OSN poptává zboží i služby ročně za 20 miliard dolarů, českým firmám se rýsují další šance
OSN POPTÁVÁ ZBOŽÍ I SLUŽBY. ČESKÝM FIRMÁM SE RÝSUJÍ DALŠÍ ŠANCE
OSN není jen organizací, která řeší globální otázky. Poptává i zboží a služby ze všech možných sektorů, ročně za téměř 20 miliard dolarů. České firmy měly možnost se na semináři ve Vídni seznámit s nákupními procesy OSN a způsoby zapojení do vypisovaných tendrů.
Vídeňské sídlo OSN. Foto: Shutterstock
Seminář, který na konci dubna uspořádalo částečně v hybridní formě Velvyslanectví ČR ve Vídni ve spolupráci s agenturou CzechTrade a velvyslanectvími Slovenska a Maďarska, byl zároveň příležitostí jak navázat kontakty s nákupčími z jednotlivých agentur OSN. Seminář se uskutečnil po roce a půl příprav a vůbec poprvé ve Vídni – v rámci projektů na podporu ekonomické diplomacie PROPED.
OBRNĚNÁ TECHNIKA I ZDRAVOTNICKÁ LŮŽKA
Některé ze zúčastněných firem již zkušenosti s dodávkami do OSN mají a pravidelně své produkty do OSN dodávají. V tendrech se pravidelně daří přeloučské firmě SVOS, přednímu českému výrobci obrněné techniky, který do různých agentur OSN dodává již více než 20 let. I tentokrát byl SVOS významným účastníkem semináře. „Přestože do agentur OSN dodáváme, s nákupčími některých z nich, jako je ILO (Mezinárodní organizace práce) či UNIDO (Organizace pro průmyslový rozvoj) se firma zatím neměla možnost potkat. Osobní jednání jsou naprosto nezbytná i pro firmu, která je v rámci OSN zkušeným matadorem,“ zdůraznil obchodní ředitel firmy Štěpán Černý. Ten zároveň vysoce ohodnotil prezentace jednotlivých agentur.
„Setkání s nákupčími jednotlivých agentur nás opět posunula dále v tom, jak lépe porozumět podmínkám a zadávání technických specifikací v tendrech OSN,“ říká Global Key Account Manager předního světového výrobce zdravotnických lůžek Linet Jiří Plecitý. Firma již přes OSN zdravotnická lůžka dodala například do Sýrie, na Srí Lanku nebo do Bosny a Hercegoviny.
„V minulosti jsme byli osloveni agenturou MAAE (Mezinárodní agentura pro atomovou energii) a obchod se nám podařilo realizovat. Nicméně o nákupních procesech v OSN jsme mnoho nevěděli. Účast na semináři tak pro nás byla užitečná zejména z toho důvodu, že jsme se dozvěděli, jak fungují interní procesy nákupů v rámci OSN,“ pochvaluje si Vítězslav Ambrož, Global Sales Deployment Manager firmy TESCAN ORSAY HOLDING.
„SUCCESS STORIES“ ANEB JAK NA TENDRY OSN
Akci provázely čtyři panelové diskuze, první byla věnovaná úspěšným dodavatelům. Za Česko se představila brněnská firma HUTIRA, která poskytuje komplexní služby v oboru plynárenství, vodárenství, průmyslu a energetiky a nabízí kontejnerová řešení vhodná všude tam, kde je potřeba mobilita a šetření místem. Firma rovněž podporuje environmentální projekty a nabízí výrobu biometanu. Nově dodává čističky vody na Ukrajinu, kde má své významné zastoupení.
V dalších dvou panelech „migrace a uprchlíci“ a „potraviny a zemědělství“ se zástupci jednotlivých agentur věnovali dopadům probíhajícího konfliktu na Ukrajině na dodávky OSN, jejich strukturu a nákupní procesy OSN v zájmu flexibilního zajišťování pomoci. Významným tématem byla i hrozba přerušení dodavatelských řetězců, nebezpečí výpadku dodávek obilí z válkou sužované Ukrajiny a jeho dopady na světový potravinářský a zemědělský trh. Poslední panelová diskuse se zaměřila na oblast „IT a technologie“, kde se probírala témata nákupu IT technologií v rámci OSN a také výzev, se kterými se tyto oblasti po covidové pandemii potýkají.
CO MŮŽE UDĚLAT ČESKÁ DIPLOMACIE
Podíl nejen České republiky, ale i dalších dvou zúčastněných zemí na nákupech OSN zatím stále nedosahuje potenciálu, které zdejší firmy mají. Česko je čistým plátcem do rozpočtu OSN a významným poskytovatelem rozvojové pomoci, tomu ale neodpovídá její podíl v zakázkách OSN, kde aktuálně zaujímá v objemu dodávek až 120. místo. Vidíme tedy značný prostor pro zlepšení dlouhodobé obchodní spolupráce s agenturami OSN. Je potřeba využít hustého zastoupení zastupitelských úřadů zejména v Africe a Asii, kde má OSN celou řadu zastoupení v jednotlivých zemích. Přítomnost českých ambasád je tak klíčová právě v místech, kde mají sídla jednotlivé agentury OSN. Přínosné je také úzké propojení s kancelářemi CzechTrade.
PRVNÍ HYBRIDNÍ SEMINÁŘ
Ve Vídni, kde sídlí několik významných agentur OSN, se seminář IPS – International Procurement Seminar – konal vůbec poprvé. Zároveň byl po pandemii covid-19 prvním seminářem, který se uskutečnil v hybridní formě. „Úspěšný první pilotní hybridní seminář tohoto typu,“ ohodnotila akci na českém velvyslanectví Kerry Kassow, která řídí nákupní služby v rámci Rozvojového programu OSN (UNDP). Podle reakcí se stal úspěšným příkladem pro organizaci dalších podobných seminářů.
Semináře se zúčastnili zástupci 120 firem z Česka, Slovenska a Maďarska a 76 nákupčích ze 14 agentur OSN z Vídně, Budapešti, Říma, Ženevy, Kodaně a New Yorku. Zástupci firem měli možnost absolvovat téměř 300 schůzek osobně i online. Přítomní byli mimo jiné nákupčí z FAO (Organizace pro výživu a zemědělství), WHO (Světová zdravotnická organizace), WFP (Světový potravinový program), WBG (Světové banky), OSCE (Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě), MAAE (Mezinárodní agentura pro atomovou energii) a UNIDO (Organizace pro průmyslový rozvoj).
Zastoupeny byly firmy z oblasti elektroniky a elektrotechniky, potravinářského průmyslu, IT, zdravotnické techniky, stavebnictví aj., mezi nimi řada renomovaných českých firem, například LINET, HUTIRA-BRNO, SVOS, TATRA TRUCKS, HARTMANN-RICO, TESCAN ORSAY HOLDING nebo SCHINDLER FOOD.
Celá řada českých firem se v dnešní době – a covid tuto neutěšenou situaci ještě prohloubil – potýká s nespolehlivými obchodními partnery a čelí problémům s realizací projektů a platební morálkou. To při obchodování s OSN a jeho agenturami rozhodně nehrozí. OSN je náročným, ale spolehlivým partnerem s dlouhodobou tradicí a globálním rozsahem.
Dle reakcí firem byla nejdůležitější osobní setkání s nákupčími jednotlivých agentur OSN, neboť umožnila vyjasnit, pro které agentury je sortiment dané firmy přínosný. Užitečné dle mnohých účastníků bylo i to, že mohli diskutovat o zkušenostech s procesem výběrových řízení a dodávek pro agentury OSN s dalšími firmami.
Pavlína Šrámková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Rakousku
Díky našim firmám o nás ví celý svět
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?