České podniky psaly dějiny indické ekonomiky
Škoda Auto vyvinula model Kushaq na míru pro indický trh. Foto: Velvyslanectví ČR v Dillí
Nejmarkantnějším příkladem je značka Baťa, kterou obyvatelé druhé nejlidnatější země světa běžně považují za indickou. Není divu. Už před druhou světovou válkou na indický trh zamířil proslulý podnikatel Tomáš Baťa. Obuv od Bati se stala doplňkem školních uniforem a prakticky každý Ind má tuto značku spjatou se svým dětstvím. Indická města jsou dodnes plná obchodů řetězce Baťa a značka původně československých bot se stala součástí různých názvů – od stanice metra Bata Čauk v širším Dillí po město Batanagar v Západním Bengálsku.
Na své historické kořeny jasně odkazuje i název známé čtvrti Czech Colony (Česká kolonie) v Hajdarábádu, kde se Češi usídlili při rozvoji svých podnikatelských aktivit.
Také značka tradičního českého výrobce traktorů Zetor má v Indii dlouhou a bohatou historii. Zetor pomáhá indickým zemědělcům již od 60. let minulého století a s jeho značkou je spojen počátek mechanizace zemědělství v zemi. Zetor se může pochlubit více než 60 tisíci stroji, které jen v letech 1970–1990 sjely z výrobních pásů na pomoc indickým farmářům.
V industrializaci Indie hrálo tehdejší Československo vůbec významnou roli. V 60. letech dodalo do Indie několik významných investičních celků, Čechoslováci mimo jiné stavěli rozsáhlý metalurgický závod v indickém Ránčí. Při návštěvách výrobních podniků se často setkáváme se stroji ze Škody, ČKD nebo Vítkovic, které tam zamířily před desítkami let a jsou stále v provozu.
DALŠÍ ZLATÁ ÉRA
Také poslední dekádu budeme nejspíš s odstupem hodnotit jako další zlaté období našich ekonomických vztahů. Zatímco před pěti, sedmi lety vévodily českému exportu kotle či reaktory, dnes je zřejmá dominance silného automobilového průmyslu. V Indii fungují dva výrobní závody mladoboleslavské Škodovky, která zde vede aktivity celého koncernu pod názvem Škoda Auto Volkswagen India. Je významným zaměstnavatelem v Pune a Aurangabádu ve svazovém státě Maháraštra. Jejímu pozitivnímu vnímání napomáhá i to, že model Kushaq byl vyvinut na míru právě pro indický trh a že značná část vyrobených automobilů je z Indie exportována do dalších zemí.
Rozšířenou českou značkou je i Home Credit, poskytovatel nebankovních půjček. Indické aktivity řídí ze svého sídla v Gurugramu na předměstí Dillí, po celé zemi má více než 13 tisíc zástupců a je tak dalším významným zaměstnavatelem. Nejnovějším přírůstkem mezi českými investory se stala Zentiva, která v roce 2020 dokončila akvizici továrny Sanofi ve městě Anklešvár v Gudžárátu a prozíravě využila renomé Indie jako „lékárny světa“ k lokalizaci svých výrobních aktivit.
Indie však neláká pouze obry naší ekonomiky. Platforma českých firem v Indii, neformální sdružení, které iniciovalo Velvyslanectví České republiky v Indii, eviduje stále více aktivit malých a středních podniků, které tvoří páteř obou ekonomik. Během misí a projektů na podporu ekonomické diplomacie jich často bývá i většina.
Indie je také jednou z mnoha zemí světa, do jejíž historie se zapsala další proslulá značka Tatra. Během posledních desetiletí dodala společnost Tatra Trucks na zdejší trh tisíce nákladních vozů určených k přepravě výzbroje a vojsk, ale i jako platformy pro zbraně typu balistických raket. Jako jedna z mála značek totiž úspěšně zvládá extrémní podmínky indického subkontinentu od monzunových dešťů přes písečné bouře až po vysoké nadmořské výšky. Vozy Tatra dominují i každoročním vojenským přehlídkám při oslavách Dne republiky.
Dlouhou tradici zde mají i motocykly Jawa. Podobně jako jinde v Asii jsou rovněž v Indii v nesmírně oblibě jednostopé stroje. A Jawy – v Indii pod značkou „Yezdí“ – si pamatuje mnoho vyznavačů rychlých kol. V současnosti si je mohou opět dopřát, jelikož licenci na jejich výrobu koupila indická Mahindra. Tyto motocykly opravdu jezdí a vše nasvědčuje tomu, že budou jezdit po indických silnicích i nadále.
Se značkou Zetor je spojen začátek mechanizace zemědělství v zemi. Foto: Velvyslanectví ČR v Dillí
NAPŘÍČ CELOU EKONOMIKOU
Dnešní portfolio českých firem v Indii je široké stejně jako příležitosti, které tento subkontinent skýtá. Kromě již zmíněného automobilového průmyslu se poslední dobou nejvíce profiluje sektor obranný. Úspěchy zaznamenala jak pardubická společnost Eldis, výrobce radarů, tak PBS Group, která se specializuje na modernizaci vrtulníků a další technologie vojenského letectví.
V železničním průmyslu o sobě dává vědět bohumínský Bonatrans, který v Aurangabádu postavil výrobní závod na zelené louce a realizoval tak vůbec první zahraniční investici v sektoru od zavedení vládního programu „Make in India“. Soukolí, osy a kola pro metro a železnici odtud putují do všech koutů Indie. Dalším významným městem, ve kterém čeští podnikatelé zanechali stopy je jihoindický Bengalúr – někdy také označovaný za indické Silicon Valley. Průkopníkem mezi českými firmami, které zde sídlí, se stal již před několika lety jihomoravský Liko-S, výrobce interiérových příček a „vertikálních zahrad“. Úspěch této firmy přilákal další zájemce, kteří si Bengalúru vybrali pro své obchodní či výrobní aktivity a chtějí těžit z výhod tamního českého podnikatelského inkubátoru.
Dalším sektorem, který je v Indii poměrně etablovaný, je těžařský a důlní průmysl. Aktivitám českých firem v tomto oboru dominují Ferrit, výrobce systémů závěsné důlní dopravy, a Inco Engineering, producent těžních strojů pro hlubinnou těžbu. K energetice má zase blízko holešovický ComAp, který využil boom obnovitelných zdrojů a rázem se ocitl mezi nejúspěšnějšími českými firmami se svými řídícími energetickými jednotkami. Podobné zaměření má i Solar-Kit, výrobce střešních solárních systémů, které se v Indii také těší velké oblibě.
Ve výčtu českých firem, které působí v Indii, by bylo možné pokračovat. V Indii končí i mnoho produktů vyrobených v České republice zahraničními firmami, významný je také reexport českých výrobků přes Německo nebo další evropské země.
Jisté je, že chuť orientovat se na vzdálenější trhy neopustila mnohé české exportéry ani během koronavirové pandemie. Bohatá historie i současné obchodní a investiční aktivity ukazují, že Indie může být pro české exportéry i do budoucna jedním z nejvýznamnějších mimoevropských trhů.
MILAN DOSTÁL, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Dillí
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?