Nová vlna Covidu v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
NOVÁ VLNA COVIDU V ČÍNĚ DOPADÁ NA VÝROBU I NÁMOŘNÍ PŘEPRAVU
Čína v posledních dnech čelí největší vlně výskytu nemoci covid-19 za téměř dva roky. Na řadě míst byly zavedeny lockdowny, jejichž dopady se projeví i v globálních dodavatelských řetězcích. Nejzávažnější je uzavření jihočínského města Shenzhen s celosvětově čtvrtým největším námořním přístavem.
Kontejnerový terminál přístavu Shenzhen. Foto: Shutterstock
Národní zdravotní výbor Čínské lidové republiky oznámil 15. března více jak 3 500 nových symptomatických případů nemoci covid-19, což byl dvojnásobek oproti předchozímu dni. Čína se tak potýká s největší vlnou pozitivních případů od propuknutí pandemie. Zasažena je dvacítka čínských provincií včetně ekonomických center země – Šanghaje a jihočínského Guangdongu.
ZASAŽENÁ VÝROBA SVĚTOZNÁMÝCH ZNAČEK
Součástí nejlidnatější čínské provincie Guangdong, průmyslového a high-tech centra země, je i třináctimilionové město Shenzhen. Město je od pondělí 14. března v lockdownu, což bude mít silně negativní dopad na globální dodavatelské řetězce. Výrobu musely omezit či dokonce pozastavit i světoznámé společnosti, jako jsou:
- Foxconn, který je největším světovým producentem elektroniky a vyrábí například i pro Apple,
- BYD jako největší výrobce baterií do elektromobilů, jenž vyrábí i samotná elektrická vozidla či
- Huawei, poskytovatel řešení pro komunikační a informační technologie.
Zatím se hovoří o týdenním lockdownu, situace se však může změnit. Již sedmidenní ochromení činnosti města však pocítí odběratelé a zákazníci v desítkách zemí světa.
OHROŽENÝ PROVOZ OBŘÍHO PŘÍSTAVU
Lockdown města Shenzhen ohrožuje i provoz čtvrtého největšího námořního přístavu na světě, který se ve městě nachází. Součástí obřího přístavu je kontejnerový terminál Yantian, kde se v roce 2021 odbavilo 14 milionů kontejnerů (TEU). Tento terminál zpracuje až 90 procent dodávek čínské výroby elektroniky. I kdyby zůstal přístav v provozu, jeho činnost bude poznamenána zákazy vjezdu nákladních automobilů do města či pozastavením provozu řady výrobců v samotném městě.
Narušení činnosti přístavu kvůli výskytu pozitivních případů covid-19 čelil terminál již v červnu loňského roku. Aktuálně však hrozí mnohem větší dopady, neboť v lockdownu je celé město.
LOCKDOWNY I V DALŠÍCH PROVINCIÍCH
Epicentrem současné vlny šíření nemoci v pevninské Číně je s devadesátiprocentním podílem na nových případech severovýchodní čínská provincie Jilin. Provincie byla uzavřena a je tak prvním případem tohoto rozsahu od jara 2020. V provincii silně zastoupený automobilový průmysl se tak potýká s nucenými odstávkami výroby vozů například značek Volkswagen či Toyota.
Lockdowny byly zavedeny i v dalších městech jako Dongguan, který leží nedaleko Shenzhenu, Yucheng ve východní provincii Shandong či ve městě Langfang sousedícím s Pekingem. Čína razí politiku nulové tolerance vůči šíření nemoci covid-19, což se dlouhodobě projevuje uplatňováním striktních protiepidemických opatření, která se vzhledem k aktuální situaci dále zpřísňují.
Nová vlna pandemie v Číně si velmi pravděpodobně vyžádá další nárůsty přepravních lhůt a dalšího celosvětového růstu cen nákladní přepravy. Ve světle probíhajícího válečného konfliktu na Ukrajině, jehož dopad na logistiku zmiňuje Velvyslanectví ČR v Pekingu v minulém článku pro Export.cz, mohou být následky pozastavené činnosti některých čínských továren, možná i přístavů, další ranou ekonomickému růstu a dalším impulsem růstu inflace.
Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Nová vlna Covidu v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Nová vlna covid-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu
- Nová vlna C-19 v Číně dopadá na výrobu i námořní přepravu - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Námořní Hedvábná stezka byla námořním kanálem pro přepravu, obchod a kulturní výměnu mezi starověkou Čínou a jinými zeměmi. Říká se jí také „Námořní keramická cesta“ a „Námořní stezka koření.“ Je to nejstarší známá námořní cesta. (video)
- Vlny covidu budou dopadat na globální dodavatelský řetězec ještě dva roky, varuje ekonom
- Vlny covidu budou dopadat na globální dodavatelský řetězec ještě dva roky, varuje ekonom
- Přeprava LNG - námořní přeprava zkapalněného plynu
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory