Corona politika: Psychologická válka – nevzdávejte to prosím!
Katy
Pracher-Hilander je poradkyní v oblasti
hospodářství a politiky. Specializuje se na psychologii nalézání úsudku a
rozhodování a na práci založenou na důkazech. Informuje o psychologické válce a
přináší dobré zprávy o tom, jak se můžeme připravit na nadcházející události a
jak můžeme přehodit výhybku. Následně vám přinášíme rozhovor, který můžeme
vysílat s laskavým svolením Aufrecht Auf 1.
Sami
si poslechněte, co je v této době zapotřebí ke stržení pozitivní laviny.
AUFRECHT AUF1 : s Elsou Mittmannsgruber - Rozhovor s psycholožkou
Pracher-Hilander: "Nepotřebujeme dav!" Vítejte, milí
diváci, u nového vydání AUFRECHT AUF1. Mým dnešním hostem je sociální a
hospodářská psycholožka Katy Pracher-Hilander. Již před několika týdny byla se
mnou ve studiu a od té doby se těší velké oblibě na Auf1. Mnoho diváků nás
požádalo o pokračování tohoto napínavého rozhovoru a my jim rádi vyhovíme.
Katy
Pracher-Hilander je poradkyní v oblasti hospodářství a politiky a specializuje
se na práci založenou na důkazech a psychologii úsudku a rozhodování.
Vítejte,
paní Pracher-Hilander.
K.
Pracher-Hilander: Dobrý den, paní
Mittmannsgruber. Děkuji za pozvání.
E.
Mittmannsgruber: V našem posledním rozhovoru
jste mluvila o psychologické válce. Jak jsme na tom teď, už jsme tu válku
prohráli?
K.
Pracher-Hilander: Ne, ale musím říci, že
z psychologického hlediska ta válka ještě vůbec pořádně nezačala. Takže
skutečná válka teprve přijde. Právě teď je to něco jako klid před bouří. Lidé
nyní dostali od vlády něco jako přestávku, aby se mohli trochu vzpamatovat,
trochu zapomenout, vypustit trochu páry, nebo zapomenout na to, že byli trochu
naštvaní nebo napjatí, aby mohli na podzim začít znovu s plnou mašinerií. To
znamená, že jsme měli jen malé bitvy, ale ta skutečná válka politiky proti
lidem teprve nastane.
E.
Mittmannsgruber: Jak je možné, že teď máme
oddech? Stále musíme nosit masky a testovat se. To není žádný oddech. Ale zdá
se, že to tak vnímá většina lidí.
K.
Pracher-Hilander: Přesně tak.
V porovnaní s tím, čím jsme si už prošli, s lockdowny a dnes to a zítra
ono, a nikdo se v tom nevyznal. Ale teď chodí lidé také křížem krážem,
někteří s maskami, někteří bez nich, někteří s FFP2, někteří s něčím
jiným, jiní s plenkami. Pak víme, že už byli opravdu úplně otřesení, nikdo se
neorientoval a pobíhali úplně dezorientovaní. A nyní nastává malá fáze, kdy
politici zveřejňují poměrně málo informací. Nyní se mohou trochu přeskupit, a
to je zdánlivý ostrůvek klidu, který je nám nyní milosrdně dopřán. To je však
třeba brát s rezervou. Ono tomu tak vůbec není. Ano, to znamená, že nyní je
vhodná doba na to, abychom se stáhli a načerpali síly, trochu si odpočinuli,
ale s vědomím toho, že nyní zase přijde něco, co pravděpodobně předčí ostatní
věci, které se v programu doposud odehrály. A pokud to víte dopředu, tak k tomu
samozřejmě můžete přistupovat úplně jinak. Ano, nezaskočí vás to, ale
připravíte se na to a máte na paměti, že podzim teď např. znovu vyloží na stůl
něco pořádného.
E.
Mittmannsgruber: Ale zvykli jsme si už na
opatření, stejně jako na masku nebo test, do té míry, že nám to téměř vůbec
nevadí?
K.
Pracher-Hilander: To je z psychologického
hlediska fascinující. Lidé už jsou, známe to od zvířat, když je zavřeme, když
jsou zavřená dost dlouho a pak otevřeme dvířka klece, kde by pak každý
očekával, hele, to už je šťastné, to zvíře, už může ven, tak se bojí a nevyjde
ven. Stejné je to s lidmi. Během dnů a týdnů byli víceméně vyškoleni, aby
nevycházeli ven, aby dělali jen to, co je víceméně nařízeno, povoleno, ano,
včetně nošení masek. A když nyní řekneme: "Dobře, nyní si můžete masku
opět sundat." Nebo: "Teď už se zase smíš skoro normálně
pohybovat." tak vidíte, jak to mnozí těžko snášejí a na otázku:
"Hele, proč to teď děláš? Tady a tady ten předpis už přece neplatí."
"Jo, já už se s tím cítím líp." Takže už si na to zvykli. Efekt
návyku se dostavil velmi rychle a je zcela jasné, že to byla součást
psychologické války, lidé už jsou zlomení. Věci, které jsou naprosto
iracionální a nenormální, už berou jako něco zcela normálního. A to, co bylo
dříve normální, je nyní v jejich očích naprosto iracionální a nenormální. Ano,
chození bez masky už neodpovídá normálnímu přístupu k životu. Všechno se úplně
obrátilo na druhou stranu, ale to je součást psychologické války, to k tomu
patří.
E.
Mittmannsgruber: To znamená, že na tom se dá na podzim dobře stavět. Jsme již
na zcela jiné úrovni, kde může politika začít.
K.
Pracher-Hilander: Naprosto přesně! To znamená, že teď už tam mají lidi, ty
masy, které jsou připravené jít - jak jste říkala - tam, kde je chtějí mít a my
musíme počítat s tím, to jsem tím myslela, že na podzim se spustí ještě větší
štvavé kampaně proti neočkovaným, viditelné štvanice. Chci říct, že to už
zažíváme celou dobu, stačí pozorně naslouchat, i když jsou vždy politiky
prezentovány jako chlácholivé a solidární s ostatními atd. Takže teď
neukazovat prstem tak přímo na neočkované, ale ve skutečnosti běží ta řeč a
všechno tím směrem, rétorika, že neočkovaní budou bráni jako strašáci za
dveřmi. Nejpozději na podzim, v září, v říjnu, budeme mít scénář, že se opět
bude manipulovat se statistikami. Ano, to víme. Víme, že statistiky jsou
překrucovány, obraceny a manipulovány. A pak řeknou: "Ano, za to teď
můžeme poděkovat neočkovaným". Zaměstnanci se tedy musí připravit na to,
že je kolegové budou šikanovat, že je budou považovat víceméně za posly smrti,
kteří roznášejí vražedný virus, a to bude pro mnohé, včetně studentů, velmi,
velmi těžké období. Takže spousta žáků a jejich rodičů bude mít na podzim
obrovský problém, ale musíme to zvládnout. Musíme to zvládnout!To
znamená uvědomit si, že to přijde, ale nevzdávejte to, prosím! V opačném
případě podlehneme psychologickému teroru a psychologickému teroru se nesmí
podlehnout. Psychologická válka není maličkost! To není maličkost a pro
mě jako psychologa je to naprosto kriminální chování, které zde politici,
přisluhovači a masová média předvádějí. Naprosto zločinné chování!
E.
Mittmannsgruber: Jak je možné, že to lze tak
snadno udělat, že lze masám předložit obětního beránka a že lze tak snadno
vyvolat hon na čarodějnice? Nedávno jsem četla článek, kde stálo:
"Pandemie neočkovaných", takže už je to zcela jasné - už se to zcela
jasně ubírá tímto směrem a dá se předpokládat, že se k tomuto "lovu
obětních beránků" přidají i masy. Jaký je ten psychologický efekt? Proč to
jde tak snadno?
K.
Pracher-Hilander: Ano, to známe z historie.
Proč to šlo před několika desetiletími tak snadno? Z nejlepšího kamaráda,
souseda se přes noc stal nepřítel. Nyní se také můžete ptát, proč to tak je?
Proč to tak bylo? A vždycky jsme si říkali, že se nám to už nikdy nestane.
Právě se to děje znovu, všichni se toho účastní, tedy masy se přidávají. Je to
tak, že když lidem vsugerujete nějaké nebezpečí, tak na něj naskočí. A v tomto
případě jde navíc o neviditelné nebezpečí. V minulosti mělo nebezpečí alespoň
nějakou tvář, příjmení a jméno, životopis. Nyní máme co dočinění s nebezpečím,
které ani nevidíme. To znamená, že něco, co nevidím, mohu velmi snadno prodat
lidem. Je stejně neviditelné jako atom, ale o tom už víme, že to přináší
nebezpečí, jednoduše kvůli určitým situacím. My tady máme co dočinění se
zdrojem nebezpečí, který je pro masy neviditelný. Úplně novou situaci a tím se
to dá přirozeně výborně použít jako prodejní trik. Dobře, máme virus, většina
lidí ani neví, jak je virus vybaven; má buněčné jádro? Ne - bla, bla, bla - ale
my víme, že virus je nebezpečný a že nás všechny zabije, a to je to nebezpečí.
To znamená, že pokud jste nyní nositelem viru, jste takříkajíc symbolem viru, a
proto s vámi musím bojovat, a když bojuji s vámi, bojuji zároveň se svým
nepřítelem virem. V tu chvíli se stáváte objektem. Pak už jste prostě jen můj
nepřítel a už ne ten milý přítel a kamarád, kterého jsem znal, nebo kolega z
práce, se kterým jsem si deset let dobře rozuměl. Přes noc jste jen
nositelem viru. To je něco, co bylo provedeno naprosto perfidním
způsobem, a jako sociální psycholog mohu de facto říci: Psychologický rukopis
je čitelný. Je naprosto jasné, že zde pracují psychologové, kteří radí
politikům, PR agenturám a všem, kdo se zde angažují, jak využít psychologické
znalosti proti lidem. K tomu není věda stvořena. A proto se ozývám tak nahlas,
protože mám povinnost chránit vědu. To není to, k čemu byl 70 nebo 80 let
prováděn psychologický výzkum. Je zneužíván. Z tohoto důvodu mohu jen říci, že
to, co se zde děje, je velmi, velmi špinavé. Bylo by důležité, aby se lidé měli
na pozoru a uvědomovali si, že jsou naprosto manipulováni a řízeni. A oni si to
neuvědomují. To je ta tragédie.
E.
Mittmannsgruber: Je možné jim pomoci, aby si
to uvědomili?
K.
Pracher-Hilander: Otázkou je, zda si toho
masy musí všimnout. Z psychologického hlediska musím říci, že není vůbec nutné,
aby si masy všímaly toho, co se děje. Myslím, že jsem minule říkala - právní
psychologie - že víme, že v porotách a u soudů stačí jeden laterální myslitel,
aby strhnul těch ostatních dvanáct. Podobně je tomu u velké populace. Tady
stačí relativně malé procento k tomu, aby s sebou strhlo ty ostatní masy.
Odhadem tedy můžeme mluvit o pravděpodobně 10 procentech, která jsou nutná nebo
dostatečná k tomu, aby to opoziční hnutí přivedla do pohybu tak, aby
s sebou strhla ten zbytek – těch 90 procent. Ta dobrá zpráva je, že ta
určitě máme. Těchto 10 procent, těch nás určitě je. Je nás mnohem, mnohem více,
když si také - silně vycházím z toho, že jsou zkrášlována narafičená čísla
o tom, kolik je již naočkovaných v Rakousku. Na správnost údajů bych
nevsadila ani cent. I kdybychom je vzali a řekli, že 50 procent z nich bylo
možná očkováno. Pak 50 procent z nich pak stále očkováno není. To znamená, že
máme pětkrát více než potřebných 10 %. Řekla bych tedy, že masy nepotřebujeme.
Nemusíme je probouzet, oslovovat a soustředit se na ně. Mnohem důležitější je
pro nás si to uvědomit, aby i u nás přišel tento AHA efekt, ze je nás i tak
dost a že to máme ve svých rukou. My jsme měli už celou dobu tuto páku
v ruce, jen jsme si toho sami ještě vůbec nebyli vědomi. Ani si toho skutečně
vědomi nejsme, že tu páku v ruce máme. Jinými slovy, z tohoto pohledu
můžeme spousty věcí dosáhnout přes noc.
E.
Mittmannsgruber: A jak potom přehodíme
výhybku?
K.
Pracher-Hilander: První věcí je samozřejmě
zůstat neochvějný, jakkoli je to obtížné. Musíme zůstat neoblomní, mít na
paměti - nejhorší scénáře. Co se vlastně může stát na konci - co nejhoršího se
mi může stát? A porovnejte to s tím, co se stane, když proti tomu nic
neuděláme. A pak bude všem jasné, že musíme něco udělat. Nejhorší scénář nemůže
být nikdy tak zlý jako ta realita, pokud neuděláme nic. Převzít vedoucí roli
všude, kde to jen jde, být silný navenek. Lidé se orientují na silné lidi. Lidé
se potřebují orientovat, a proto bylo pro politiku tak důležité je
dezorientovat. I to je součástí psychologické války. To znamená dát lidem
orientaci, dát jim vodítka a především jim ukázat, že jsme jedna skupina. Jsme
bytosti velmi orientované na skupinu. Pokud se masy domnívají, že se musí
přimknout k těm nositelům masek, protože mají skupinu vrstevníků, pak je
třeba jim ukázat, že existuje i jiná skupina. My vás přijmeme do naší rodiny a
jsi podepřen zepředu, zezadu, zleva i zprava. Tak se dá růst. Takto je možné
ještě spustit lavinu.
E.
Mittmannsgruber: Myslím, že to je důvod,
proč má člověk často pocit, že není tolik lidí, kteří smýšlejí přesně jako já a
jsou stejně kritičtí, protože nejsou tak hlasití a nápadní, nebo ani neví, co
by s tím měli dělat.
K.
Pracher-Hilander:Proto je tak důležité
vytváření sítí. Dělat hodně a hodně práce v propojování lidi. Je jich tolik,
desetitisíce, statisíce po celém Německu a po celém světě, miliony skvělých
lidí, kteří něco dělají. Problém je v tom, že každý to dělá ve svém
oboru a ve svém úzkém kruhu a nedokáže se propojit s ostatními. A z historie
prostě víme, že se z ní můžeme hodně naučit, z francouzské revoluce. Kdykoli
tam došlo k rolnickému povstání, bylo ušlapáno. Teprve když se jeden zvedl a
začal to koordinovat a propojovat, měla vrchnost problém, pak to nabralo
opravdu vítr. To znamená navazovat kontakty, ještě více je propojovat,
koordinovat, učit se jeden od druhého. Z psychologického hlediska se
pak cítíte bezpečně, když víte, kolik vás je. Nyní máme pouze symbol
"maska". To znamená, že tito stoupenci, kteří jsou loajální vládě,
vědí díky tomuto symbolickému prvku, jak velké, jak široké je jejich masové
hnutí, ano? A druhá strana to má těžké, protože mnozí, kteří nejdou s proudem,
musí tento symbol čas od času nosit. To znamená, že mnozí z nás se
ztrácejí v mase a my to nevidíme. To znamená, že se musíme zviditelnit
mezi sebou, navazovat kontakty a, ano, zastávat vůdčí role, být silní v malém i
velkém měřítku. A to přináší ovoce.
E.
Mittmannsgruber: Existují také klíčové
osoby, které by nás nyní zvláštním způsobem ovlivňovaly?
K.
Pracher-Hilander: Ano, lékaři. Lékaři měli ve
společnosti vždy zvláštní postavení. Řekla bych, že do roku 2020 velmi
respektovaná klíčová role, od roku 2020 poněkud pošramocená. Oslovit lékaře,
ano. To znamená, že je velmi, velmi důležité, aby si především lékaři uvědomili
svou etickou a morální povinnost. Ale ti, kteří skutečně vědí, že to co se
děje, prostě není v pořádku musí sebrat odvahu, postavit se a říci: Posud a dál
ne! To je velmi, velmi důležité. Potřebujeme lékaře, kteří se jako štít postaví
před lidí, protože mají tento status "Boha v bílém", a slovo
"Bůh" už říká: tomu naslouchám. To znamená, že kdyby lékaři začali
otevírat ústa – a co mi říká můj Bůh, je pravda -, změnily by svůj názor i
masy. Ale dokud mlčí a nic nedělají, je to problém. Proto mohu každému jen
poradit, až budete mluvit s lékařem na takové téma – ptejte se ho na všechno
velmi podrobně a buďte vytrvalí. "Jaká studie?" "Na co se
odvoláváte?" "Kde je váš zdroj informací?" Vyptávejte se ho tak
dlouho, až už nebude moct odpovědět, protože odpovědi na to neexistují. Takže
to, na co se odvolávají, je pár útržků papíru, na které když se podívá i
nelékař, tak ho může zašlapat do země. Ano, čtu hodně takových papírů a nejsem
lékař, ale vím, že nesplňují to, co nám politici slibují. Ptát se, ptát se,
ptát se… A jsou také právníci, kteří už mají připravené předtisky, takže i když
pak příjde na stůl téma očkování, upozorní je na to a řeknou jim:
"Podepište to"? A pak mnoho lidí vycouvá, protože jsou konfrontováni
s tím, že jsou na špatné straně. Udělejte tedy vše, co je psychologicky
možné. A ano, to je psychologické pošťuchování.To znamená dát
možnost volby mezi špatným a správným, a myslím, že většina z nich si nakonec
vybere to správné.
E.
Mittmannsgruber: Nyní však měli lékaři
dostatek příležitostí se informovat. Proč to z nich musím takříkajíc tahat?
K.
Pracher-Hilander: Je to paradoxní. Takže
některé velmi velmi banální věci, jako je nedostatek času. Teď to zní šíleně
banálně, ale je to nedostatek času. Chtěla bych upozornit na to, že součástí
vzdělání není skutečné porozumění vědeckým pracím tak, jak je třeba je chápat.
Statistika, to je katastrofa, ano, chápání statistických čísel. To víme i z
psychologických výzkumů, tam je prostě nedostatek. Ale velmi zajímavý aspekt je
vědomí toho, co jsem. Když jsem lékař, mám už tak nějak v hlavě, že už jsem tak
dobrý, že už všechno vím, že už toho umím tolik, že už nemám zapotřebí se
kriticky ptát. To znamená, že jsem bezchybný. A to je problém, který lze také
měřit a ze studií víme, že například lékaři, jejichž rodiče sami lékaři nejsou,
smýšlejí o svých vlastních rodičích kritičtěji, řekla bych spíše hanlivě. To
znamená, že už to vidí lehce z výšky a sám sebe vidí už v této roli boha. A to
samozřejmě také něco dělá se schopností sebereflexe, ale také s přiznáním
vlastní viny. To znamená, že je to překážka, kterou prostě musí překonat, nebo
to si musíme my uvědomit, že jsou takové věci, které nejsou široké veřejnosti
známy, ale ve skutečnosti psychologicky existují. A to je jeden z důvodů, proč
drží jazyk za zuby a proč mnozí mlčí. Samozřejmě existují i takové věci, jako
je rozptýlení odpovědnosti. To jsou ty staré věci, které vždy při rozhovoru
říkám. Takříkajíc - je nás mnoho, tak ať začne ten druhý. Takže i tyto věci.
Ano, je několik překážek.
E.
Mittmannsgruber: Nejsou to jen lékaři, kteří
mlčí, ale jak jsme již hovořily, většina populace, která pravděpodobně kriticky
smýšlí. Je nějaký důvod, proč jsme obzvlášť zpomalení, proč i protesty jsou
nyní velmi zdrženlivé?
K.
Pracher-Hilander: Ano, přesně tak. Ty
klasické věci z psychologie, které známe, jsou redukce nesouladu. To znamená,
že vím, že dělám něco, co není správné, ale chci být součástí toho. Ano, toto
chování podle normy, já nechci být vyloučen. Všechny tyto věci. Také rozptýlení
odpovědnosti, které je u lékařů. Tyto obyčejné banality, ty už známe. Jedním
velmi zajímavým novým aspektem, o kterém jsem myslím zatím neinformovala, je
kultura. Takže my tady vlastně máme rozhodující moment. Jsme velmi specificky
zatížení kulturou. Je to takříkajíc součást naší genetiky, to, jak národ tiká.
Jak víme například, že ve Francii jdou do ulic žluté vesty. V Itálii stojí
matky před svými dětmi a říkají: "Jen přes mou mrtvolu“. To tady relativně
vidět není. Takže tady jsou děti docela ochotně dávány k dispozici pro
studie. Tento kulturní aspekt je velmi zajímavý. My víme například, že Rakousko
a Německo jsou celosvětově považovány za standard v tom, co děláme, v našem
pracovním chování a ve výrobě, ano. Takže "Made in Germany" nebo
"Made in Austria", to už něco znamená. Tam se ví, že lidé pracují
přesně, velmi, velmi pečlivě. Víme ale také, že Německo a Rakousko se liší
například v tom, že Rakušané jsou velmi pohodlní. Víme to z kulturních srovnání
ve studiích. To znamená, že pracujeme na jedné věci velmi precizně, děláme svou
věc velmi dobře, ale mezitím relativně v klidu, ano, bez stresu. Víme to z
měření průměrné rychlosti chůze, ano. Jedná se o terénní studie, které se
provádějí po celém světě. Bylo zkoumáno velmi mnoho národů a Rakousko je
poměrně daleko vpředu, takže jsme při chůzi poměrně pružní, přesní, tj.
potřebujeme velmi dlouhou dobu, než nám dojde trpělivost. Jsme tedy velmi,
velmi vytrvalí, a to je samozřejmě v této situaci trochu problém, protože kdy
nám dojde trpělivost? Kdy je tedy dosaženo tohoto bodu? Němci nejsou tak extrémně
pomalí, pomalí jako my, ale jsou poslušnější. To je zase jejich zatížení. A z
těchto srovnávacích kulturních studií můžeme také mnohé vidět, vyvozovat
závěry, ale také předpovídat, jak se celá věc bude vyvíjet. A já mohu říct,
lidi pohněte sebou! Takže ani kulturní genetika nemůže být rozhodující v
určování toho, jak si budeme stát v budoucnosti. A jedna věc je také, a to
platí i pro lékaře nebo pro nás všechny a je to také problém, ale to má i
řešení. Pokud máme nějaký postoj a naše chování neodpovídá tomuto postoji,
tj. jsme jako lékař nuceni dělat to či ono, ale víme, že to není můj postoj,
pak se časem mé chování stane mým skutečným postojem. Pak také věříme tomu, co
říkáme a děláme. To znamená, že v principu je to tak, že politici a další
odpovědné osoby časem v věří svým vlastním lžím. A pokud nezakročíte, tak to
tak zůstane. Ale existují způsoby, jak zasáhnout zvenčí. A to je ten úkol.
A jedním z těchto mechanismů je to, co jsem právě zmínila, oslovit lékaře. Jde
o to je zakročit právě v tomto místě, aby ten přístup, a to chování a to,
co dělají, nebylo nakonec vnímáno těmito lidmi jako skutečné, ale probudit je
tím, že tam zasadíme řez. Lze to ovlivnit zvenčí a z toho pohledu je to
hodně práce, a to může udělat každý. Na tomto příkladu je vidět, že můžete
jednoduše zasáhnout zvenčí, aby se lež nestala pravdou pro váš protějšek. Tak
to prostě empiricky je. Takto lidé fungují, taková je psychologie lidí a čím
více o psychologii víme, tím více můžeme říct, jak mohu postupovat. Takže v
tomto ohledu mohu všem jen doporučit, aby si také koupili nějaké učebnice
psychologie. Existují takové, které jsou napsané velmi uvolněně a vtipně, ty
jsou pro každého, nejen pro studenty psychologie, a vzít si knihy ze sociální
psychologie a číst. A pak jsou také velmi dobré příklady, které mohu vyprávět
například v okruhu svých přátel a známých, a to velmi uvolněným způsobem. To
jsou také možnosti, mohu něco okopírovat. Jedná se o drobné pomocné nástroje,
které pomáhají v malém měřítku, ale samozřejmě pomáhají i celému hnutí.
E.
Mittmannsgruber: Jak jste to popsala, je to
jednoznačně závod s časem. A na jedné straně říkáte, že pravdy nebo falešné
pravdy si osvojujeme v průběhu času, a na druhé straně říkáte, že bude trvat
velmi dlouho, než nám dojde trpělivost a my toho budeme mít dost. Znám mnoho
kritiků této Corona politiky, kteří říkají: "Počkejme a uvidíme, ano.
Když... pak... Pak až přijde očkování dětí... to jsem slyšela před pár měsíci.
Nyní je to tak: Když přijde povinné očkování... Vždycky to tak bude... A pak,
když se dozvíme o všech vedlejších účincích očkování. V podstatě jde jen o to
počkat, až se situace zhorší natolik, že toho budou mít všichni dost. Jak to
vidíte vy? Máme tolik času, nebo stane se to vůbec někdy?
K.
Pracher-Hilander: Pokud bude politika pokračovat
v Corona politice tímto způsobem, a to de facto bude, bude to všechno
stále řízeno tak, aby lidé nepoznali souvislosti. To znamená, že nebudou
schopni rozpoznat vzájemný vztah mezi následky vedlejších účinků vakcín a
následných úmrtí, protože vše se děje s časovým odstupem a tak dále. To
znamená, že pokud budeme na to čekat, tak mezitím hodně zestárneme, než se nám
rozjasní. To je skutečně problém, ale jak jsem řekla, nemusíme čekat a sázet na
široké masy. Musíme si uvědomit, že už je nás tolik, že pokud chceme, aby se to
zítra celé zastavilo, můžeme do soukolí házet písek. A jedna věc je jasná:
existují velmi, velmi jasné známky toho, že se politici třesou. Oni vědí, že se
pohybují po tenkém ledě a že se celá věc může snadno zvrátit, pokud bude opozice
příliš silná. A proto v září/říjnu, nejpozději v říjnu, zrychlí, aby to
znovu převálcovali. Dobře totiž vědí, že se pohybují po velmi tenkém ledě,
který se může kdykoli prolomit. Kdy se prolomí, záleží na nás. Může to být dnes
večer, může to být příští pondělí. Je to skutečně na nás, můžeme to udělat
kdykoli chceme. Musíme jen chtít, organizovat a chtít. A to, co jste
říkala o očkování dětí, říkali i v mém okolí, když budou očkovat děti. A já
jsem řekla, že ne! Lidi, já jsem psycholožka. Uvidíte, že se v naší společnosti
nic velkého nestane. Masy se tomu podvolí a mezi rodiči se projeví teorie
disonance, tedy že si to přichválí. To také znamená, že všichni ti, kteří teď
říkají, jen přes mou mrtvolu, pomalu vyměknou a budou říkat: Chtěl jsem, aby
Maxi byl spolu se svým kamarádem Felixem, ano, a nechtěla jsem jim to udělat -
bla bla bla. To znamená, že některé věci zlomí a pozitivně si to odůvodní, aby
se mohli smířit především sami se sebou.Co považuji za
zločinné, ano, zcela jistě, je například to, že přijde ministr zdravotnictví a
sugeruje dětem, aby se nechaly očkovat. A to je naprosto neetické. Stačí
vidět kurs, jak se např. vedou výslechy v právním prostředí. Nesmím se
sugerovat, ano? Člověk by neměl sugerovat - on sugeruje. Mnoho lidí
sugeruje, nejen on. Ale zejména on jako ministr zdravotnictví a lékař nesmím
sugerovat. Nesmí to dětem přikrašlovat, poslat je na skluzavku. To je
naprosto zavrženíhodné a z mého pohledu psychologa - jak už jsem řekla -
naprosto kriminální a nepřijatelné chování. Média musí konečně přestat šířit
tyto báchorky a propagandu. To musí skončit. A pokud každý novinář odloží
tužku a řekne: "Tohle už neudělám! Tohle psát nebudu!“ Pokud každý lékař
řekne – toho už se účastnit nebudu! Pokud každá zdravotní sestra řekne – toho
už se účastnit nebudu! Pak má systém problém - a to obrovský. A to je
přesně to, čeho se všichni bojí. To znamená, prostě to udělejte!
E.
Mittmannsgruber: Děláte toho hodně a jste
uprostřed nového projektu. Jak to postupuje?
K.
Pracher-Hilander: Ano, děkuji za zeptání.
Krátce jsem se o tom zmínila minule. Založila jsem sdružení "Psychologie
pro demokracii". To znamená, že aplikovaná psychologie a znalosti
důkazů z psychologie jsou přístupné každému. A je to velmi zajímavé pro
právníky, kteří mají nyní přístup ke vstupním informacím a kteří nám také denně
volají a ptají se, do jaké míry bychom mohli podpořit jejich argumentaci
psychologickými vstupy. Minule jsem uvedla příklad ztráty kontroly, co to dělá
se starými lidmi, že to lze skutečně použít jako vražednou zbraň, protože
psychologicky prostě přivedeme lidi do bodu, kdy už nechtějí pokračovat. Jinými
slovy, tyto vstupy shromažďujeme, zaznamenáváme a předáváme právníkům, a to
globálně. Jedná se o globální projekt. Samozřejmě, že je stále v plenkách, ale
je to velmi zajímavé, což znamená, že odezva a zpětná vazba je velmi, velmi
pozitivní. Ačkoli ještě nemáme žádné jméno, už se dějí mnohé věci. A na tomto
místě bych ráda poděkovala našim sponzorům. Jsem opravdu nesmírně dojatá
pokaždé, když vidím, že lidé zde prostě vidí naději a podporují sdružení,
prostě podporují psychologii. Myslím, že zde děláme skvělou práci, velmi, velmi
fundovanou práci, která přinese ovoce. A já jsem srdcem i duší psycholog a
samozřejmě se tady teď mohu skvěle vybít a přehrabovat se a mám také skvělé
lidi, kteří mě podporují a nabízejí mi svou pomoc. Nyní sestavujeme tým šesti
až osmi lidí. Několik už máme - velmi, velmi báječných. Jsem velmi ráda, že to
tak dobře funguje a že jsem to mohla zveřejnit i zde.
E. Mittmannsgruber: Velmi dobře. Ano, tak vám přeji další úspěchy a děkuji vám za zajímavý rozhovor. K. Pracher-Hilander: Děkuji za pozvání.
Video rozhovor naleznete zde:
Poslední zprávy z rubriky Zdraví:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?