roce 2022 nutno řešit vysoké ceny energií a celková inflace dosahuje meziročně více než 8 %, závěrem roku 2022 by se měla situace stabilizovat a v roce 2023 Lotyšsko počítá s mírou inflace do 4 %. Nezaměstnanost by se měla pohybovat kolem 8 %. Jedním z klíčových sektorů pro fungování lotyšské ekonomiky je oblast zemědělství a na něj navázaný potravinářský průmysl, dále dřevozpracující průmysl. Lotyšsko vzhledem k dlouhodobému vývoji politické a bezpečnostní situace schválilo postupné navyšování rozpočtu na obranu do roku 2025 až na 2,5 % HDP. V letech 2022-23 plánuje investice do obnovy energetické rozvodné sítě, rozvoje dopravní infrastruktury, stavebních projektů i zdravotnictví a sociální oblasti a školství.
Lotyšsko - Hospodářské ukazatele
EIU, OECD, IMD, Latvijas BankaLotyšsko | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Růst HDP (%) | -3,6 | 4,1 | 1,8 | 3,2 | 4,1 |
Průmyslová produkce (% změna) | -1,8 | 4,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Veřejný dluh (% HDP) | 43,2 | 48,7 | 48,3 | 45,8 | 43,1 |
Míra inflace (%) | 0,2 | 3,3 | 9,5 | 3,7 | 2,1 |
Populace (mil.) | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 |
Nezaměstnanost (%) | 8,1 | 7,8 | 8,1 | 7,1 | 6,0 |
HDP/obyv. (USD, PPP) | 22 671,6 | 24 470,0 | 26 650,0 | 28 510,0 | 30 380,0 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | 1,0 | -1,1 | -0,7 | -0,6 | -0,5 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -1,7 | -3,9 | -4,0 | -4,5 | -4,8 |
Exportní riziko OECD | - | - | - | ||
Konkurenceschopnost | 41/63 | 38/64 |
Vývoj HDP
Podíl sektorů
zemědělství | 4,5 |
průmysl | 22,3 |
služby | 73,2 |
Lotyšsko - Import dle zemí
Lotyšsko - Import dle zboží
Celkem | 17,3 |
Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 0,9 |
Předměty obchodu zvláštní | 0,8 |
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 0,7 |
Léčiva (vč. léčiv veterinárních) | 0,6 |
Nápoje alkoholické | 0,6 |
Lotyšsko - Příležitosti pro český export
Dopravní průmysl a infrastruktura
Největším projektem roku 2021, pokud jde o silniční dopravu, bylo zahájení výstavby obchvatu města Kekava. Toto město leží na hlavní trase z Rigy na jih, na lotyšsko-litevskou hranici. S projektem jeho obchvatu souvisí i plán na modernizaci silničního obchvatu hlavního města Rigy tak, aby byla zajištěna plynulá tranzitní doprava směrem na sever do Estonska. Lotyšsko také v roce 2022 počítá s dodávkou nových elektrických příměstských vlaků, s čímž souvisí i plány na pokračující modernizaci nástupišť a posílení některých příměstských tratí. To bude znamenat příležitosti pro firmy, které dodávají signalizační systémy nebo se zabývají modernizací stávajících tratí a infrastruktury. Vzhledem k tomu, že se díky nasazení nových vlaků očekává nárůst počtu uživatelů veřejné dopravy, je v plánu i spuštění společného systému prodeje jízdenek na vlakovou a autobusovou dopravu. Zde by se mohly uplatnit IT firmy nabízející mobilní aplikace nebo zabezpečení platebních procesů.
Kromě toho čeká Lotyšsko v roce 2022 ještě mimo jiné legislativní dokončení reformy správy námořních přístavů. Jejím cílem je přeměna největších nákladních přístavů Riga a Ventspils na kapitálové společnosti. To následně umožní vypsání tendrů za účelem revitalizace a modernizace přístavů. Tyto zakázky by mohly být zajímavé pro české firmy zabývající se logistickými řešeními apod.
Plány resortu dopravy na rok 2022 se odrazily i v příslušné položce státního rozpočtu, který na letošek počítá s výdaji ve výši téměř 730 milionů EUR, což je o bezmála 300 milionů EUR více, než bylo plánováno na rok 2021.
Elektrotechnika
Digitální výzvy pro Lotyšsko zahrnují zlepšení základních digitálních dovedností, zvýšení zavádění digitálních řešení ze strany podniků a také zmírnění nedostatku specialistů na informační a komunikační technologie, což má v současnosti dopad na dostupnost pracovní síly, konkurenceschopnost, odolnost, využívání vládních elektronických služeb apod.
Lotyšský NPO podporuje digitální tranzici díky investicím do digitalizace veřejné správy a veřejných služeb (129 milionů EUR) a digitální transformaci malých a středních podniků a související inovace ve výši 125 mil EUR. Plán zahrnuje opatření na zavedení vysokorychlostního širokopásmového připojení, které by mělo pomoci dále zlepšit digitální infrastrukturu (12,5 milionů EUR) a reformy ve prospěch digitálního zvyšování kvalifikace, jako je zlepšení základních a pokročilých digitálních dovedností občanů, podniků a veřejné správy (95 milionů EUR).
Jedním z příkladů pravděpodobných projektů bude tzv. počítačová knihovna. Investice bude spočívat v nákupu vybavení (informační a komunikační technologie) pro všeobecné vzdělávací instituce s cílem překonat digitální propast pro sociálně zranitelné studenty a obecně i všechny stupně vzdělávacích institucí. Cílem projektu je zajistit lepší přístup k učebnímu obsahu a umožnit hladký průběh procesu dálkového učení pro žáky a učitele vytvořením „počítačových knihoven“ ve školách. To např. umožní žákům a učitelům, kteří potřebují počítač k učení a výuce, zapůjčit si jej na dobu studia. Veškere vybavení by mělo být naprogramováno uživatelsky přívětivými aplikacemi a programy, které budou jako nezbytné součásti výběrových řízení poptány u budoucích dodavatelů.
Energetický průmysl
V roce 2021 došlo k zapojení významné části modernizovaného úseku lotyšské energetické sítě a zařazení do lotyšské přenosové soustavy. Jedná se o významnou součást procesu vedoucího ke zvýšení kapacity elektrické sítě a bezpečnosti dodávek energie v pobaltském regionu. Finálním cílem je do roku 2025 synchronizovat přenosové sítě pobaltských států s kontinentální Evropou a odpojit se od dosavadního systému BRELL (Rusko, Bělorusko, Pobaltí). Mělo by to umožnit vyloučení odběru elektrické energie z Běloruska, a také ukončení, byť jen částečné závislosti na dodávkách elektřiny z Ruska.
V roce 2022 a následujících dvou letech Lotyšsko plánuje investice do rekonstrukce dalších dvou stávajících elektrických vedení (Valmiera-Tartu a Valmiera-Tsirgulin) a později též do pořízení a instalace tří synchronních kompenzátorů. Celkově se bude jednat o dvě investice ve výši 76 mil. EUR a 99,5 mil. EUR, z nichž každá bude čerpat 75 % spolufinancování z EU.
V návaznosti na projekt synchronizace plánuje společnost AST , lotyšský provozovatel elektrické přenosové soustavy, až do roku 2030 revitalizovat lotyšskou energetickou síť s cílem zajistit stabilitu přenosové soustavy a nepřerušovanou dodávku energie koncovým uživatelům v požadovaném objemu. Již v první polovině letošního roku by mohlo dojít k vypsání tendrů v tomto významném energetickém projektu v Pobaltí.
Dalšími projekty, které by mohly být zajímavé pro české firmy, by mohly být projekty navázané na klimatický balíček v rámci Národního plánu obnovy. Česká republika by pro LV mohla být potencionálně velkou inspirací i dodavatelem řešení v oblasti zvyšování energetické účinnosti.
Obranný průmysl
České firmy již v minulosti uspěly ve výběrových řízeních na dodávky pro lotyšské ozbrojené síly i NATO a lze předpokládat, že by na ně mohly navázat další. Podle plánů Ministerstva obrany Lotyšska lze v roce 2022 i v letech následujících očekávat poptávku po těžké technice i po dalších technologiích.
Lotyšsko mívá specifické nároky na vojenskou, případně hasičskou či záchrannou techniku vzhledem k terénu svého území, které se z velké části rozkládá na měkkém písečném podloží. V Lotyšsku se navíc nachází velké plochy lesů, které jsou v letních měsících i přes severské přímořské klima náchylné na lesní požáry. Charakteristické pro tuto pobaltskou zemi jsou i méně dostupné odlehlé vesnice, ke kterým nezřídka vedou jen prašné cesty.
V Lotyšsku působí již bezmála pět let jednotky Armády ČR v rámci alianční předsunuté přítomnosti (eFP NATO). Jednotky Armády ČR tedy přímo používají českou výzbroj na území Lotyšska a tím mohou partnerům ukázat nejnovější trendy a vybavení.
V neposlední řadě Lotyšsko čelí v současné době i hybridním či kybernetickým útokům. V této oblasti má Česká republika co nabídnout a mnohé české firmy si zde budují silné renomé. Vzhledem ke geopolitickému vývoji situace v regionu bude zcela jistě i nadále sílit poptávka po řešení v oblasti electronic warfare či odhalování fake news.
V souvislosti s hybridními útoky v poslední době se Lotyšsko snaží posílit ochranu svých vnějších hranic s Ruskem a Běloruskem (které jsou zároveň hranicemi EU a NATO). Na zvyšování úrovně zabezpečení se Lotyšsko chce soustředit v letech 2022 a 2023 a vybudovat silný systém postavený nejen na fyzické ochraně hranic, ale také prevenci útoků, včetně kybernetických.
Zdravotnický a farmaceutický průmysl
Farmaceutický průmysl má v Lotyšsku velký potenciál růstu, přestože zde působí řada mezinárodních, ale i lotyšských firem, které ovládají většinu trhu. Existuje stále poptávka po speciálních zdravotnických prostředcích a ve velkých státních nemocnicích i soukromých zdravotnických zařízeních je poptávka po novém vybavení, například speciálních lůžkách apod.
Lotyšská vláda stanovila sektor zdravotnictví jako svou prioritu v roce 2022. Ve státním rozpočtu vyčlenila celkem 1 594 mil EUR, což představuje navýšení financí o více než 235 mil. EUR oproti roku 2021. Největšími investicemi bude obnova nemocnic i menších zdravotnických zařízení, která budou poptávat nejen stavební úpravy, ale zejména vybavení – a to jak zdravotnické, tak IT techniku. Důležitou investicí budou platy zdravotníků a jejich další vzdělávání. I zde by se mohly otevřít příležitosti pro české subjekty, které nabízejí např. softwarová řešení specializovaných e-learningů, případně i služeb.
Další příležitosti by mohl nabízet plán lotyšského ministerstva zdravotnictví rozvíjet preventivní a screeningové programy za účelem předcházení některým závažným onemocněním (kardiovaskulární choroby, rakovina, nemoci zachytitelné v perinatálním nebo novorozeneckém věku apod.). S těmito výzvami budou souviset i konkrétní poptávky na speciální vybavení nemocnic a zdravotnických zařízení.
Mnohá zdravotnická zařízení nebyla až do koronavirové krize i desítky let modernizována, takže se i v rámci Národního plánu obnovy (NPO) počítá s investicemi do modernějšího zázemí, které bude v souladu se současnými ekologickými trendy např. nakládání s odpady, zvyšování energetické účinnosti apod. V mnoha případech půjde o komplexní přestavbu velkých nemocnic, na které vláda plánuje čerpat prostředky z fondů EU. Tyto plány mají dlouhodobý charakter, ale koronavirová krize uspíšila jejich přípravu a snad i realizaci. Lotyšsko se bude v dlouhodobějším horizontu muset zaměřit též na obnovu zdravotnické infrastruktury a dosažitelnosti lékařské péče ve všech regionech, která utrpěla nejen kvůli koronavirové situaci, ale také kvůli dlouhodobému úbytku obyvatel země.
Železniční a kolejová doprava
V oblasti železniční dopravy byla v roce 2021 nejdůležitější modernizace příměstské trati v severní části širší Rigy, která byla revitalizována a připravena na stavbu druhé koleje, což by mělo v dohledné době umožnit intenzivnější vlakovou dopravu v této oblasti. Pokračují práce i na mezinárodním projektu vysokorychlostní železnice Rail Baltica, který loni vstoupil do realizační fáze. V loňském roce začala v rámci projektu stavba železniční infrastruktury k propojení hlavního nádraží v Rize a tamního mezinárodního letiště, probíhá projektování hlavní trasy železnice o délce 200 km a sedmnácti regionálních stanic. V rámci „Rail Baltica main line construction in Latvia“ práce zahrnují přípravu terénu, výstavbu náspů, železničních mostů, silnic, nadjezdů a kolejí a přeložení sítí. Smlouvy s dodavateli by pak měly být uzavřeny v několika fázích v roce 2022 a začátkem roku 2023 by měly začít stavební práce. Další tendry, díky nimž se jistě otevřou i příležitosti pro české subjekty působící v sektoru železniční dopravy, jsou očekávány v roce 2022.
Lotyšsko také v roce 2022 počítá s dodávkou nových elektrických příměstských vlaků, s čímž souvisí i plány na pokračující modernizaci nástupišť a posílení některých příměstských tratí. To bude znamenat příležitosti pro firmy, které dodávají signalizační systémy nebo se zabývají modernizací stávajících tratí a infrastruktury. Vzhledem k tomu, že se díky nasazení nových vlaků očekává nárůst počtu uživatelů veřejné dopravy, je v plánu i spuštění společného systému prodeje jízdenek na vlakovou a autobusovou dopravu. Zde by se mohly uplatnit IT firmy nabízející mobilní aplikace nebo zabezpečení platebních procesů.
Lotyšský Národní plán obnovy (NPO) podporuje ekologický přechod investicemi do modernizace dopravy a dopravní infrastruktury v metropolitní oblasti Rigy (295 milionů EUR). Projekty obnovy budou zaměřeny na snížení emisí skleníkových plynů (GHG) souvisejících se sektorem dopravy a budou realizovány v metropolitní oblasti Rigy, kde sídlí asi 65 % lotyšského obyvatelstva. Jejich konkrétním cílem bude konsolidace a racionalizace současného roztříštěného dopravního systému vytvořením multimodální sítě veřejné dopravy a pobídky k využívání veřejné dopravy zlepšením dopravní infrastruktury, včetně železnic, tramvají, elektrobusů a cyklostezek.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz