13.01.2022 Maloobchod - listopad 2021: Tržby za nepotravinářské zboží výrazně rostly díky omezení prodeje v roce 2020
Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v listopadu zvýšily reálně o 11,7 %, bez očištění o 13,2 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně klesly o 1,0 %.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy snížily v listopadu reálně o 1,0 %, v tom za pohonné hmoty klesly o 5,9 % a za nepotravinářské zboží o 1,0 %, naopak za potraviny vzrostly o 0,4 %.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 11,7 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 20,8 % a za pohonné hmoty o 7,4 %, naopak za potraviny klesly o 0,4 %. V listopadu 2021 bylo o jeden pracovní den více než v listopadu 2020.
Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 13,2 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 23,0 %, za pohonné hmoty o 8,8 %, naopak za potraviny klesly o 0,1 %.
Meziroční růst tržeb v maloobchodě byl ovlivněn nízkou srovnávací základnou v listopadu 2020. V meziročním srovnání se tržby zvýšily zejména specializovaným prodejnám s nepotravinářským zbožím, a to s oděvy a obuví (o 283,5 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 47,9 %), s výrobky pro domácnost (o 32,9 %), s kosmetickými a toaletními výrobky (o 20,7 %), s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 19,6 %) a s počítačovým a komunikačním zařízením (o 7,2 %). Specializované prodejny s potravinami realizovaly tržby vyšší o 12,6 %, naopak nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby snížily o 0,7 %. Internetové obchody2) zaznamenaly meziroční růst tržeb o 0,6 %.
Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předchozího roku (bez vlivu DPH) činil 107,3 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, oděvů a obuvi, výrobků pro domácnost, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, počítačového a komunikačního zařízení, potravin a farmaceutického a zdravotnického zboží. Naopak klesly ceny kosmetických a toaletních výrobků.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel3) vzrostly reálně meziměsíčně o 2,9% a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se snížily o 1,5 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,9 %, v tom za opravy motorových vozidel se zvýšily o 13,5 %, naopak za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) klesly o 0,8 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: https://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics/publications.
_________________
Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíc říjen 2021 byla v souladu s politikou revizí ČSÚ revidována, za listopad 2021 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2021 budou publikovány v březnu 2022.
Upozorňujeme, že vzhledem ke změně způsobu tvorby odhadů nešetřené části souboru může dojít k vyšší revizi dříve publikovaných dat.
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
3) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí, tel. 274052935, 732349448, e-mail: marie.bouskova@czso.cz
Kontaktní osoba: Ing. Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb, tel. 274052691, 735130284, e-mail: jana.gotvaldova@czso.cz
Metoda získání dat: přímé zjišťování ČSÚ SP 1-12
Termín ukončení sběru dat: 5. 1. 2022
Termín ukončení zpracování: 10. 1. 2022
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách
(https://www.czso.cz/csu/czso/mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady).
Termín zveřejnění další RI: 8. 2. 2022
Přílohy
-
Přílohy:
-
Tab. 1 Maloobchod a prodej a opravy motorových vozidel (meziroční indexy, neočištěné údaje)
-
Tab. 2 Tržby sortimentních skupin prodejen (meziroční změny, rozklad přírůstku - meziročního)
-
Tab. 3 Maloobchod a prodej a opravy motorových vozidel (meziroční indexy, očištěno o kalendářní vlivy)
-
Graf 1 Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel - bazické indexy, stálé ceny
-
Graf 2 Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel - mezinárodní srovnání, sezónně očištěno, stálé ceny
Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí
Informace o inflaci, HDP, obyvatelstvu, průměrných mzdách a mnohé další najdete na stránkách Českého statistického úřadu: www.czso.cz
tel: 274 052 304, 274 052 451, e-mail: infoservis@czso.cz
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Dohoda o provedení práce 2022
- Platové tabulky pracovníků v sociálních službách 2022
- Dohoda o pracovní činnosti 2022
- Odměna pěstouna 2022 - kalkulačka
- Příspěvek při pěstounské péči 2022 - kalkulačka
- Alimenty kalkulačka 2022 - výživné na dítě
- Zvýšení platů 2022
- Důchod OSVČ 2022 - kalkulačka
- Důchod OSVČ a zaměstnance - srovnání 2022
- Průměrná mzda - vývoj průměrné mzdy, 2020, Vývoj výše průměrné mzdy v Kč
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory