Z rozbitých dodavatelských řetězců mají námořní přepravci rekordní zisky
Pandemie covidu-19 na jaře roku 2020 vedla kvůli lockdownům k prudkému snížení poptávky. Na to reagovala většina firem snížením nebo úplným omezením produkce. Výpadek poptávky se dotkl také námořní přepravy. Na to reagovali přepravci snížením počtů lodí ve flotilách a částečným omezením provozu. To se však, viděno zpětně, ukazuje jako nešťastné rozhodnutí.
Během podzimu a zimy 2020 se odběratelé velmi rychle vrátili k původně odebíranému množství, což vedlo k náhlému nedostatku lodí. To pak vedlo ke zpožděným dodávkám zboží a přeplněným přístavům. Po desetiletí téměř konstantní cena za přepravu skokově vzrostla o stovky procent. To způsobilo nárůst nákladů pro všechny odběratele.
Nicméně na druhé straně to velmi pomohlo samotným přepravcům, jejichž zisky enormně vzrostly. Čisté zisky společnosti Maersk v roce 2021 byly o 530 % vyšší než v roce 2020, společnosti Matson o 370 %, ZIM o 814 %, a tak by se dalo pokračovat napříč téměř celým sektorem. Situaci dále zhoršila loď Ever Given, která v březnu 2021 zablokovala dopravu v Suezském průplavu na téměř týden a stala se tak skoro symbolem přeplněné lodní přepravy a nedostatečných kapacit.
Ceny za přepravu už klesají
Ceny za přepravu se v současnosti v porovnání s předpandemickými cenami stále drží na extrémních hodnotách. Od ledna 2022 lze ovšem pozorovat snižování přepravních cen. Problémy v odvětví však dále přetrvávají. Vzhledem k charakteru námořní dopravy se její kapacity nedaří zvyšovat včas. Situaci nepomáhají ani čínské lockdowny, které dále narušují dodavatelské řetězce a zpožďují námořní dopravu.
Podle analytiků se má situace s přepravními cenami normalizovat ke konci roku 2022, případně v první polovině 2023. Bude však hodně záviset na tom, jak se Čína dále postaví k lockdownům, případně jak se bude situace okolo covidu-19 vyvíjet v dalších zemích.
Zvýšení cen za kontejnerovou přepravu
Světový přepravní index, který zobrazuje cenu za kontejnerovou přepravu, strmě narostl na přelomu roku 2020 a 2021. Další dramatické zvýšení cen pak přišlo v polovině roku 2021, naopak jsme byli svědky také mírného propadu od začátku tohoto roku. I po této korekci jsou ceny stále více než pětinásobné oproti cenám z let 2015–2020.
Přepravci mají žně
Námořní přepravci mají za sebou úspěšný rok 2021, kdy se jejich tržby rekordně zvýšily – okolo 60 % mezi lety 2020 a 2021. V letošním roce na tento úspěch pravděpodobně navážou, někteří jej dokonce překonají. U přepravního giganta, dánské společnosti Maersk, se meziročně zvýšily tržby za první kvartál o 55 %. Společnost Kuehne+Nagel zaznamenala 68% meziroční nárůst a u americké společnosti Matson se tržby za první kvartál meziročně zvýšily o 64 %. Obdobná situace platí u většiny firem v sektoru. Vysoké tržby přepravních firem se promítají jako dodatečné náklady odběratelům za jejich zboží. Podílí se tak na zdražení téměř veškerého zboží, které je potřeba dovážet.
Extrémní přepravní ceny pravděpodobně dosáhly vrcholu a pokud nedojde k větším covidovým lockdownům nebo jiné nepředvídatelné situaci, dá se očekávat návrat přepravních cen k běžnému stavu. S poklesem vysokých přepravních sazeb se dá očekávat i citelný pokles zisků přepravních společností. Vhodnost investice tedy záleží na tom, jak rychle a do jaké míry se přepravní sazby vrátí k běžným sazbám.
CEO firmy Kuehne+Nagel například předpokládá, že se přepravní sazby v tomto desetiletí už nevrátí k cenám z let 2018 a 2019. Vedení firmy Matson předpokládá, že poptávka po přepravních kapacitách zůstane zvýšená až do října tohoto roku. Optimistické vyhlídky firem společně s nízkou valuací dělají ze sektoru stále zajímavou investiční příležitost. V případě, že se normalizace cen z nějakého důvodu zpomalí nebo se bude držet na vyšší hodnotě než před pandemií, by mohla být investice do těchto firem velmi zajímavá.
Společnosti se o svoje vysoké zisky dělí s akcionáři – roční dividendový výnos se u společnosti Maersk pohybuje na 13 %, u americké společnosti Golden Ocean 28 % a u společnosti ZIM dokonce 36 %. Teoreticky by tak společnosti ZIM stačily pouhé tři roky na to, aby vrátila akcionářům celou tržní hodnotu akcie. Pravděpodobnost toho, že přepravní sazby a nadprůměrné dividendové výnosy budou trvat po takto dlouhou dobu, je velmi nízká. Ale každý další měsíc s vysokými přepravními sazbami přináší společnostem v odvětví vysoce nadprůměrné zisky.
Filip Dvořáček
Společnost CYRRUS, a.s., je licencovaným obchodníkem s cennými papíry a jednou z největších investičních společností v České republice. Mimo investičních služeb na míru každému investorovi nabízí CYRRUS i korporátní služby jako firemní poradenství, management emise dluhopisů vaší firmy, služby depozitáře fondů kvalifikovaných investorů nebo realizaci měnových konverzí a zahraničních plateb za výhodných podmínek.
V roce 2020 společnost oslavila výročí 25 let svého působení na kapitálových trzích.
Více informaci na: www.cyrrus.cz
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?