Aplikace Záchranka, kterou si do svého telefonu stáhlo více než 1 900 000 uživatelů, slaví 8. března 2022 šesté narozeniny. Během šesti let fungování se podařilo rozšířit nabídku funkcí a služeb například o varovná upozornění, databázi AED nebo možnost videopřenosu z místa události. Jejím prostřednictvím si od spuštění v roce 2016 přivolalo pomoc více než 90 000 uživatelů. Letos se pak díky podpoře Nadace Vodafone rozšíří i do Německa.
„Když jsme aplikaci před osmi lety začali připravovat a před šesti lety spustili, ani ve snu nás nenapadlo, jaký dopad na způsob přivolání pomoci bude mít. Nic z toho by se nepovedlo bez příkladné spolupráce s odborníky ze záchranných služeb a Horské služby. Z původně ryze českého projektu se podařilo díky podpoře soukromých partnerů vytvořit unikátní technologii, která umožňuje lidem napříč čtyřmi státy Evropy využít jednu aplikaci pro chytré přivolání pomoci,“ říká Filip Maleňák, autor aplikace Záchranka.
Největší novinkou loňského roku bylo uvedení rozšířeného modulu horské služby, který je v aplikaci dostupný od července 2021. „Pro návštěvníky našich hor považujeme aplikaci Záchranka za zásadní. Nesmírně se osvědčila jak při ohlašování nehod, tak při lokalizaci lidí, kteří zabloudili nebo se dostali do nesnází v obtížném terénu. Vítáme všechny novinky a postupné rozšiřování Záchranky, které nám pomůžou zachraňovat lidské životy,“ komentoval René Mašín, náčelník Horské služby ČR. V modulu horské služby se nachází samostatné tlačítko pro přímé kontaktování linky 1210, kompletní lavinová předpověď pro české hory, oficiální varování a výstrahy vydávané horskou službou a elektronická kniha túr. Ta uživatelům umožňuje naplánovat si trasu výletu přímo v aplikaci, včetně zadání předpokládané časové náročnosti. Pokud uživatel nepotvrdí, že úspěšně a v bezpečí dosáhl cíle, kontaktuje aplikace automaticky horskou službu dané oblasti. „Aplikaci Záchranka stojíme po boku od jejích počátků. Během těch několika let se stala fenoménem, který pomáhá zachraňovat lidské životy. Dává nám jednoznačně smysl podporovat její nové funkcionality a dále ji tak rozvíjet. Modul Horské služby je jasným příkladem, jak technologie a dobrý nápad dokáží přinést perfektní výsledek. Přejeme aplikaci, jejímu týmu a hlavně uživatelům, aby jim i v dalších letech spolehlivě sloužila,“ uvádí Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny.
Jako jedna z prvních v Evropě přinesla aplikace Záchranka v roce 2020 možnost videopřenosu z místa události. Za více než rok fungování bylo video využito především jako pomocník při telefonicky asistované první pomoci nebo dopravních nehodách. Díky dlouhodobé finanční podpoře Nadace Vodafone je služba videopřenosu dostupná nejen uživatelům aplikace, ale všem, kdo mají v telefonu kameru a připojení k internetu. „Případy, kdy videopřenos významně pomohl, jsou pro nás důkazem toho, že taková funkce patří k první pomoci 21. století. Pohled na místo záchranářům často vydá za mnoho slov, navíc díky stále většímu pokrytí a využití sítí páté generace mohou být videopřenosy kvalitnější,“ říká Zuzana Holá, ředitelka Nadace Vodafone, generálního partnera aplikace Záchranka. Technologie videopřenosu doplňuje standardní proces volání zdravotnické záchranné služby zavoláním na linku 155 nebo využitím aplikace Záchranka. Až operátoři tísňové linky rozhodují o tom, zda je účelné přenos obrazu zahájit.
Narozeninovým dárkem pro šestiletou aplikaci je umístění vlastního exponátu do brněnského VIDA! science centra. Na něm si budou moci návštěvníci vyzkoušet, jak aplikace funguje a jak je reálně propojena s dispečinkem ZZS. „Od 23. března si mohou naši návštěvníci vyzkoušet na vlastní kůži, jak aplikace funguje. Cílem exponátu je rozšířit povědomí o její existenci, ale i připravit lidi na situace, kdy jim může aplikace pomoci. Otestovat bude možné, jak přivolání záchranné služby, tak horské služby,“ sdělil Lukáš Richter, ředitel VIDA! science centra. Na nápadu realizovat exponát se podílela také jihomoravská ZZS, která je již od počátku vzniku aplikace jejím významným partnerem. „Je to určitě výborný nápad, že si zájemci budou moct vyzkoušet, jak pracovat s aplikací Záchranka. Pro nás je významnou pomocí, pokud známe přesnou polohu volajícího, ušetří nám to drahocenný čas, je to pochopitelně bonus pro pacienta. Ideální je použít aplikaci v situaci, kdy je volající někde v terénu, například v lese, na přehradě či na silnici nebo kdekoliv jinde, kde není schopen přesně uvést místo, kde se nachází,“ vysvětluje Michaela Bothová, mluvčí jihomoravské záchranky.
V letošním roce díky úspěchu Záchranky v globální soutěži projektů Nadace Vodafone tým aplikace připravuje spolupráci s dalšími zeměmi. První vlaštovkou je německé Bavorsko, které se přidá do oblastí pokrytých aplikací Záchranka, navíc ve spolupráci s bavorským Červeným křížem vznikne samostatná aplikace pro Německé uživatele. „Aplikace Záchranka doplňuje úsilí přeshraničních záchranných služeb o klíčový nástroj, který v současnosti chybí: Neverbální komunikace pacienta s operačními středisky. Zejména v příhraniční oblasti představuje rozhodující zlepšení lokalizace volajícího a s tím související přiřazení k příslušnému zdravotnickému operačnímu středisku. Záchranka bude aktivně zachraňovat životy, o tom jsme jako Bavorský červený kříž přesvědčeni. Těšíme se na spolupráci a uděláme vše pro včasnou celostátní realizaci v Bavorsku,“ doplňuje Manfred Maurer, vedoucí projektu Přeshraniční záchranné služby Bavorsko/Čechy.