Šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík dnes v Hospodářských novinách přiznal, že dodávky čipů v rámci koncernu jsou špatné a že spolu se Seatem tahají za kratší konec provazu. - Ranní glosa: Český automotive zaostává za Německem, odrazí se to v...
Šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík dnes v Hospodářských novinách přiznal, že dodávky čipů v rámci koncernu jsou špatné a že spolu se Seatem tahají za kratší konec provazu.
Šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík dnes v Hospodářských novinách přiznal, že dodávky čipů v rámci koncernu jsou špatné a že spolu se Seatem tahají za kratší konec provazu. Obává se proto, že i příští rok nebude možné vyrobit přes 200 tisíc vozů, a situace se nijak dramaticky nevylepší. A o zaostávání celého českého sektoru automotive mluví ostatně i poslední čísla z průmyslu. Je pravda, že produkce v českém automobilovém průmyslu není tak hluboko pod svými maximy jako v Německu, je to ale důsledek toho, že německý automotive byl v útlumu už dva roky před pandemií (od roku 2017). Pokud se díváme čistě na propad výroby oproti roku 2020, způsobenému čipovou krizí, je v Česku výraznější - zhruba 20 % oproti německým 15 %. V Česku tak aktuální využití produkčních kapacit v sektoru automotive dosahuje pouze 55 %, zatímco v Německu 75 %. A pokud se na tom nic výrazného nezmění ani v první polovině příštího roku, není to pro českou ekonomiku dobrá zpráva. Ostatně ukazuje se, že v českém automotive panuje také výrazně jiná nálada na trhu práce než ve zbytku českého průmyslu i celé ekonomiky. Zatímco celý český trh práce se zjevně přehřívá a i kvůli tomu centrální banka reaguje na inflační tlaky prudkým zvyšováním sazeb, situace v jednom z klíčových odvětví automotive je jiná. Zatímco nedostatek zaměstnanců je vážnou bariérou výroby pro necelých 50 % českých stavebních firem a 20 % průmyslových firem, v sektoru automotive je podle průzkumu Evropské komise nedostatek zaměstnanců problém pouze pro 1 % firem. Pozice zaměstnanců v jednom z klíčových odvětví české ekonomiky je tak tváří tvář probíhající bezprecedentní inflační vlně relativně slabá. A je otázkou, zda se to neprojeví na pomalejším růstu mezd v celém průmyslu.Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
11.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna