Nejdůležitější trendy na trhu prodávaných ojetých
aut:
Klesá podíl vozů s českým původem
Roste průměrné stáří prodávaných vozů
Roste průměrná cena
Navzdory růstu stáří klesají průměrně najeté km
Klesá podíl
aut po prvním majiteli
Trh se diverzifikuje z pohledu modelů a značek
Průměrná doba prodeje začíná mírně růst
Jen 0,65 % vozů se prodává jako dříve havarované či poškozené
Na trhu ojetých
aut dochází letos k řadě podstatných změn. Jednou z nejdůležitějších je, že z trhu velice rychle mizí ojetá
auta s českým původem. V prvním kvartálu došlo k meziročnímu snížení jejich podílu o 20 %, tedy o celou pětinu! Tradičně přitom
česká auta vykazovala většinový podíl na trhu, letos však tvořila „jen“ 40 % trhu. Spolu s tím také mírně narostlo průměrné stáří českých ojetých
aut z 6,8 na 7,1
roku.
Česká auta na trhu nahradily vozy ze zahraničí. Jen v letošním
roce se jich dovezlo 44 071 ks, což je meziročně o 9 794
aut více a nárůst o 28,6 %. V únoru a březnu se dokonce přivezlo nejvíce
aut od
roku 2008. Každé čtvrté až páté
auto (22,29 %) však bylo starší 15
let. Jejich podíl se mírně navyšuje, například v
roce 2020 tvořila takto stará
auta v rámci dovezených
aut 19,84 %.
Stáří
aut však narostlo napříč trhem. Průměrně za všechny vozy činilo 9,5
roku, což je zhruba o sedm měsíců více než před
rokem. Průměrné stáří všech prodávaných ojetých
aut ze zahraničí bez ohledu na
rok dovozu se zvýšilo o pět měsíců na 11,5
roku. I přes nárůst stáří
aut se letos opět zvýšila průměrná cena. Meziročně se vyšplhala o 16 % na 271 950
Kč.
Zdražování ale probíhalo během celého loňského
roku, za poslední tři měsíce se cena zvýšila o 5 %.
Spolu s větší nabídkou ojetých
aut ze zahraničí se trh diverzifikoval také z pohledu zemí, odkud se
auta dovezla. Mírně se navýšil také podíl
aut z
Německa (z 20,6 na 23 %),
Rakouska,
Francie,
Belgie, Holandska či
Slovenska. U poslední uvedené země došlo dokonce k čtyřnásobnému nárůstu. Došlo také ke zvýšení podílu inzerátů, u nichž nebyl původ
auta uveden.
Spolu s úbytkem českých vozů došlo také k úbytku podílu nejprodávanějších
aut na trhu o téměř 7 procentních bodů na 32 % trhu. Ačkoli se
Škoda Octavia stále držela na první pozici, její zastoupení se snížilo z 12 na 8,8 %, tedy o čtvrtinu. Druhé
místo, byť s nižším podílem, opět zaujala
Škoda Fabia a na třetí pozici se umístil
Volkswagen Golf, který nahradil modely
Škoda Superb. Letos přitom klesly podíly všech nejprodávanějších modelů vyjma
BMW řady 3 a Volkswagenu
Touran, které svůj podíl dokázaly naopak nepatrně navýšit. Trh
ojetých automobilů je letos mnohem více diverzifikován, než tomu bývalo dříve. Prodávaly se nejčastěji vozy šedé (21 %), černé (19 %) a bílé barvy (17 %).
Průměrný počet najetých kilometrů klesl meziročně o 4 500 km na 150 500 km. Bohužel to nelze přisoudit snížení průměrného stáří prodávaných
aut, protože to – jak již bylo několikrát zmíněno – naopak narostlo. Na základě všech
dat z trhu dochází tedy pravděpodobně k častějšímu stáčení tachometrů či ke stáčení o větší hodnoty. Průměrné stočení se již začátkem
roku pohybovalo okolo 110 000 km, což bylo o 20 000 km více než v době
koronavirové pandemie. Kupující by tak měli být více obezřetní a prověřovat si u
aut jejich skutečný nájezd. Průměrně stočený tachometr totiž prodražuje
auto v průměru o 20 %, což je o zhruba 54 000
Kč při současných cenách. Podobnou částku přitom kupující vydá v následujících letech za nečekané opravy a údržby spojené s vyšším km nájezdem.
Auto se stočeným tachometrem tak vyjde v průměru o 110 000
Kč dráž, než by mělo.
Z trhu letos mizela také
auta na
naftu. Jejich podíl klesl meziročně o 5 procentních bodů na 50 %. Podíl
aut s motorem na
benzín vzrostl o necelé 4 procentní body na 47 %. Nárůst podílu tak zaznamenaly i vozy s alternativním pohonem.
Průměrná doba prodeje ojetého
auta letos meziročně klesla na 69 dní. V prvním kvartálu loňského
roku se přitom ojeté vozy prodávaly v průměru za 118 dní, toto číslo však bylo ovlivněné tím, že prakticky po celý první kvartál byla kvůli pandemii
koronaviru zavřená prodejní místa, a meziroční srovnání tak není relevantní. Za celý loňský
rok pak vykázaly vozy průměrnou dobu prodeje 71 dní, ke konci
roku se však prodávaly podstatně rychleji. Lze tedy konstatovat, že rychlost prodejů ojetých
aut v prvním letošním kvartálu ve skutečnosti zpomalila. Vliv na to měla pravděpodobně válka na
Ukrajině a výrazné
zdražování energií,
potravin a dalších položek nutných pro chod domácností.
Průměrná doba prodeje ojetého
auta s Cebia REPORTem činila letos 56 dní, což znamená, že toto Osvědčení urychlovalo dobu prodeje o 13 dní.
Na trhu dále došlo k výraznému meziročnímu propadu podílu vozů po prvním majiteli. Zatímco loni ve stejném období vykazovaly podíl 56 %, letos jejich podíl klesl na 48 % a netvoří už tak ani polovinu nabídky. Jedním z důvodů je již zmíněný větší podíl dovezených
aut na trhu.
Mezi pozitivní informace, které trh letos nabídl, patří mírné snížení podílu
aut s propadlou STK. Loni činily takové vozy 21 % nabídky, letos to bylo rovných 20 %. Naopak přetrvávající negativní informací je, že podíl
aut, u kterých prodejci uvedli v inzerci předchozí havárii, dosahoval 0,65 %. Zákazníci by si proto měli vždy zkontrolovat historii
auta, které chtějí koupit, aby se o případných haváriích či poškozeních dozvěděli a případně mohli po prodávajícím požadovat přiměřenou cenu, nebo v případě vážnější havárie si koupi vozu rozmyslet.