(Kurzy.cz)
Model S Plaid vytvořil rekord na Nürburgringu. Podívejte se jak
V lednu představený modernizovaný Model S, tedy ve verzi Plaid, se k prvním zákazníkům dostal se zpožděním až letos v červnu. Nyní o tři měsíce později v pátek 10. září pak nijak neupravený sériový Model S Plaid, pod vedením švédského jezdce Andrease Simonsena, zajel 20,8 km dlouhý okruh Nürburgringu za zhruba 7,5 minuty. Ve své třídě elektrických sériových vozů tak vůz stanovil rekord, nicméně například za prototypovým rovněž elektrickým VW ID.R zaostal zhruba o 1,5 minuty, resp. za na okruhu nejrychlejším, rovněž prototypem, Porsche 919 Hybrid Evo pak již o více než 2 minuty. Vůz německé automobilky totiž v červnu 2018 zajel okruh za 5:19.546 minuty.
Dodnes je nejlepší čas na takzvaném "Zeleném pekle" zvláštním měřítkem pro automobilový průmysl. Vždyť Nordschleife (tzv. Severní smyčka), otevřená již v roce 1927, je považována za nejnáročnější závodní trať na světě. Během jednoho kola na jezdce čeká 73 zatáček, 300 metrů výškového rozdílu a několik náročných stoupání, klesání a opět stoupání. Proto je zde dosažený čas velmi cenný.
Oficiální rekordní jízdy na Nürburgringu zaručují výrobcům jednotný standard. Obecně zde platí zásada: jedna trať, jedno celé kolo, jeden čas - podle jednotných norem. Kromě měření času kalibrovaným měřicím zařízením jsou oficiální pokusy o rekord i pokusy o dosažení času na kolo vždy doprovázeny notářem. Kromě sledování časomíry se provádí také kontrola vozidla. Přesná délka trati i startovní a cílová čára jsou přesně definovány. Ujede se a změří celé kolo Nordschleife s letmým startem (20,8 km). Kategorie vozidel pro rekordní jízdy a oficiální časy na Nürburgringu jsou rozděleny podle různých segmentů Spolkového úřadu pro automobilovou dopravu a také podle speciálně definovaných speciálních tříd. Nürburgring má tak nyní 7 kategorií vozů, ve kterých oficiálně proběhlo testování. Například u sériových vozů střední třídy, kam úřad řadí rovněž Škodu Superb, drží rekord Jaguar XE SV Project 8 s časem 7:23.164 minuty.
Připomenout lze, že výše zmiňovaný Nürburgring není totožnou tratí, na které se v současnosti jezdí například závody F1 a na které z hlediska počtu výher v daném seriálu drží stále prvenství Michael Schumacher (5x). I přes stavební úpravy osud původního Nürburgringu totiž definitivně zpečetila nehoda Nikiho Laudy v roce 1976. Posléze tak byla vybudována mnohem širší a bezpečnější trať, jejíž délka činí jen zhruba 5,1 km. Nejrychlejší kolo na ni s časem 1:28.139 minuty loni zajel loni Max Verstappen. O přezdívku „Zelené peklo“ delšího Nürburgringu se postaral legendární pilot F1 Jackie Stewart, který tak nazval zatáčku Karussell (dnes nese jméno Caracciola-Karussell).
Zpět ale k Tesle. Model S Plaid objel 20,8 km dlouhou Nordschleife za 7:35.579 minuty a dosáhl maximální rychlosti 279 km/h. Jeho Tri Motor All-Wheel Drive platforma s vektorováním točivého momentu obsahuje tři nezávislé motory s karbonem potaženými rotory, které udržují špičkový výkon až do maximální udávané rychlosti 322 km/h. Celkový výkon motorů 1 020 koní umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,1 vteřiny, čemuž napomáhá také nejmenší odpor vzduchu ze všech vyráběných sériových vozů (0,208 Cd).
Z níže uvedeného videa si lze již také vlastně udělat bližší obrázek, jak Tesla nastavila citlivost řízení, resp. jak moc je nutné natočit u vozu přelomové „berany“ k využití celého poloměru otáčení vozu.
Pro Teslu je zajetý rekord jistě dalším PR, které bude moci využívat i šéf Elon Musk. A také se s úspěchem ihned pochlubil na Twitteru, kde ho zřejmě již zanedlouho bude sledovat 60 mil. uživatelů (v současnosti 59,8 mil.). Doplnit lze ještě závěrem kurzový vývoj akcií Tesla (TSLA), kterým se v pátek rovněž nevyhnul prodejní přetlak na Wall Street. Poklesly o necelá 2,5 % na zhruba 736 USD. Sestoupily tak z 5 měsíčních maxim, kterých dosáhly o den dříve. Trh zkrátka oceňuje automobilovou a energetickou firmu aktuálně na výrazných zhruba 737 mld. USD. Tedy například zhruba pětinásobně více, než koncern Volkswagen, který právě v rámci elektromobilismu letos začíná americkému konkurentovi svou produkcí nejvíce šlapat na paty.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select