Vrtulník WSK SM-2 září po renovaci v podniku LOM PRAHA modrou i žlutou barvou
Vrtulník WSK SM-2 představuje polskou úpravou velice rozšířeného sovětského lehkého vrtulníku Mil Mi-1, Tato víceúčelová konstrukce byla vyvinutá v závodech Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego (WSK) Zykmunda Pulawskiho ve Swidniku koncem padesátých let minulého století.
Konstruktéři využili velice zdařilou kombinaci sedmiválcového hvězdicového motoru s třílistým hlavním rotorem a při ponechání původní zadní části zcela přepracovali kabinu pro pilota a cestující. Díky promyšlenému návrhu ušetřili na hmotnosti stroje, což to jim umožnilo přidat ještě dvě sedadla pro cestující, případně instalaci speciálního jeřábového nebo sanitního vybavení. Důmyslným řešením přídě bylo možné instalovat v ní ještě jedna speciální dvířka, kterými se do upravené kabiny nasouvala nosítka s raněným. Případně se na vnější pravý bok vrtulníku dal zavěsit další speciální zdravotnický box pro ještě jedna nosítka.
V bývalém Československu sloužil pouze jeden stroj tohoto typu. Byl vyroben ve Swidniku v roce 1962 v pasažérské verzi s pěti sedadly. Jeho zálet provedl dne 15. listopadu pilot Stanislaw Wiacek a poté byl zřejmě koncem roku předán čs. straně. Již k 11. lednu 1963 byl registrován u Leteckého oddílu Ministerstva vnitra jako OK-BYK. U něj létal až do roku 1970, kdy byl prodán podniku Slov-Air Bratislava a imatrikulován jako OK-RUV.
Krátce na to prodělal v Leteckých opravnách Trenčín generální opravu, kdy asi dostal i nový povrchový nátěr v kombinaci jasně žluté a modré barvy, doplněný logy Slov-Airu. Poté byl vrtulník využíván k různým činnostem, mimo jiné i ke kontrole vedení vysokého elektrického napětí.
Po dolétání stanovené životnosti 1 200 letových hodin byl vrtulník nabídnut do sbírky VHÚ a dne 20. května 1975 přeletěn pilotem Antonínem Dytrychem na letiště Praha-Kbely, kde byl předán do stavu Leteckého muzea VHÚ. Od té doby byl uložen v depozitáři a příležitostně vystavován při slavnostních akcích muzea.
Technická data stroje:
- Motor LIT-3 (AI-26 SV) o výkonu 423 kW (575 k).
- Průměr rotoru 14,33 m
- Délka trupu 12,08 m
- Výška 3,3 m
- Hmotnost prázdného vrtulníku 1 946 kg
- Vzletová hmotnost 2 550 kg
- Max. rychlost 170 km/h
- Cestovní rychlost 130 km/h
- Dostup 3 500 m
- Dolet 320 km
Poslední zprávy z rubriky Armáda:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Akcie cz online, Burza Praha, RMS - kurzy.cz/akcie-cz
- Směnárny Praha - Kurzy měn ve směnárnách
- Money Invest CZ s.r.o. , Praha IČO 29242941 - Obchodní rejstřík firem
- MI Estate s.r.o. , Praha IČO 08294208 - Obchodní rejstřík firem
- Burza - Burza cenných papírů Praha, Akcie cz - online
- Index PX, Burza Praha - historie, vývoj
- BCPP Praha online - Burza cenných papírů, kurzy akcie cz
- Start, BCPP Praha online - Burza cenných papírů, kurzy akcie cz
- Smetanová cukrárna a.s. , Praha IČO 09111964 - Obchodní rejstřík firem
- Koběrský Capital s.r.o. , Praha IČO 18010695 - Obchodní rejstřík firem
- Vrtulník WSK SM-2 září po renovaci v podniku LOM PRAHA modrou i žlutou barvou
- Další unikátní projekt VHÚ a LOM PRAHA: Renovace vrtulníku jediného svého druhu v Česku
Prezentace
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?