MF: Sekundární předpisy EU pro mezinárodní spolupráci v oblasti daní - Právo EU
Základní normy pro mezinárodní spolupráci v oblasti daní - Právo EU.
DAC 1
Základní normou pro mezinárodní spolupráci v oblasti přímých daní je směrnice Rady 2011/16/EU ze dne 15. února 2011 o správní spolupráci v oblasti daní a o zrušení směrnice 77/799/EHS. Tato směrnice byla implementována do české legislativy zákonem č. 164/2013 Sb. ze dne 2. května 2013 o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů. V této normě jsou specifikovány tyto nástroje spolupráce: výměna informací na žádost, výměna informací z vlastního podnětu (spontánní), automatická výměna, účast při úkonech správce daně, souběžné daňové kontroly, doručování.
Příslušný transpoziční zákon byl publikován ve Sbírce zákonů jako zákon č. 164/2013 Sb. (původní znění zákona).
DAC 2
Neoficiální text konsolidované směrnice (.PDF, 880 kB)
- Směrnice Rady 2011/16/EU ve znění Směrnice Rady 2014/107/EU
- Směrnice, Seznam neoznamujících finančních institucí, Seznam vyňatých účtů
Na základě novely směrnice Ministerstvo financí notifikuje Evropské komisi státy, se kterými bude probíhat automatická výměna informací podle MCAA a CRS (srov. příloha 1 odd. VIII pododdílu D bodu 4 písm. b) DAC).
Příslušný transpoziční zákon byl publikován ve Sbírce zákonů jako zákon č. 105/2016 Sb.
K problematice DAC 2 se také vztahuje Prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/2378 ze dne 15. prosince 2015, kterým se stanoví prováděcí pravidla k některým ustanovením směrnice Rady 2011/16/EU o správní spolupráci v oblasti daní a zrušuje prováděcí nařízení (EU) č. 1156/2012.
DAC 3
Jako reakce tzv. „LUX LEAKS“ zavádí směrnice Rady 2015/2376/EU automatickou výměnu informací o předběžných daňových rozhodnutích a o předběžných posouzeních převodních cen. Dosud bylo možno tyto informace vyměňovat spontánně. Hlavním cílem směrnice je posílení mechanismu výměny informací, který napomůže k nezbytnému zvýšení transparentnosti v oblasti správy daní. To by mělo přispět k řešení některých problémů způsobených vyhýbáním se daňové povinnosti, agresivním daňovým plánováním a škodlivou daňovou soutěží.
Transpozice této směrnice byla provedena prostřednictvím novely zákona č. 164/2013 Sb.
Příslušný transpoziční zákon byl publikován ve Sbírce zákonů jako zákon č. 92/2017 Sb.
K problematice DAC 3 se také vztahuje Prováděcí nařízení Komise (EU) 2016/1963 ze dne 9. listopadu 2016, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/2378, pokud jde o standardní formuláře a jazykový režim používané v souvislosti se směrnicemi Rady (EU) 2015/2376 a (EU) 2016/881.
DAC 4
Cílem novely směrnice je opět přispět k předcházení agresivnímu daňovému plánování a škodlivé daňové soutěži, které výrazně narostly a dostaly se do středu pozornosti v Unii i ve světě.
Skupiny nadnárodních podniků působící v různých zemích mají možnost dopouštět se praktik agresivního daňového plánování, které domácím společnostem k dispozici nejsou.
Ve zprávě podle jednotlivých zemí by skupiny nadnárodních podniků měly poskytovat každý rok a pro každou daňovou jurisdikci, ve které podnikají, informace o výši výnosů, zisku před zdaněním příjmu a zaplacené a dlužné dani z příjmu. Skupiny nadnárodních podniků budou rovněž ve zprávě uvádět počet svých zaměstnanců, základní kapitál, nerozdělené zisky a hmotná aktiva v každé daňové jurisdikci a dále také identifikovat každou entitu v rámci skupiny, která provozuje podnikatelskou činnost v určité daňové jurisdikci. V zájmu zajištění řádného fungování vnitřního trhu hodlá EU přispět k spravedlivější hospodářské soutěži mezi skupinami nadnárodních podniků z EU a skupinami nadnárodních podniků ze třetích zemí, jejichž jeden nebo několik subjektů se nachází v EU. Povinnost podávání zpráv podle jednotlivých zemí by se tudíž měla vztahovat na oba typy skupin nadnárodních podniků s tím, že se bude týkat jen skupin nadnárodních podniků s konsolidovaným obratem rovnajícím se nebo vyšším než 750 mil. EUR (nebo přibližnému ekvivalentu této částky v národní měně dle platného kurzu k lednu 2015, tj. přibližně 20 mld. Kč).
- Směrnice Rady EU 2016/881 - DAC IV verze CZPDF (387kB)
- Směrnice Rady EU 2016/881 - DAC IV verze ENPDF (385kB)
Příslušný transpoziční zákon byl publikován ve Sbírce zákonů jako zákon č. 305/2017 Sb. spolu s vyhláškou č. 306/2017 Sb..
DAC 5
Účelem této směrnice je umožnit správci daně pro zajištění kontroly fungování správní spolupráce podle DAC ze zákona přístup k mechanismům, postupům, dokumentům a informacím získávaným pro účely boje proti praní špinavých peněz. Příslušný transpoziční zákon byl publikován ve Sbírce zákonů jako zákon č. 94/2018 Sb..
DAC 6
Cílem této novely směrnice je zajištění automatického oznamování informací o přeshraničních uspořádáních, která jsou potenciálně agresivním daňovým plánovaním. Toto automatické oznamování účinně podpoří úsilí zaměřené na vytvoření prostředí spravedlivého zdaňování na vnitřním trhu.
- Směrnice Rady (EU) 2018/822 – DAC VI (CZ) (.PDF, 442 kB)
- Směrnice Rady (EU) 2018/822 – DAC VI (EN) (.PDF, 439 kB)
Příslušný transpoziční zákon byl publikován ve Sbírce zákonů jako zákon č. 343/2020 Sb.
K problematice DAC 6 se také vztahuje Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/532 ze dne 28. března 2019, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/2378, pokud jde o standardní formuláře, včetně jazykového režimu, pro povinnou automatickou výměnu informací o přeshraničních uspořádáních, která se mají oznamovat.
DAC 7
Směrnice je novelizována za účelem zavedení nových pravidel pro posílení transparentnosti ve vztahu k digitálním platformám.
Digitální platformy budou oznamovat příjmy jednotlivců i podniků získané prostřednictvím těchto platforem. Cílem je řešit problém, kdy některé příjmy zůstávají nenahlášeny a nezdaněny, zejména pokud digitální platformy působí ve více zemích. Členské státy tak přicházejí o daňové příjmy a obchodníci na digitálních platformách získávají nad tradičními podniky nespravedlivou výhodu. Zahrnuty budou digitální platformy využívané k prodeji zboží i poskytování některých služeb (pronájem nemovitostí, dopravních prostředků a osobní služby). Podle doplněné směrnice o správní spolupráci se mají nové povinnosti uplatňovat od 1. ledna 2023.
Provozovatelé digitálních platforem budou mít povinnost oznamovat příjmy, které na nich prodejci realizují, a členské státy mají povinnost si tyto informace automaticky vyměňovat. Nová pravidla se vztahují na digitální platformy nacházející se uvnitř EU i mimo ni.
V rámci OECD se připravuje modelová dohoda, na jejímž základě by měla být umožněna i výměna informací se třetími státy, přičemž by mohlo odpadnout případné duplicitní oznamování v EU.
Další změny směrnice o správní spolupráci v oblasti daní zkvalitňují výměnu informací a spolupráci mezi daňovými orgány členských států. Bude jednodušší získávat informace o skupinách daňových poplatníků. Nová pravidla rovněž poskytují rámec, na jehož základě bude nejpozději od roku 2024 možné provádět společné kontroly orgány různých členských států.
Více informací lze najít zde
DAC 8
Od svého přijetí byla původní směrnice 2011/16/EU o správní spolupráci v oblasti daní (směrnice DAC), několikrát změněna tak, aby mezinárodní spolupráce zahrnovala výměnu informací o finančních účtech, o daňových rozhodnutích a předběžných posouzeních převodních cen, o zprávách podle jednotlivých zemí, o skutečném vlastnictví a o přeshraničních uspořádáních, která se mají oznamovat.
Nově se zvažuje rozšíření působnosti směrnice DAC také o výměnu informací týkající se elektronických peněz a virtuálních aktiv, a o společná pravidla pro správní sankce a o opatření na dodržování pravidel v oblasti daní.
Aktuálně probíhají přípravné práce na uvedeném návrhu změny směrnice DAC s předpokladem předložení návrhu ze strany Evropské komise k projednání v Radě EU ve třetím kvartálu roku 2022.
Zvažuje se, že předmětem nové úpravy bude:
- nový okruh automatické výměny informací ve vztahu ke krypto-aktivům (OECD standard „CARF“),
- úprava automatické výměny informací oznamovaných finančními institucemi, a to především zahrnutí elektronických peněz (úprava OECD standardu „CRS“),
- nové systematičtější řešení problematiky sankcí a opatření na dodržování povinností vyplývající ze směrnice DAC (2011/16/EU a jejích dosavadních novel) a
- případné další zlepšení pravidel mezinárodní spolupráce v oblasti daní.
Savings směrnice
V rámci boje proti daňovým únikům byla vypracována a přijata směrnice Rady 2003/48/ES, která umožňovala identifikovat zahraniční konta s tím, že se vztahovala pouze na úrokové platby provedené ve prospěch fyzických osob s bydlištěm v Unii. Evropská právní úprava byla obcházena, proto EU přijala novelizující směrnice Rady 2014/48/ES s cílem toto znemožnit. Došlo mj. k rozšíření působnosti i na další finanční nástroje, např. i některé smlouvy o životním pojištění.
Vzápětí proběhl na mezinárodní úrovni proces, při kterém byla přisouzena automatické výměně informací mnohem větší váha jakožto prostředku prevence proti přeshraničním daňovým podvodům a vyhýbání se daňovým povinnostem. V návaznosti na impuls Spojených států amerických a dalších zemí byl Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) vytvořen jednotný globální standard pro automatickou výměnu informací v daňové oblasti. Tento globální standard se transformoval do podmínek Evropské unie v podobě směrnice 2014/107/EU. Vzhledem k tomu, že směrnice 2014/107/EU má obecně širší oblast působnosti než směrnice 2003/48/ES, došlo by při současné existenci obou směrnic k neefektivním duplicitám. Proto bylo rozhodnuto směrnici 2003/48/ES zrušit, a to směrnicí 2015/2060/EU. Ve vztahu k Rakousku bylo povoleno jednoroční přechodné období, které umožnilo Rakousku po stanovenou dobu ještě používat starý režim podle směrnice 2003/48/ES, ale pouze pro směr toku informací z Rakouska.
Příslušný transpoziční zákon byl publikován ve Sbírce zákonů jako zákon č. 105/2016 Sb..
Nařízení Rady EU pro správní spolupráci pro oblast DPH
Nařízení Rady (EU) č. 904/2010 ze dne 7.10.2010 o správní spolupráci a boji proti podvodům v oblasti daně z přidané hodnoty upravuje mezinárodní spolupráci v oblasti DPH a je přímo aplikovatelné.
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?