České ekonomice hrozí kolaps z důvodu nedostatku řidičů
Na trhu v ČR chybí 20 000 řidičů. Až 20 % stávajících řidičů je již v důchodovém věku a navíc 33 % je již v předdůchodovém věku. Nedostatek řidičů již dnes limituje průmysl a celkovou ekonomiku ČR.
Během výrobního procesu se každý výrobek několikrát dostane na „korbu“ nákladního vozu. Ale i lidé musí být dopraveni do práce, k lékaři, děti do škol. I bez fungující osobní dopravy vzniknou značné problémy.
Pokud nedojde k razantní nápravě během krátké doby s jistotou nastane obdobná situace jako v Anglii, avšak trvalejšího rázu. V Anglii nedostatek pohonných hmot a zboží způsobil právě nedostatek řidičů.
Přestože vývoj směřuje k autonomním vozidlům, technologie neumožňují „robotizovat“ pozici řidiče. I v autonomním vozidle má zodpovědnost řidič. Mzda řidiče je v současné době cca 40 000 Kč.
Stát se bohužel tímto problémem nezabývá, a naopak komplikuje i zaměstnanost cizinců v této profesi. Například při získávání řidičů z Ukrajiny se setkáváme s neúměrným prodlužováním vydávání vstupního víza do ČR, většinou až tři měsíce. To je i důvod, proč jsme se v minulosti setkávali s úplatky, které byly úředníky požadovány.
Dělník „cizinec“ (mimo EU) může do fabriky nebo stavebnictví po získání pracovního povolení nastoupit do své profese okamžitě. Řidič „cizinec“, např. z Ukrajiny, musí obhájit ŘP a složit zkoušku profesní způsobilosti, tzn., že v ČR 3 až 7 měsíců nemůže vykonávat povolání. V Polsku to řidič z Ukrajiny zvládne asi za 10 dní.
Pro představu, o jakých byrokratických překážkách hovořím: Řidič z Ukrajiny s ŘP vydaným do roku 2008 v autoškole v ČR absolvuje 35 h. U stejného řidičského průkazu, ale vydaném po roce 2008 už musí řidič strávit v autoškole 140 h. Podobných byrokratických překážek (nesmyslů) je více.
Zvyšování ceny nafty, dálničních poplatků, zdlouhavé opravy dálnic a silnic apod. je také mnohdy velký problém, ale problém řešitelný. Nedostatek řidičů však ohrožuje kompletně ekonomiku ČR a hrozí opravdový kolaps.
Situaci nepřispívá například ani nedostatek odpočívadel pro řidiče kamionů. To vše nejenom působí dopravcům problémy, ale v konečném důsledku znepříjemňuje práci řidičům a zvyšuje jejich nedostatek.
Situace s nedostatkem řidičů je vážný problém. Kolaps v Anglii by pro ČR měl být dostatečným varováním pro to, jaké vážné problémy neřešení nedostatku profesionálních řidičů kamionové i autobusové dopravy zcela určitě nastanou.
Bedřich Danda
předseda Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM)
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Ekonomika - Makroekonomika ČR 2020, data, novinky
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?