Plzeň má nové velkokapacitní parkoviště na Borech, lístek poslouží i jako jízdenka v MHD
Plzeň má nové velkokapacitní parkoviště na Borech, lístek poslouží i jako jízdenka v MHD
Stavba parkoviště 4.5.2021 (foto: M. Pecuch)
Plzeň dokončuje nové velkokapacitní parkoviště typu P+R v blízkosti dopravního terminálu Kaplířova na Borech. Je určeno všem, kteří přijíždí do Plzně, aby na parkovišti odstavili vůz a pro cestu po městě využili městskou hromadnou dopravu. Tomu bude přizpůsoben i systém platby, celodenní stání vyjde řidiče na 60 korun, přičemž na lístek mohou pak jezdit v MHD. Parkoviště je momentálně v předčasném užívání, než bude osazeno závorou, je zdarma. K osazení závorou a spuštění příslušného parkovacího softwaru by mělo dojít nejpozději v březnu. Parkoviště Kaplířova je jedním z projektů, jež zásadně proměňují oblast bývalé konečné tramvaje číslo 4. Ještě letos by v lokalitě nalevo od Klatovské třídy při výjezdu z města měla začít úprava vstupu do Borského parku tak, aby bývalá točna i přilehlé pozemky získaly moderní tvář a nový prosklený objekt poskytl zázemí cestujícím i návštěvníkům parku.
Parkoviště 27.1.2022 (fotografie: M. Pecuch)
„Projekt parkoviště v Kaplířově ulici ukazuje, k čemu směřujeme. Naším cílem je postupně budovat v Plzni právě parkoviště či parkovací domy typu P+R neboli ‚zaparkuj a jeď MHD‘. Konkrétně zde máme 318 parkovacích míst, z toho 18 míst je možno použít po úpravě vyblokování pro parkování autobusů, devět míst je pro osoby se zdravotním postižením,“ přiblížil primátor Plzně Pavel Šindelář. Ten má ve své gesci technickou oblast, a tedy i odbor investic, jenž měl projekt parkoviště P+R Kaplířova – Dobřanská na starost. Jde o investici za 34,7 milionu korun bez DPH. Městu se na projekt podařilo získat dotaci ve výši 90 procent způsobilých nákladů. Peníze byly poskytnuty Evropskou unií z Integrovaného regionálního operačního programu prostřednictvím nástroje ITI (Integrované teritoriální investice) Plzeňské metropolitní oblasti.
„Poplatek za užití parkoviště bude 60 korun za celý den, přičemž uživatel v tomto poplatku získá parkovné a celodenní jízdenku na MHD. Pro srovnání celodenní jízdenka stojí 66 korun. Pokud má uživatel parkoviště předplatné na MHD, pak platí pouze 20 korun na den,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule. Klient musí parkoviště opustit do 1:00 hod. následujícího dne po příjezdu. Pokud tak neučiní, musí uhradit poplatek 100 korun za každý další kalendářní den, jde o opatření, které má zabránit dlouhodobému odstavení vozidel.
Podle vedoucího Odboru investic Magistrátu města Plzně Pavla Grisníka je součástí projektu příprava na budoucí osazení nabíjecími stanicemi pro elektromobily. Na příjezdových silnicích budou informační tabule o volné kapacitě, platit se dá ve čtyřech terminálech, parkoviště ohlídají kamery. „Vybudováno bylo také veřejné osvětlení na stožárech s 25 kusy LED úspornými svítidly. Parkovací stání jsou navržena z vegetační dlažby s možným průsakem. Voda bude sváděna do trativodů a dále do nové areálové kanalizace, jež je svedena do odlučovače ropných látek a následně odváděna do retenční nádrže,“ vysvětlil Pavel Grisník. Vysazeno bylo 130 kusů okrasných stromů pěti druhů na nové ploše 4200 m2 trávníku.
Logo Evropský fond pro regionální rozvoj
Okolí parkoviště je příznivé i pro cyklisty a chodce. Vybudovány jsou chodníky s cyklostezkami, a to podél Dobřanské ulice. Od parkoviště vede spojovací chodník s cyklostezkou k mostu přes silnici I/27, přivaděč na dálnici D5. Využívají je hlavně studenti a zaměstnanci Západočeské univerzity a firem sídlících na Borských polích.
Další rozvoj lokality: zázemí pro řidiče i moderní vstup do parku
Ještě letos chce Plzeň spustit i další dva projekty v lokalitě bývalé konečné tramvaje č. 4 na Borech. U parkoviště P+R vznikne objekt jako zázemí pro řidiče PMDP a veřejné linkové dopravy, v jehož přízemí budou veřejné toalety, kavárna, prostory pro technickou správu objektu, nájemní komerční prostory. „Součástí jsou i přístřešky neboli krytá nástupiště u zastávek tramvaje. Vše doplní mobiliář a zeleň, předpokládané stavební náklady činí 30 milionů korun bez DPH, a začít bychom chtěli v červnu letošního roku,“ doplnil primátor Pavel Šindelář.
Vizualizace úpravy bývalé konečné tram. linky č. 4
Druhý z projektů se týká bývalé konečné Bory a má za cíl udělat z ní atraktivní vstupní bránu do parku. Jeho dominantou bude liniový ve velké míře prosklený jednopodlažní pavilon s plochou zelenou střechou. „Objekt bude rozdělen na část kavárny s půjčovnou kol a na část veřejných WC. Mezi těmito dvěma částmi zůstane volný prostor umožňující průchod do parku. Stavba tak vytváří jakousi bránu do parku navázáním na stávající parkovou cestu. U autobusové zastávky v ul. U Borského parku střecha objektu nahrazuje přístřešek zastávky. Jeden pár zachovaných kolejí tramvajové smyčky prochází budovou do prostoru náměstí, před vstupem do parku, a stává se reklamou pro dění za objektem,“ doplnil Pavel Grisník. Předpokládané stavební náklady tohoto projektu činí 38 milionů korun, i u něj chce město začít v červnu letošního roku.
Model úpravy bývalé konečné tram. linky č. 4
Text: Eva Barborková
Fotogalerie
Zveřejněno: 27. 1. 2022, Martin Pecuch
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek ČSOB, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek Komerční banka, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek Raiffeisenbank, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek UniCredit Bank, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek Exchange VIP, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek Exchange, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek - Kurzovní lístky všech bank
- Kurzovní lístek Evropská centrální banka, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek Fio banka, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek MONETA, Kurzovní lístky bank
- Kurzovní lístek Směnárna Nekázanka Exchange, Kurzovní lístky bank