25.11.2021 Indexy spotřebitelských cen (životních nákladů) - podrobné členění - říjen 2021
Přílohy
Všechna data publikace (0,4 MB) | ZIP |
Metodické vysvětlivky | Word PDF |
Stručný komentář | Word PDF |
Tabulková část |
|
Tab. 1 Index spotřebitelských cen (indexy, míra inflace) | Excel PDF |
Tab. 2 Index spotřebitelských cen (rozklad meziměsíčního přírůstku) | Excel PDF |
Index spotřebitelských cen podle klasifikace ECOICOP - podrobné členění | |
Tab. 3 Domácnosti celkem (předchozí měsíc = 100) | Excel PDF |
Tab. 4 Domácnosti celkem (stejné období předchozího roku = 100) | Excel PDF |
Tab. 5 Domácnosti celkem (průměr roku 2015 = 100) | Excel PDF |
Tab. 6 Domácnosti celkem (prosinec 2019 = 100 ) | Excel PDF |
Tab. 7 Důchodci celkem (předchozí měsíc = 100) | Excel PDF |
Tab. 8 Důchodci celkem (stejné období předchozího roku = 100) | Excel PDF |
Tab. 9 Důchodci celkem (průměr roku 2015 = 100) | Excel PDF |
Tab. 10 Důchodci celkem (prosinec 2019 = 100) | Excel PDF |
Tab. 11 Domácnosti v hl. městě Praze (předchozí měsíc = 100 ) | Excel PDF |
Tab. 12 Domácnosti v hl. městě Praze (stejné období předchozího roku = 100) | Excel PDF |
Tab. 13 Domácnosti v hl. městě Praze (průměr roku 2015 = 100) | Excel PDF |
Tab. 14 Domácnosti v hl. městě Praze (prosinec 2019 = 100) | Excel PDF |
HICP Harmonizovaný index spotřebitelských cen | Word PDF |
Indexy spotřebitelských cen do roku 2013 vycházely pod kódem e-710344
|
- rok 2021 | říjen 2021 | září 2021 | srpen 2021 | červenec 2021 | červen 2021 | květen 2021 | duben 2021 | březen 2021 | únor 2021 | leden 2021
- rok 2020 | prosinec 2020 | listopad 2020 | říjen 2020 | září 2020 | srpen 2020 | červenec 2020 | červen 2020 | květen 2020 | duben 2020 | březen 2020 | únor 2020 | leden 2020
- rok 2019 | prosinec 2019 | listopad 2019 | říjen 2019 | září 2019 | srpen 2019 | červenec 2019 | červen 2019 | květen 2019 | duben 2019 | březen 2019 | únor 2019 | leden 2019
- rok 2018 | prosinec 2018 | listopad 2018 | říjen 2018 | září 2018 | srpen 2018 | červenec 2018 | červen 2018 | květen 2018 | duben 2018 | březen 2018 | únor 2018 | leden 2018
- rok 2017 | prosinec 2017 | listopad 2017 | říjen 2017 | září 2017 | srpen 2017 | červenec 2017 | červen 2017 | květen 2017 | duben 2017 | březen 2017 | únor 2017 | leden 2017
- rok 2016 | prosinec 2016 | listopad 2016 | říjen 2016 | září 2016 | srpen 2016 | červenec 2016 | červen 2016 | květen 2016 | duben 2016 | březen 2016 | únor 2016 | leden 2016
- rok 2015 | prosinec 2015 | listopad 2015 | říjen 2015 | září 2015 | srpen 2015 | červenec 2015 | červen 2015 | květen 2015 | duben 2015 | březen 2015 | únor 2015 | leden 2015
- rok 2014 | prosinec 2014 | listopad 2014 | říjen 2014 | září 2014 | srpen 2014 | červenec 2014 | červen 2014 | květen 2014 | duben 2014 | březen 2014 | únor 2014 | leden 2014
- rok 2013 | prosinec 2013 | listopad 2013 | říjen 2013 | září 2013 | srpen 2013 | červenec 2013 | červen 2013 | květen 2013 | duben 2013 | březen 2013 | únor 2013 | leden 2013
- rok 2012 | prosinec 2012 | listopad 2012 | říjen 2012 | září 2012 | srpen 2012 | červenec 2012 | červen 2012 | květen 2012 | duben 2012 | březen 2012 | únor 2012 | leden 2012
- rok 2011 | prosinec 2011 | listopad 2011 | říjen 2011 | září 2011 | srpen 2011 | červenec 2011 | červen 2011 | květen 2011 | duben 2011 | březen 2011 | únor 2011 | leden 2011
Zveřejněno dne: 25.11.2021
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.
METODICKÉ VYSVĚTLIVKY
Vývoj indexů spotřebitelských cen (životních nákladů) se sleduje na spotřebních koších založených na souboru vybraných druhů zboží a služeb placených obyvatelstvem. Tyto koše jsou každoročně aktualizovány (vždy od ledna daného roku).
Nové revidované spotřební koše (indexní schémata) a metodika zpracování indexu spotřebitelských cen byla stanovena na základě požadavků Eurostatu vyplývajících z harmonizace indexů spotřebitelských cen a připomínek a námětů Poradní komise pro statistiku spotřebitelských cen složené ze zástupců ministerstev, ČNB, výzkumných ústavů, VŠE, odborových svazů, organizací důchodců a vybraných odborů ČSÚ.
Ve spotřebních koších byl v rámci revize, která proběhla za jednotlivé cenové okruhy v roce 2019, konstruován nový váhový systém. Od ledna 2018 jsou detailní indexy spotřebitelských cen počítány na základě nově zavedené klasifikace ECOICOP (evropská klasifikace individuální spotřeby podle účelu), která nahradila původní klasifikaci (CZ-COICOP – Classification of Individual Consumption by Purpose). Ta zavedla do spotřebního koše podrobnější členění, třídění výrobků a služeb do 12 oddílů zůstalo zachováno. K této změně došlo dle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016/792.
1. Potraviny a nealkoholické nápoje – veškeré potraviny včetně nealkoholických nápojů.
2. Alkoholické nápoje, tabák – alkoholické nápoje a tabákové výrobky.
3. Odívání a obuv – oděvní materiály, oděvy, oděvní doplňky, textilní galanterie, obuv včetně půjčování a oprav.
4. Bydlení, voda, energie, paliva – nájemné vč. imputovaného, úhrady za užívání družstevních bytů, služby spojené s užíváním bytu, výrobky a služby pro běžnou údržbu bytu, vodné a stočné, odvoz popela a odpadků, všechny druhy energií (plyn, elektřina, teplo), tuhá paliva.
5. Bytové vybavení, zařízení domácnosti, opravy – nábytek a bytové vybavení, koberce a ostatní podlahové krytiny, bytový textil vč. ložního prádla, domácí spotřebiče, skleněné, porcelánové, stolní a kuchyňské potřeby pro domácnost, zboží a služby pro běžnou údržbu domácnosti, nářadí, nástroje a různé potřeby pro dům a zahradu.
6. Zdraví – léčiva a zdravotnické výrobky, stomatologické výrobky, služby očních optiků, služby lékařů, lázeňská péče, regulační poplatek při návštěvě pohotovosti.
7. Doprava – osobní dopravní prostředky vč. oprav a náhradních dílů, pohonné hmoty, veřejná doprava (železniční, autobusová, místní, letecká), doprava žáků a studentů.
8. Pošty a telekomunikace – poštovní služby, telefonní přístroje (mobilní telefony), telefonní služby.
9. Rekreace a kultura – rozhlasové a televizní přijímače, přehrávače a rekordéry, výpočetní technika, hudební nástroje, sportovní potřeby; vč. oprav, knihy, noviny a časopisy, hračky, papírenské zboží, kulturní služby, sportovní aktivity, tuzemská a zahraniční rekreace, květiny a potřeby pro jejich pěstování, domácí zvířata a potřeby pro jejich chov vč. veterinární služby.
10. Vzdělávání – všechny stupně vzdělávání vč. výuky jazyků a umělecké výchovy.
11. Stravování a ubytování – zahrnuje jídla a nápoje v resturacích, kavárnách a podobných zařízeních, závodní stravování, školní stravování, ubytování v hotelích, v penzionech, chatách, na internátech a vysokoškolských kolejích.
12. Ostatní zboží a služby – služby osobní péče, elektrické spotřebiče pro osobní péči, kosmetické výrobky, klenoty, hodinky, kožená galanterie, pojištění (osob, bytů, domů, automobilů), sociální a finanční služby, administrativní poplatky, právní služby.
Metoda zjišťování spotřebitelských cen
Ceny jednotlivých druhů zboží a služeb jsou zjišťovány měsíčně, přímo ve vybraných prodejnách a provozovnách služeb (cca 8500), pracovníky statistických orgánů ve 35 vybraných okresech v celém Česku a hl. m. Praze.
Ze zjištěných cen je vypočtena za jednotlivé cenové reprezentanty průměrná cena za Česko, která vstupuje do výpočtu všech typů indexů spotřebitelských cen kromě indexů za domácnosti žijící v hl. m. Praze. Průměrné ceny reprezentantů vstupující do výpočtu indexů za domácnosti žijící v hl. m. Praze jsou shodné s průměrnými cenami zjištěnými v hl. m. Praze pro výpočet indexů spotřebitelských cen za Česko. U některých cenových reprezentantů jsou do výpočtu přebírány průměrné spotřebitelské ceny za Česko (např. lázeňská péče, vstupenka na lyžařský vlek, stravování ve vysokoškolské menze, ubytování na vysokoškolské koleji a většina reprezentantů s centrálně sledovanými cenami).
Od roku 2019 dochází k postupné implementaci „scanner dat“ (SD, dat z pokladen maloobchodních řetězců) do výpočtu inflace. V počátku byly ceny z terénního cenového šetření u vybraných cenových reprezentantů částečně nahrazovány cenami z SD. S přibývajícími řetězci, jež data pravidelně poskytují, klesal u těchto reprezentantů podíl terénního šetření. Od ledna 2021 jsou již oddíly klasifikace ECOICOP 01 – Potraviny a nealkoholické nápoje, 02 – Alkoholické nápoje, tabák, společně se skupinami 05.61 – Spotřební zboží pro domácnost a 12.13 – Ostatní přístroje, předměty a výrobky pro osobní péči, dostatečně pokryty SD. To umožnilo, aby SD v těchto oblastech zcela nahradila terénní sběr cen. Do výpočtu vstupují všechny významné položky a výstupem jsou pouze cenové indexy na úrovni ECOICOP5. U vybraných cenových reprezentantů oddílů klasifikace ECOICOP (05 – Bytové vybavení, zařízení domácností; opravy, 06 – Zdraví, 09 – Rekreace a kultura, 12 – Ostatní zboží a služby) jsou ceny z terénního cenového šetření nadále jen částečně nahrazeny cenami SD.
Výběr reprezentantů
Za cenové reprezentanty byly vybrány především výrobky a služby, které se významně podílejí na výdajích obyvatelstva a svým rozsahem pokrývají celou sféru spotřeby.
Počet cenových reprezentantů v novém spotřebním koši pro výpočet indexů spotřebitelských cen je následující:
Skupina zboží a služeb
Ú h r n
1. Potraviny a nealkoholické nápoje 3. Odívání a obuv 4. Bydlení, voda, energie, paliva 5. Bytové vybavení, zař. domácnosti, opravy 6. Zdraví 7. Doprava 8. Pošty a telekomunikace 9. Rekreace a kultura 10.Vzdělávání 11.Stravování a ubytování 12.Ostatní zboží a služby
|
Počet reprezentantů
463
- - 67 40 59 21 87 7 100 12 41 29 |
Výběr cenových reprezentantů pro všechny typy indexů je stejný, pouze u jednotlivých sociálních skupin domácností nejsou některé výrobky a služby zastoupeny.
Váhový systém
V roce 2019 proběhla revize váhového systému. Váhy jsou od ledna roku 2020 zaktualizovány na základě výdajů domácností statistiky národních účtů z roku 2018. Váhy pro detailní cenové reprezentanty jsou zaktualizovány dle údajů statistiky rodinných účtů doplněných o další dostupné zdroje a šetření. Od ledna roku 2020 jsou publikované cenové indexy vypočteny podle nových revidovaných indexních schémat.
Váhy byly vypočteny za následující skupiny domácností: domácnosti celkem, domácnosti důchodců, domácnosti žijící v hl. m. Praze.
U indexu spotřebitelských cen vychází váhy ze struktury průměrných výdajů všech domácností, u indexů za hl. m. Prahu ze struktury výdajů domácností žijících v hl. m. Praze a u indexů za domácnosti důchodců ze struktury výdajů domácností důchodců.
Domácnosti důchodců – pro účely statistiky rodinných účtů byly definovány jako domácnosti bez ekonomicky aktivních členů, tj. domácnost s osobou v čele, která pobírala jakýkoliv důchod (kromě sirotčího) nebo osoba v důchodovém věku, která neměla nárok na žádný druh důchodu, a která zároveň nepracovala buď vůbec anebo měla její pracovní činnost pouze omezený rozsah, a zároveň žádná z dalších osob v domácnosti nebyla pracující.
Způsob výpočtu indexů
Výpočet indexů spotřebitelských cen (životních nákladů) je prováděn na stálých vahách podle vzorce Laspeyresova:
p1 = cena zboží (služby) ve sledovaném (běžném) období
p0 = cena zboží (služby) v základním období
p0.q0 = stálá váha - výdaje domácností za zboží (službu) v základním období
Od ledna 2020 došlo u cenových indexů ke změně cenového referenčního období z prosince 2017 na prosinec 2019. Nově vypočítávané indexy o základu prosinec 2019 = 100 jsou na všech úrovních členění spotřebního koše řetězeny ke stávající bazické časové řadě indexů o základu průměr roku 2015 = 100. Tím je zajištěno pokračování této časové řady, ze které jsou následně počítány indexy k dalším základům (předchozí měsíc = 100, stejné období předchozího roku = 100 a index klouzavých průměrů za posledních 12 měsíců k průměru 12 předcházejících měsíců).
Více zpráv k tématu Inflace
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?