Úsporné motory generace Evo nového vozu ŠKODA FABIA mají nižší spotřebu a umožňují tak delší dojezd
Nová ŠKODA FABIA nabízí čtyři benzinové motory generace Evo koncernu Volkswagen, které splňují emisní normu Euro 6d. Agregáty 1,0 MPI o výkonu 59 kW (80 k) a 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Nejvýkonnější motorizací nového vozu FABIA je čtyřválec 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Většina motorů a všechny převodovky nového vozu ŠKODA FABIA jsou vyráběny v České republice – motory 1,0 MPI a 1,0 TSI a manuální převodovky v hlavním závodě ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, sedmistupňové automatické převodovky pak v závodě Vrchlabí. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40 litrovou palivovou nádrží. V kombinaci s 50 litrovou nádrží dostupnou na přání, kterou je FABIA vybavena poprvé, činí dojezd v režimu WLTP u tříválcových motorů více než 900 km.
Nižší spotřeba a emise motorů Evo díky mnoha novým detailním úpravám
Vlivem četných detailních vylepšení má tříválcový motor MPI současné generace Evo nižší spotřebu i emise a zároveň vyšší výkon. Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Motor MPI navíc využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje kompresní poměr, což pomáhá snižovat spotřebu paliva. U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců hliníkového bloku motoru nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce pouhých 150 mikrometrů (0,15 milimetrů). Tento proces snižuje vnitřní tření a tím optimalizuje spotřebu paliva i emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru se také redukuje tepelné namáhání motoru. Tříválcové přeplňované motory pracují se vstřikovacími tlaky až 350 barů a využívají Millerův spalovací cyklus, který snižuje spotřebu. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, což zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a zároveň snižuje emise. Novou vrcholnou motorizací modelu FABIA je čtyřválcový motor 1,5 TSI, který má rovněž vrstvu nanášenou pomocí plazmy, pracuje se vstřikovacími tlaky až 350 barů a je vybaven aktivním řízením válců (ATC). Tento systém v případě malé zátěže motoru automaticky vypíná oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2.
Paket pro špatné cesty a sportovní podvozek jako další dvě verze na přání
Nová ŠKODA FABIA nabízí kromě standardního podvozku také další dvě verze na přání. Paket pro špatné cesty obsahuje specifické pružiny i tlumiče a dodatečnou ochranu podvozku. Světlá výška vozu je zvýšena o 15 mm. Sportovní podvozek nabízí odlišnou charakteristiku odpružení o 15 mm sníženou světlou výškou, díky které je jízda dynamičtější.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Spotřeba paliva - kalkulačka
- Kdo má dnes svátek?
- Kdy má svátek Kateřina
- Podpora v nezaměstnanosti - máte nárok?
- Přídavky na děti - kdy máte nárok a kolik dostanete
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb.
- Nový stavební zákon
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Úsporné motory generace Evo nového vozu ŠKODA FABIA mají nižší spotřebu a umožňují tak delší dojezd
- Nová generace vozu ŠKODA FABIA ve verzi Rally2 vstoupila do fáze testování
- Nová generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 těží z vynikající aerodynamiky silniční verze
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Nenechávejte baterii a FVE ležet ladem, využívejte je k vyrovnávání sítě
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Neregulované fondy jsou už půl roku pod přísnějším dohledem. Co se změnilo?
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex leden 2025: V lednu sazby hypoték klesly, na úrokový sešup však letos zapomeňme
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla