První OCTAVIA COMBI: bezedný kufr i lůžková úprava
Vůz OCTAVIA COMBI se veřejnosti představil 11. září 1960 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Až do dubna 1961 však probíhaly provozní zkoušky, homologace se uskutečnila v půlce května. Od července se pak rozběhla výroba.
Až 1 000 litrů v kufru
První prototyp vozu OCTAVIA COMBI v atraktivním dvoubarevném provedení laku dokončili v závodě Kvasiny už během září 1959. Zadní dveře byly dvoukřídlé, vodorovně členěné. Dolní část v úrovni podlahy navázala na ložnou plochu kufru o objemu až 690 l (měřeno po strop). Po sklopení nedělených zadních sedadel vznikla ale plocha o rozměrech 1 495 × 1 355 mm, a po strop tak bylo – při cestování ve dvou – možné vyskládat až 1 050 litrů zavazadel. To vše při velmi kompaktních vnějších rozměrech kombi: 4 065 × 1 600 × 1 430 mm.
Velmi praktický, dnešním jazykem řečeno simply clever prvek novinky z Kvasin představoval oddělený prostor pro rezervní kolo, uložené pod podlahou kufru a zpřístupněné samostatným sklopným víkem nad nárazníkem. Při modernizaci vozu OCTAVIA COMBI v roce 1969 tento prvek vymizel, nahradily ho horizontálně uložené sdružené svítilny obdélníkového tvaru z novinky ŠKODA 100/110. K rezervě se pak dalo dostat sice jen po vyložení části zavazadel, zato se omezilo pronikání vlhkosti do „kapsy“ s rezervou.
Oddělený prostor pro rezervní kolo
Od Norska po Austrálii
Velký zájem v zahraničí, kam mířily asi dvě třetiny produkce kombi, podpořený nedostatkem jiných nových vozů této kategorie na domácím trhu, vedl k rozhodnutí pokračovat v Kvasinách s jejich výrobou i po dubnu 1964. Tehdy mladoboleslavský hlavní závod opustila poslední OCTAVIA Super se stupňovitou zádí a podnik soustředil síly na náběh řady Š 1000/1100 MB s motorem vzadu.
ŠKODA OCTAVIA COMBI z léta 1969 ve verzi s horizontálně uloženými sdruženými svítilnami
Nicméně i výběhovému kombi se dostávalo péče udržující jeho konkurenceschopnost. V roce 1966 už do zahraničí mířilo rekordních 72 % kombi, na některých trzích nabízených i v podobě dvoumístných lehkých užitkových vozů se zaslepením druhého a třetího páru bočních oken. Kromě států sousedících s Československem, především NDR a Maďarska, se stovky modelů OCTAVIA COMBI prodaly například na britské ostrovy či do Norska, další desítky si našly cestu až do Austrálie nebo na Island.
Proč je OCTAVIA zrovna OCTAVIA?
Vozem ŠKODA OCTAVIA vyvrcholila úspěšná vývojová linie s tuhým, přitom lehkým páteřovým rámem podvozku a nezávislým zavěšením všech kol. A protože OCTAVIA byla osmá v řadě takto stavěných modelů, projevilo se to i na jejím jménu. Jeho základ tvoří latinská číslovka octo, tedy osm, respektive octava – osmá. Z ní vzniklo v antické éře ženské jméno Octavia, od středověku používané spíše ve formě Octavia. Dobovou ideologií zabarvený výklad hovořil o osmém mladoboleslavském modelu od zestátnění automobilky v říjnu 1945, alternativní vysvětlení odkazuje právě na pozici ve vývojové řadě započaté již roku 1934 prvorepublikovým modelem POPULAR.
Lůžková verze bez příplatku
Další simply clever vychytávkou byla lůžková úprava interiéru, kterou už od roku 1961 nabízely všechny vozy OCTAVIA COMBI bez příplatku. Po posunutí sedadel řidiče a spolujezdce zcela vpřed bylo možné sklopit opěradla do takřka vodorovné polohy, takže navazovala na sedáky ve druhé řadě. Vyjmutá zadní opěradla pak posloužila jako podhlavník. Počínaje modelem 1968 se pohodlí ležících ještě zlepšilo možností sklápět opěradla zadních sedadel kombi nejen vpřed, ale i vzad.
Úložný prostor umožňoval uložit objemná zavazadla nebo rodinu.
Pýchou továrny v Kvasinách se v roce 1970 stalo kupé ŠKODA 110 R alias „Erko“. A OCTAVIA COMBI mu musela uvolnit výrobní kapacitu. Před vánočními svátky roku 1971 sjelo z linky poslední kombi s pořadovým číslem 50 244. Neopustilo přitom brány závodu, zůstalo majetkem automobilky.
OCTAVIA COMBI se prosadila i v Norsku, Austrálii nebo na Islandu.
Na rodinné kombi s okřídleným šípem si zájemci museli od roku 1971 počkat dalších 22 let, do příchodu modelu FORMAN. Slavné typové označení OCTAVIA COMBI se na scénu vrátilo v roce 1998 s první generací aktuálně nejprodávanější modelové řady.
Muž v pozadí: Vladimír Matouš
Konstrukční podobu veleúspěšné vývojové řady vozů s páteřovým rámem podvozku a nezávislým zavěšením všech kol formoval především inženýr Vladimír Matouš (1896–1963). Na odpočinek odcházel symbolicky v roce 1959, kdy na silnice vyjel poslední vývojový stupeň OCTAVIA. Vladimír Matouš vystudoval ČVUT v Praze, v plzeňském závodě se podílel na licenční výrobě luxusního vozu ŠKODA Hispano Suiza a v roce 1928 byl v Mladé Boleslavi jmenován vedoucím konstruktérem osobních a lehkých užitkových vozidel. Od roku 1936 působil jako viceředitel automobilky, po krátké poválečné pauze ve službách ministerstva průmyslu se v roce 1948 do Mladé Boleslavi vrátil coby technický ředitel. Než ve třiašedesáti odešel do penze, dovedl do výroby například modely ŠKODA 1200, 1201 a „mezityp lidového vozu“ Š 440 – tedy „Spartak“, po faceliftu známý jako OCTAVIA.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun