Na jedné straně argumentují pojišťovny tím, že nárůst cen je prvním zvýšením přijatým za posledních 8 let. Považují ho rovněž za odůvodněný na základě inflačního navýšení cen za náhradní díly, za transportní služby a servisní práce při odstraňování škod na autech. Signifikantním faktorem, jenž sehrál ve zdražování roli, je růst cen za práci a hodinových sazeb servisů.
„Celková situace na trhu automobilů má nepříznivý dopad na provoz pojišťovacích společností v oblasti produktů pro vozidla. Na jedné straně se vyrábí stále sofistikovanější a dražší vozy, zejména elektroauta. Ta jsou mnohem náchylnější ke škodám a jejich opravy jsou dražší. Na druhou stranu jsme svědky evidentního skokového navýšení cen ojetých aut na trhu, které jsou benchmarkem pro určování úrovně kompenzací za škody na vozidlech,“vysvětloval nejednoduchou situaci pojišťoven Dusko Jovanovic, generální sekretář srbské asociace pojistitelů. K tomu ještě dodal, že v průběhu posledních 8 let, které uběhly od poslední cenové korekce, vzrostla inflace měřená indexem spotřebitelských cen na 20,68 %.
V roce 2019 proběhla systémová změna v aplikaci bonus/malus. Ta měla za následek částečný nárůst bonusu o 5 až 10 % v některých skupinách klientů. Současně se trh bude muset vyrovnat i s dalším nárůstem limitu kompenzací škod předepsaným nově zákonem o povinném pojištění v silničním provozu.
Srbská národní banka (NBS) zaslala všem pojistitelům, kteří zvedli cenu povinného ručení, dopis s výzvou, aby se co nejrychleji vrátili k pojistnému na předchozí úrovni. Tisková zpráva této instituce zmínila v rámci své kompetence dozoru, že bude iniciovat dohledovou proceduru proti těm hráčům na trhu, kteří budou „nadále bezdůvodně zvyšovat pojistné“. Současně přijme všechna nezbytná opatření, aby chránila práva a zájmy zákazníků pojišťovacích společností, včetně uplatnění sankcí proti zapojeným pojišťovnám. NBS současně očekává, že pojišťovny vrátí pojistné inkasované navíc a budou bezodkladně informovat klienty o termínu, kdy se tak stane a jakou formou.
Navíc NBS přijala regulaci, jež má zabránit takové okolnosti opakovat. Jde o speciální instrukce k rozhodovacímu procesu v pojišťovnách ve vztahu k podmínkám a tarifům pojistného u povinného ručení. To znamená, že v budoucnu budou muset informovat NBS o svém záměru změnit pojistné ve lhůtě 60 dnů před plánovaným zavedením úpravy. Dodat musí dokumentaci, z níž bude patrné odůvodnění a opodstatnění pro takovou změnu sazeb pojistného, přičemž v úvahu je třeba především brát poměr vzájemného prospěchu v uzavřených smlouvách, vliv na ochranu práv a zájmů stran, které jsou povinným ručením chráněny, a dále i solvence nebo finanční pozice konkrétní společnosti plus další relevantní data tak, aby se zabránilo podobným situacím do budoucna.