Na veletrhu v Pekingu se před ZOH představily i české firmy
Na šestém ročníku prestižního World Winter Sports (Beijing) Expo, který proběhl necelý půlrok před zahájením zimních olympijských her, se v rámci českého národního pavilonu představily společnosti Alpine Pro a Škoda Auto. V souvislosti se ZOH Čína prožívá v posledních letech vlnu zájmu o zimní sporty a vznikají tak nové šance pro české firmy.
Foto Velvyslanectví ČR v Pekingu
Prestižní veletrh se v Pekingu koná od roku 2016 a jeho existence souvisí s úspěšnou kandidaturou Číny na pořádání zimních olympijských her v roce 2022. Návštěvníci veletrhu měli stejně jako loni možnost se obeznámit s kolekcí renomovaného výrobce oblečení, obuvi, doplňků a příslušenství, společnosti Alpine Pro a rovněž si prohlédnout vystavený model vozu Škoda Kodiaq. Tyto dvě firmy se prezentovaly pod hlavičkou českého národního pavilonu organizovaného Velvyslanectvím České republiky v Pekingu.
Společnost Alpine Pro působí v Číně úspěšně již řadu let a mezi její obchodní partnery patří i lyžařská střediska, kde se v únoru a březnu 2022 uskuteční olympijské a paralympijské soutěže. S olympiádou je tato společnost spojena velmi těsně, neboť je dlouhodobým partnerem Českého olympijského výboru. Nadcházející olympiáda bude již sedmá v řadě, na které se tímto způsobem firma podílí. Osobní automobily značky Škoda jsou na čínském trhu také velmi dobře známy. Jsou zde vyráběny v několika modelových řadách ve spolupráci s místními partnery. Česká velvyslanec v Pekingu Vladimír Tomšík ve svém proslovu na zahajovacím ceremoniálu veletrhu obě zmíněné společnosti představil a mimo jiné uvedl, že „společnost Škoda Auto je v oblasti zimních sportů synonymem pro lední hokej z titulu dlouhodobého partnerství s Mezinárodní federací ledního hokeje a v Číně společnost pomáhá realizovat například hokejové kempy pro autistické děti“.
Lyže a snowboard jsou v kurzu
Peking a širší okolí se v roce 2022 stane historicky první lokalitou, kde se uskutečnila jak letní (roku 2008), tak i zimní olympiáda. Čína prožívá rapidní růst zájmu především o lyžování a snowboarding od své úspěšné olympijské kandidatury v roce 2015. Meziroční růsty počtu aktivních vyznavačů těchto sportů jsou ve stovkách tisíců. Statistiky se velmi liší, ale kvalifikované odhady profesionálů hovoří o čtyřech milionech aktivních lyžařů a snowboardistů. Uvádí se, že alespoň jednou si jízdu na lyžích či snowboardu vyzkoušelo přes dvacet milionů Číňanů.
Cílem vedení země je přivést do roku 2025 ke zkušenosti se zimními sporty 300 milionů obyvatel země. V této souvislosti je pořádání olympijských her chápáno jako velmi dobrý nástroj k naplnění této ambice. V posledních letech byly vybudovány stovky míst, kde je možné lyžovat, i když třeba jen s jedním malým svahem a vzhledem k absenci přírodního sněhu s nutnou zasněžovací technikou. Byly vystavěny i kluziště a zimní stadiony. Zatímco v roce 2016 jich byly méně než dvě stovky, koncem letošního roku by se jejich množství mělo pohybovat okolo 650. Tato statistika však zřejmě zahrnuje i kluziště v obchodních centrech.
Vize masivního rozvoje zimních sportů v Číně však čelí i výzvám, které mohou významně limitovat její naplnění. Nejvýznamnějšími překážkami rozvoje jsou nedostatek kvalifikovaných trenérů a značná finanční náročnost těchto sportů. Navíc velká lyžařská střediska, která jsou v rozumné vzdálenosti od Pekingu (čtyři hodiny jízdy autem), sužuje nedostatek vody nutný k technické výrobě sněhu.
Majetní Číňané cestují za sněhem
Příležitosti pro obchodní využití rostoucího zájmu o zimní sporty v Číně českými výrobci či poskytovateli služeb leží v úzkých segmentech místního spotřebitelského trhu. Obchodně zajímavým může být i prodej služeb a produkce čínským klientům přímo v Česku. Sportovně poznávací zájezdy do ČR, jakmile to dovolí situace vyvolaná šířením nemoci covid-19, mohou přilákat zájem místních touroperátorů a jejich zákazníků. Cestování za sněhem je totiž pro majetné Číňany běžné. Před pandemií bylo nejoblíbenější destinací Japonsko, kam zamířila polovina takto vyjíždějících milovníků lyžování. Každý pátý pak cestoval do evropských středisek, převážně švýcarských, italských a rakouských. Spolupráci s čínskými partnery mohou navázat například i firmy zaměřené na licencování instruktorů lyžování či snowboardingu. Tito instruktoři či trenéři zimního hokeje ostatně mohou najít zajímavé uplatnění přímo v Číně.
Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Česká koruna, CZK - kurzy měn české koruny
- Výpočet čisté mzdy reforma 2024. Jak se vypadá čistá mzda před a po reformě?
- Kurzy ČNB - Kurzovní lístek České Národní Banky
- Kurzovní lístek Česká spořitelna, Kurzovní lístky bank
- Česká spořitelna, a. s. - euro, vývoj kurzu měny
- Volná místa region Česká Lípa - Volná pracovní místa Česká Lípa
- Podnikání v České republice
- USD, americký dolar - převod měn na CZK, českou korunu
- Česká pošta - ceník poštovného 2020
- UAH, ukrajinská hřivna - převod měn na CZK, českou korunu
- THB, thajský baht - převod měn na CZK, českou korunu
- GBP, britská libra - převod měn na CZK, českou korunu
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?