Čechům se nákupy prodraží, ceny porostou rychleji než evropský průměr
Nejen pivo, ale i jiné potraviny by v Česku mohly do konce roku výrazně zdražit. K vysokým vstupním nákladům za energie či hnojiva a nízkým zásobám se přidaly i důsledky ruské invaze na Ukrajinu. Ty vyhnaly ceny takových komodit, u nichž Rusko a Ukrajina mají silnou pozici na mezinárodních trzích. Například jde o oleje a tuky (o 53 %), mouky (28 %) nebo těstoviny (19 %). Podle analytiků pojišťovny Allianz Trade se přitom dá očekávat, že se toto zdražení do koncových cen teprve promítne.
Na základě odhadu, že maloobchodníci přenesou na spotřebitele ekvivalent 75 % zvýšení výrobních cen potravin, analytikům Allianz Trade vyšlo, že inflace u potravin bude průměrného evropského spotřebitele stát v roce 2021 za stejný koš potravinářských výrobků 243 EUR navíc, přičemž odhady se na čtyřech největších evropských spotřebitelských trzích pohybují mezi 200 EUR a 250 EUR.
„Tento prudký nárůst cen potravin se přidává k obecnějšímu růstu životních nákladů (pohonné hmoty, elektřina, nájmy, potraviny mimo domov atd.), a minimálně v některých zemích pravděpodobně oživí debaty o možných sociálních dávkách, které by ulehčily nejzranitelnějším domácnostem,“ říká ředitel oddělení risku české pobočky Allianz Trade Jakub Cerman.
Nárůst se přitom dotkne všech zemí Evropské unie bez výjimky, Česká republika se ve většině sledovaných pohybuje nad celoevropským průměrem. „Maloobchodní ceny potravin vzrostly od ledna 2021 do března 2022 v České republice o 7,7 %, evropský průměr je o 0,6 % méně. Nákup potravin v Česku také tvoří větší část spotřebních výdajů – 15 % v porovnání s 13 %,“ upřesňuje Cerman.
Průměrný roční účet za potraviny na osobu tak v loňském roce Allianz Trade odhadla na 1 576 eur, tedy necelých 40 tisíc korun [1]. Při využití již zmíněného odhadu, že se na zákazníky přenese 75 % nárůstu výrobních cen, letos by se tato částka mohla zvýšit přibližně o dalších 150 eur.
Allianz Trade je světovým lídrem v pojištění pohledávek s více než 52 000 klienty a zastoupením ve více než 50 zemích. Allianz Trade je členem skupiny Allianz. Specializuje se na pojištění komerčních rizik dodavatelských úvěrů proti neplacení ze strany odběratele. V České republice působí již od roku 1997.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun