Každý pátý pracující musí dovolenou přizpůsobit inflaci nebo nedostatku lidí
Osm z deseti lidí svoji představu o dovolené letos měnit nemusí: 65 % si její hlavní část vybere v létě, dalších patnáct procent v jiném ročním období.
„Nejmenší problémy dělá inflace zaměstnancům v Praze, naopak nejvíc se musí přizpůsobit potřebám firmy Jihočeši,“ upřesňuje František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ. Jenom 4,8 % pražských respondentů plánuje šetřit, naopak 16,7 % dotazovaných z jižních Čech musí plánovat dovolenou podle firmy.
Hlavní část dovolené nejčastěji trvá dva týdny (28,6 % respondentů), mezi jedním až dvěma týdny si vybírá 27,4 % dotázaných a týdenní dovolenou čerpá 26,8 % lidí. Delší než dvoutýdenní rekreaci si dopřává 12,6 % zaměstnanců, volno kratší než týden má jen 4,6 % lidí.
Vede tuzemsko a moře, zlomek lidí si přivydělává
Dovolenou tráví Češi nejčastěji cestováním po tuzemsku (28,4 %) nebo u moře (24,8 %). Zhruba šestnáct procent lidí odpočívá doma, třináct procent jich tráví čas na chatě nebo chalupě a jedenáct procent cestuje po zahraničí. „Téměř dvě procenta lidí si během dovolené přivydělává v jiném zaměstnání,“ dodává šéf personálky. Další prací tráví dovolenou 1,6 % Čechů, přičemž v jižních Čechách je jich víc než čtyřnásobek (6,7 %). V domácnostech se šesti a více členy si přivydělává téměř každý třetí.
Čtyři z deseti lidí pracují i na dovolené
Nadpoloviční většina zaměstnanců během dovolené odpočívá. Podle průzkumu ale každý čtvrtý „občas něco vyřídí“, čtrnáct procent respondentů udržuje kontakt s firmou e-mailem nebo prostřednictvím telefonu a tři procenta jich uvedla, že intenzivně pracují.
Polovina zaměstnanců je bez benefitů
Celkem 53 % respondentů uvedlo, že jim zaměstnavatel neposkytuje žádný benefit související s dovolenou. Mezi nejčastější výhody pak patří týden dovolené navíc (30,6 %) a finanční příspěvek na dovolenou (14,2 %).
Data pro reprezentativní průzkum sesbírala agentura Data Collect prostřednictvím svého online panelu na vzorku 500 pracujících respondentů starších osmnácti let.
1) Jak bude letos vypadat vaše dovolená?
65 % stejně jako jindy – hlavní část si beru v létě
15,4 % stejně jako jindy – hlavní část si beru jindy než v létě
14,2 % zkrátím ji kvůli inflaci – musím šetřit
5,4 % musím se přizpůsobit firmě – nedostatek zaměstnanců
2) Jak dlouho trvá vaše hlavní dovolená?
4,6 % méně než týden
26,8 % týden
27,4 % osm až třináct dní
28,6 % dva týdny
12,6 % více než 14 dní
3) Jak převážně trávíte dovolenou?
15,8 % odpočívám doma
12,8 % odpočívám na chatě/chalupě
24,8 % u moře
5,2 % na horách
28,4 % cestuju po tuzemsku
11,2 % cestuju po zahraničí
0,2 % hlídám děti příbuzným
1,6 % přivydělávám si v jiném zaměstnání
4) Věnujete se během dovolené částečně i práci?
58 % ne, jenom odpočívám
14 % udržuju kontakt s firmou (mailem, po telefonu)
25 % občas něco vyřídím
3 % intenzivně pracuju
5) Nabízí váš zaměstnavatel některý z benefitů souvisejících s dovolenou?
vybrat můžete i více možností
14,2 % finanční příspěvek na dovolenou
4,2 % firemní rekreaci/chatu/chalupu
30,6 % týden dovolené navíc
3,4 % víc než týden dovolené navíc
1,2 % neomezeně dlouhou dovolenou
2,8 % něco jiného
53 % nenabízí nic
Předvýběr.cz je česká personální společnost, která působí na trhu od roku 2008. Soustředí se na předvýběr vhodných kandidátů, kdy oslovuje uchazeče přes online pracovní portály, online databáze, rozsáhlou interní databázi kontaktů a sociální sítě. O kvalitní vyhledávání a relevantnost kandidátů se stará více než 50 zaměstnanců pracujících v pražské centrále a v regionálních kancelářích na Vysočině, v Brně a v Ostravě. Personální agentura je generálním partnerem klubu Předvýběr.CZ Florbal Mladá Boleslav, generálním partnerem Předvýběr.CZ Bike Maratonu Vysočina a partnerem fotbalového klubu FC Vysočina Jihlava. Podporuje činnost Nadačního fondu Toník, spolku Dobré víly a ústavu Cesta z krize.
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select
?