Českou e-commerce ovládnou velcí hráči
Bariéra vstupů do e-commerce je extrémně nízká. Firmy si ale neuvědomují, že je to bariéra úspěchu, která je velmi, velmi vysoká. V českém prostředí aktuálně funguje 40-50 tisíc e-shopů, z toho většina spadá pod malinkaté e-shopy s obratem pod milion ročně. Do hry ale postupně vstupují velcí kamenní hráči, kteří si uvědomili, že pro ně online nemůže být okrajovým kanálem, řekl v rozhovoru provozní ředitel společnosti Shopsys Matěj Kapošváry. Jak pandemie ovlivnila českou e-shopovou scénu? A jak se liší online prodej u startupů od ostatních firem? Dozvíte se v rozhovoru.
Covid je s námi víc než rok a půl. Jak se za tu dobu změnila podoba české e-shopové scény?
V důsledku pandemie se změnilo zákaznické chování. Už teď to vidíme na tržbách e-shopů, které skokově vyrostly. Projevovat se to ale bude i dlouhodobě – lidi změnili mindset, už nepotřebují být pořád fyzicky v práci a fyzicky vybírat a nakupovat zboží. Rostoucí podíl onlinu na celkových maloobchodních tržbách bude do e-commerce lákat čím dál více prodejců, hlavně velcí kamenní hráči si konečně uvědomili, že pro ně online už nemůže být okrajovým kanálem. Celé odvětví se ještě více zprofesionalizovalo, očekávám, že se bude ještě zostřovat konkurenční boj.
Existuje nějaká souhrnná statistika, kolik českých e-shopů existovalo před začátkem pandemie a kolik jich existuje teď? A jaká je situace na Slovensku?
Přesná čísla nemám, ale všude slyšíme, jak pořád vznikají nové a nové e-shopy. To, o čem se ale už tolik nemluví, je, že drtivá většina z 40-50 tisíc e-shopů, které prý v Česku aktuálně fungují, jsou malinkaté e-shopy s obratem nižším než milion ročně. Největší část trhu je rozdělena mezi pár desítek největších hráčů – a tento trend bude dále posilovat. Velcí hráči budou růst na úkor malých. Český a slovenský e-commerce trh jsou poměrně silně provázané, proto očekávám, že se budou vyvíjet podobně.
Mají české e-shopy nějakou speciální charakteristiku, kterou se odlišují například od těch ostatních v rámci Evropy nebo v USA?
Myslím, že odlišností moc není. Z pohledu struktury trhu je podle mě u nás slabší trend marketplaců.
Shopsys není v segmentu e-commerce neznámé jméno. Ale pro ty, kteří do této oblasti zatím moc nepronikli, co je gró vašeho byznysu?
Stavíme velké a individuální e-shopy na vlastní platformě Shopsys Framework, kterou zároveň poskytujeme i dalším agenturám a in-house týmům. Na trhu jsme už 18 let, aktuálně nás je asi 70 a pečujeme o klienty jako Sconto, Mountfield, B2B Partner, Demos, EMOS, Růžový slon či Agátin svět.
Jakou největší chybu mohou firmy udělat, když rozjíždí vlastní e-shop? O čem víš, že zákazníky stoprocentní odradí?
Z vnitřního pohledu firmy rozjíždějící online prodeje – tady je podle mě nejčastější chybou podcenění toho, jak je e-commerce složitý obor. Ze všech stran slyšíme, jak je snadné si založit e-shop, existuje spousta nástrojů, které dokážou firmám pomoci s jeho rychlým spuštěním, s logistikou, zákaznickou péčí… Bariéra vstupů do e-commerce je extrémně nízká. Nicméně to, co si firmy někdy neuvědomují, je, že bariéra úspěchu v e-commerce je velmi, velmi vysoká. Nestačí pouze rozjet e-shop, je potřeba přistoupit k e-commerce jako ke strategické iniciativně – alokovat na ni dostatek zdrojů a zvolit kompetentní zodpovědné osoby, které budou řešit pouze e-commerce.
Z pohledu směrem k zákazníkům a toho, co je odradí – pro online prodejce je obrovskou nevýhodou, že je konkurence jen jeden klik daleko. Když máte kamenný obchod a nejbližší konkurence je na druhé straně města, zákazník, když už k vám dorazí, vám leccos odpustí, protože nakoupit jinde je prostě příliš náročné. To však neplatí v onlinu, e-shopy si musí své zákazníky hýčkat a vyvarovat se i drobných chybek.
Za loňský fiskální rok dosáhl Shopsys rekordního obratu 78 milionů korun, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 44 %. Jak hodnotíš letošní rok? Padne hranice 100 milionů?
Letošní rok se nám zatím daří, jak obchodně, tak z pohledu realizace nových projektů a péče o klienty. Aktuálně je za námi polovina fiskálního roku, a byť je stomilionový cíl velmi ambiciózní, pořád věřím, že se k němu můžeme dostat. Byl by to meziroční růst o 28 %, což je podle mě velmi pěkný růst, když vezmu v úvahu náš obtížně škálovatelný agenturní byznys model.
Vaši klienti jsou obvykle větší společnosti. Ale co startupy? Máte je v „portfoliu“? Případně, jaká odlišnost panuje mezi e-shopem velké zažité firmy a začínajícím startupem? Je potřeba odlišný přístup?
Pokud se jedná o startup, pro který je online prodej stěžejní, pak jim určitě dokážeme taky velmi dobře pomoci. Zmíním například 3D tiskařskou společnost Prusa Research, na jejímž e-shopu společně pracujeme už několik měsíců.
Potřeby a očekávání startupů a velkých firem od e-shopů se ale mohou lišit. Velké a zavedené firmy mají spoustu interních procesů, dalších IT systémů, na které je potřeba e-shop napojovat, velké objemy produktů, zákazníků a dat, se kterými musí e-shop pracovat. Startupy mohou být z tohoto pohledu často štíhlejší. Myslím, že zejména pro startupy, které teprve začínají, by ale řešení od Shopsysu bylo zbytečně komplexní – potřebují rychle uvést svůj produkt na trh, dostat ho k zákazníkům, získat zpětnou vazbu a produkt dále vylepšovat. Pro takové firmy je lepší využít některé z existujících šablonových řešení, kde lze začít prodávat “ihned”. U nás se bavíme o implementaci typicky v řádu kvartálů, právě kvůli komplexitě velkých řešení, které budujeme.
Sleduješ českou startupovou scénu? Pokud ano, jak ji hodnotíš – plusy, mínusy?
České startupy po oku sleduji, zejména zprávy, které mě zasáhnou v médiích. Možná je to jenom můj pocit, ale zdá se mi, že poslední dobou čím dál tím častěji slyším o úspěších našich firem v rámci globálního prostředí. Očekávám, že šikovné české projekty budou ve světě slyšet čím dál tím víc.
A na závěr. Jaký je další plán Shopsysu? Budete expandovat mimo ČR a Slovensko? Nebo máte v rukávu jiná esa?
Vidíme obrovskou příležitost na českém trhu. Spousta firem má velké investice do e-commerce ještě před sebou. Navíc, trh agentur nabízející e-commerce řešení na míru je poměrně dost fragmentovaný, stále je kam růst. To však neznamená, že bychom na zahraničí nemysleli – je pro nás zajímavé, ale v nejbližších 2 letech to naši prioritou nebude.
Matěj Kapošváry: Provozní ředitel společnosti Shopsys, české jedničky na trhu individuálních e-commerce řešení pro největší hráče. Spolu se sedmdesáti kolegy pomáhá klientům s jejich online prodeji a tím, jak uspět v omnichannel světě. Kromě jiného stojí za oceňovaným magazínem EXEC pro manažery ze světa e-commerce. O online obchodování pravidelně přednáší v Česku i zahraničí.