Autoservisy letos zdražily v průměru o 9 %. Kromě vyšší ceny náhradních dílů se do
zdražení promítl také
růst cen energií. Ceny dílů i
prací rostou letos zhruba dvakrát rychleji než v předchozím
roce. Jedná se o kvalifikovaný odhad společnosti Cebia na základě
dat z trhu, která má k dispozici.
„Ceny náhradních dílů rostou každoročně v souvislosti s novými modely uváděnými na trh a jejich lepší a modernější výbavou. Letos však
zdražují mnohem více než v předchozích letech. Kromě ceny dílů rostou také hodinové
sazby za
práci, do kterých se mimo jiné promítá i
růst cen energií,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu, historie a originality vozidel, jejich zabezpečením a v neposlední řadě také určováním jejich aktuální tržní ceny.
Právě hodinové
sazby rostou letos vůbec nejvíce, meziročně o 10–15 %. Lakovací materiál
zdražil v průměru o 9 % a ceny dílů o 7 %. S vyššími cenami lze tradičně počítat ve velkých městech a zejména v Praze. S rostoucí
inflací lze navíc očekávat, že dojde ještě k dalšímu
zdražení. Většina autoservisů je přitom zcela vytížená a nemá o zakázky nouzi.
„Na finanční zátěž v podobě údržby a opravy vozidla by lidé měli brát ohled už ve fázi pořizování vozu. V případě, že nechtějí nebo nemohou do údržby vozidla tolik investovat, měli by si zvolit značku s levnějšími náhradními
díly. Co je ale možná ještě důležitější, je, že by si měli vždy před koupí vozu prověřit jeho historii. Díky tomu se totiž mohou vyhnout obrovským finančním nákladům, se kterými by při koupi vůbec nepočítali,“ říká Martin Pajer z Cebia.
Z hlediska budoucích nákladů na údržbu a opravu vozidla je důležité vědět, zda vozidlo nemá stočený tachometr. Ten nejen že vůz prodraží v průměru o 20 % hned při koupi, ale zhruba stejnou částku si vozidlo vyžádá v následujících letech na údržbu spojenou s vyšším kilometrovým nájezdem. Dalším problémem mohou být i poškození a havárie a kvalita následné opravy.
„Pokud je oprava provedena kvalitně, nemusí havárie představovat žádné větší riziko z hlediska dodatečných nákladů. Problémem ale je, že o většině poškozeních a haváriích se kupující nedozví. Přes 99 % ojetých
aut nabízených na velkých inzertních portálech se prodává jako nehavarované. Část z nich je nelegálně předělaná, což může mít vliv nejen na další
investice do vozu, ale i na bezpečnost provozu,“ varuje Pajer.
Pozor by si lidé podle něj měli dávat i na ojeté vozy dovezené ze zahraničí. Každé páté má totiž zfalšovaný původ a je jen otázkou, co vše takové
auto ještě skrývá. Rovněž každé páté dovezené
auto je po velké havárii a často se lze setkat i se stočenými tachometry.
Historii
aut s českým i zahraničním původem si lze přitom jednoduše prověřit přes Cebia. Stačí zadat VIN vozu na www.cebia.cz a do několika málo minut může mít zákazník veškeré dostupné informace z historie vozidla k dispozici.
Služba funguje nepřetržitě online. Systém AUTOTRACER od Cebia obsahuje již více než 1,3 miliardy záznamů o ojetých
autech a je tak největším systém na prověřování historie
aut v
Evropě. Kromě autorizovaných i neautorizovaných servisů do něj poskytují
data například
pojišťovny,
policie, finanční a leasingové instituce, výrobci a importéři vozidel, prodejci vozidel a
autobazary, inzertní a aukční portály, stanice technických kontrol a řada dalších subjektů. Díky informacím lze zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, nebylo havarované a pokud ano, k jak velké došlo škodě, jaká je servisní historie vozidla, pro jakou zemi bylo vozidlo vyrobeno, skutečný rok výroby vozidla a datum jeho první registrace v Česku i zahraničí, jaká je výbava vozidla dle prodejce, jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno, jaká je jeho aktuální tržní cena, zda nebylo provozováno jako taxi a k dispozici je i řada dalších důležitých informací.
Barbora Minksová
Cebia