Kvalitní produkt otevírá Čechům dveře i v Kalifornii
Kvalitní produkt otevírá Čechům dveře i v Kalifornii
05.08.2022 / 02:09 | Aktualizováno: 05.08.2022 / 02:38
"Nechte přírodu vytvářet zázraky a my budeme tvrdě pracovat, abychom podpořili a zvýšili její úsilí." S tímto krédem jako vůdčím principem se Martin Pohl, rodák z Frýdlantu, snaží vyrábět vína nejvyšší kvality zrozená z vinařských postupů, které jsou v souladu s přírodou. Kvalitní vína s „českou stopou“ mají ve Spojených státech tradici.
Příkladem je sekt značky „Korbel“, který se rozlévá i v Bílém domě. Na sedmi inauguracích, včetně let 2009 a 2017 byla podávána šumivá vína Korbel Champagne Cellars. U zrodu etikety Korbel stáli tři bratři z Mělníka František, Anton a Josef, kteří v roce 1882 založili v kalifornském Napa Valley vinařství s klasickou metodou kvašení vína přímo v láhvích. V roce 2011 byla firma Korbel Champagne Cellars dvanáctý největší producent vína ve Spojených státech. Jejich produkce vzrostla z 150 000 na 1,3 milionu krabic ročně. Dlouhé roky ovšem bratří Korbelové neměli české následovníky.
To chce změnit Martin Pohl. V roce 2007 založil s partnery v Midletownu Beaver Creek Vineyards. A vsadili na bio kvalitu.
Vinařství Beaver Creek leží necelé dvě hodiny jízdy na sever od San Franciska. Cesta Martina Pohla vedla k založení firmy přes několik zastávek. Do USA se přistěhoval v roce 2001. Začínal jako číšník v exkluzivní restauraci v San Francisku, kde měl možnost pozorovat, co si hosté přejí. Byla to především značková vína. Dlouho neuvažoval a ušetřené peníze investoval do jejich nákupu. Měl nápad otevřít vinařský bar s prodejem kultovních vín. S touto myšlenkou poznal kamaráda Radana, pozdějšího partnera. V roce 2006 začali nakupovat hrozny z Napa Valley, a produkovali první víno pro vlastní potřebu. Povedlo se a všem ohromně chutnalo. Začali dál přemýšlet, jestli neotevřít opravdové komerční vinařství.
Martin Pohl nápadu propadl. Začal studovat knihy, navštěvoval přednášky, nechal si radit od odborníků a vyhledával na internetu vše, co se vztahovalo k pěstování vína. „Pochopil jsem, že to je umění a nikoliv mechanická práce. Kolem roku 2006 jsme s Radanem měli možnost navštívit kultovní vinařství Screaming Eagle. Jedná se o velice drahou etiketu prodávanou v malém množství. Možná i to bylo inspirací v okamžiku, když jsme projížděli Middletownem. Povšimli jsme si, že tu jsou neobdělané vinice, na kterých hnijí hrozny. S majiteli jsme se dohodli na pronájmu. V té době se k nám jako investor připojil Josef, který měl potřebné licence. A tak jsme to riskli“, vzpomíná Martin Pohl na první kroky.
Pozemek Beaver Creek Vineyards v Middletownu leží v místech, kde je nedostatek vody a často dochází k požárům. Například v loňském roce rezervoáry na zavlažování nestačily. Hrozny začaly schnout ještě před tím, než dozrály.
„Díky tomu jsme jednu z našich etiket pojmenovali Survivor/Přežívající. Víno je z keřů, které přežily požáry v roce 2015.“
Vzhledem k nadmořské výšce a suchu vinice nemá žádné problémy s plísněmi a nežádoucím hmyzem. Celý proces pěstování hroznů probíhá bez používání chemikálií. Na hubení plevele má Martin Pohl ovečky, které pomáhají s pastvou a hnojením. Při konzervování se nepoužívají žádné siřičitany. Pro fermentační proces se využívají přírodní kvasinky na rozdíl od komerčních aromatických a žádné další chemické přísady. Pro mnoho lidi to znamená, že mohou pít bílé i červené víno, aniž by je ráno bolela hlava.
Pozemek má 22 akrů. Dnes tu produkují mezi dvěma až třemi tisíci krabic vína. V každé je dvanáct lahví. Sami si je plní, nálepkují. Víno zraje v 60 galonových dubových sudech vyrobených ve Francii.
Značka je založena na certifikátu biodynamického vína. Základem jsou odrůdy Sauvingnon Blanc a Cabernet Sauvignon. Součásti je i specialita, kterou je přírodní šumivé víno „Petillant Naturel“, se sedimentem a nefiltrované.
Nedaleko vinařství, necelých pět set metrů nad mořem jsou horké, léčivé prameny, které jsou velice oblíbené mezi lidmi, kteří věří ve zdravý životní styl a pečují o své zdraví. Právě ti podle Martina Pohla tvoří většinu zákazníků. „Často se v naší ochutnávací místnosti zastaví a koupí celý karton, protože jim naše produkty chutnají. Víno dodáváme také do nedalekých obchodů a restaurací, které se specializují na zdravou výživu s organickými produkty bez chemického ošetření.“
Řada firem z mnoha dalších oborů či odvětví se snaží prosadit své produkty na zdejším trhu. Můžete prozradit, co považujete za svůj nejvýznamnější krok na cestě k tomuto cíli, jakou strategii zvolit?
„Já považuji Kalifornii za oblast, kde je největší vědomí na planetě a samozřejmě konkurence s tím spojena. Žije tady ohromné množství kvalitních lidi, kteří rádi konzumují nebo využívají nejlepší produkty a můžou si je dovolit. Z mého pohledu je ohromně důležité vyrábět produkt, který je šetrný k přírodě a naší planetě a zároveň dělaný s láskou a poctivou prací. Základ úspěchu v tomto konkurenčním prostředí je práce s detailem a samozřejmě jak jsem již zmínil energetická vibrace produktu, který vyrábíte. Pokud se české firmy prosadí v západní Evropě, pak zřejmě mají šanci i v Americe. Nevím jakou strategii zvolit, ale když mají kvalitní produkt a peníze na marketing, tak proč to nezkusit na americkém trhu“.
A jak si představuje budoucnost svého vinařství? „Mám sen vytvořit exkluzívní klub s omezeným prodejem lahví na jednoho zákazníka, tak jak to mají některé velmi populární vinařství v okolí a vyhýbat se prodeji přes velkoobchody, které si často účtují až 50% marži.
Zdroj: využití informací z článku Áji Bufky se svolením autora.
Jana Přikrylová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Los Angeles
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?