(Kurzy.cz)
Chcete pracovat na plný úvazek z domova? Toto byste měli promyslet.
Do roku 2019 pracovala v České republice z domova přibližně 4 % zaměstnanců. To se však hned v roce následujícím rapidně změnilo a v době pandemie pracovalo z domova téměř 38 % lidí. Nyní se v mnoha firmách začíná vracet život do původních kolejí, je však otázkou, do jaké míry se vrátí zpět pracovní doba „od devíti do pěti“ v kanceláři. Práce na dálku se stane daleko častějším pracovním modelem, jelikož mnoho zaměstnavatelů si během pandemie uvědomilo, že velkou řadu kvalifikovaných profesí prací lze ve skutečnosti provádět stejně kvalitně i z domova. „Zaměstnanci si cení možnosti částečné práce z domova a vyšší flexibility, často se na tuto otázku během výběrových řízení dotazují. Těch, kteří budou pracovat na dálku ve 100 % své pracovní doby pravděpodobně v dalších měsících přibude, protože zaměstnavatelé se ve snaze o nalezení nejvhodnějšího uchazeče nyní častěji obracejí i mimo svůj region, pokud to povaha pracovní pozice umožňuje,“ uvádí Martina Papoušková z personálně-poradenské společnosti Hays.
„Je nutné si uvědomit, že je velký rozdíl, zda pracujete na dálku několik měsíců s vidinou možnosti návratu do kanceláře nebo napořád. Jak zjistit, že je home office na plný úvazek to pravé? Než začnete hledat novou práci, odpovězte si na tyto otázky,“ doporučuje Martina Papoušková z HAYS.
1. Jste produktivnější doma nebo v kanceláři?
Pokud pracujete z domova, neztrácíte čas dojížděním a dá se lépe skloubit osobní a pracovní život. Home office však nevyhovuje každému – je nutné mít vysokou úroveň disciplíny a motivace, stejně tak jako silné komunikační dovednosti. Je potřeba umět si dobře rozplánovat práci a dokázat pracovat na zadaných úkolech samostatně. Promyslete si dále, zda upřednostníte práci v prostředí, kde jste do jisté míry izolovaní, anebo se chcete vídat s kolegy v kanceláři, kde si můžete vzájemně sdílet názory. Posuďte, co pro vás je ta nejlepší varianta. Kolik úkolů dokončíte v běžný pracovní den doma a kolik v kanceláři?
2. Cítíte se sebevědomě, když pracujete na dálku?
Sebevědomí je důležité, pokud chcete vyniknout v jakékoliv práci, ale je obzvlášť důležité, pokud pracujete na dálku. Je nutné umět dobře komunikovat s kolegy, jelikož s nimi nebudete fyzicky v kanceláři a bude pro vás obtížnější si s nimi vybudovat pevný vztah. Pokud pracujete na dálku, pravděpodobně nebudete dostávat tolik pochval od svého šéfa, jako by to bylo v kanceláři například za rychle a skvěle odvedenou práci.
3. Kde budete pracovat?
Zajistěte si optimální prostor pro výkon vaší práce a vytvořte strategii, jak přesně budete z domova pracovat. Budete mít konkrétní místnost nebo prostor, který věnujete práci? Budete občas pracovat z kavárny? Vytvořte si klidné místo, které lze využít pro důležité hovory nebo prezentace.
4. Zůstat na očích a „být viděn“
Existuje řada kroků, které můžete podniknout, přestože pracujete s domova. Snažte se udržovat kontakt se všemi členy vašeho týmu – ať už je to váš manažer nebo kolega. Upřednostněte videohovory před emaily, udržujte zainteresované osoby v obrazu ohledně projektů, na kterých zrovna pracujete a nebojte se ani malé „sebepropagace“. Mluvte o vašich dokončených projektech a dalších úspěších.
Je vhodné se někdy zúčastnit fyzických schůzek, jako jsou například vánoční večírky nebo společné týmové obědy – je to způsob, jak zůstat součástí týmu.
5. Jak si udržet duševní pohodu?
Práce z domova může způsobit psychický stres, mnoho zaměstnanců zaznamenává větší únavu a touží po skutečné lidské interakci. Zároveň je potřeba zvládnout stejný objem práce, jako kdybyste docházeli do kanceláře. Než se tedy rozhodnete trvale pro práci z domova, musíte si být jisti svou schopností stanovit si hranice a udržovat rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Budete mít možnost dodržovat denně polední přestávku, budete s prací končit každý den přibližně ve stejnou dobu? Nebo plánujete odpovídat na emaily i ve večerních hodinách? Pracovní a osobní život je potřeba skutečně oddělit, abyste si dokázali po práci odpočinout a byli připraveni na další pracovní den.
6. Jak budete bojovat s pocitem osamělosti?
Pravděpodobně už máte za sebou z posledních měsíců zkušenost s prací na dálku. Pokud pracujete z domácího prostředí dlouhodobě, pocit osamělosti se může dostavit. Doporučujeme nerušit a nepřesouvat opakující se pozvánky na pravidelné meetingy, které máte v kalendáři. Snažte si také po práci udělat program, kdy se budete potkávat s přáteli nebo rodinou.
7. Zvládnete se dále vzdělávat?
Pracovat na dálku a setkávat se méně často se svým nadřízeným osobně, může ztížit hodnocení vašich dovedností. Je možné, že pro vašeho nadřízeného bude těžší identifikovat relevantní školení, které by odpovídalo vašim potřebám. V tomto případě je žádoucí, abyste si sami našli vhodná školení v oblastech, které považujete za potřebné.
8. Jiné výhody, než vaši kolegové v kanceláři
V důsledku změn ve světě práce mnoho zaměstnavatelů mění své balíčky benefitů, což by mohlo znamenat, že vzdálení zaměstnanci nemusejí mít přístup ke všem firemním výhodám, které firma nabízí. „To znamená, že některé činnosti nebo zacházení, které mají zaměstnanci v kanceláři rádi, se u vzdálených pracovníků jednoduše replikovat nebudou a nemohou: týmové společné snídaně, nabídka občerstvení nebo nápojů v kanceláři,“ uzavírá Martina Papoušková z Hays.
Hays plc („ Skupina”) je přední světová společnost v získávání specialistů. Skupina je expertem v náboru kvalifikovaných , profesionálních a odborných lidí po celém světě, je leaderem na trhu ve Velké Británii a Austrálii a jedním z leaderů na trhu v kontinentální Evropě, Latinské Americe a Asii. Skupina působí v soukromém i veřejném sektoru, zabývá se vyhledáváním kandidátů na stálý i dočasný pracovní poměr i smluvními pozicemi. K 30. červnu 2020 má Skupina 10,400 zaměstnanců pracujících ve 266 kancelářích v 33 zemích a ve 20 specializacích. Finanční rok končící k 30. červnu 2020 vykazuje tyto výsledky:
- Skupina vykázala čistou provizi 966,2 milionů britských liber a provozní zisk (položky podléhající výjimce) 135,0 milionů liber;
- Skupina umístila kolem 66 tisíc uchazečů do trvalých pracovních míst a kolem 235 tisíc lidí do dočasných pozic;
- 17 % z čistých provizí Skupiny bylo vygenerováno v Austrálii a na Novém Zélandu, 26% v Německu, 23% ve Velké Británii a Irsku a 34% ve zbytku světa.
- Segment dočasného umístění představoval 59 % z čistých provizí a segment trvalého umístění představoval 41 % z čistých provizí;
- Hays působí v těchto zemích: Austrálie, Belgie, Brazílie, Česká republika, Čína, Dánsko, Francie, Chile, Indie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Kolumbie, Lucembursko, Maďarsko, Malajsie, Mexiko, Německo, Nizozemí, Nový Zéland, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Rusko, Singapur, Spojené Arabské Emiráty, Spojené Státy Americké, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna