Jaké změny v požadavcích klientů jste zaznamenali od vypuknutí epidemie koronaviru na počátku roku 2020?
V první řadě máme radost, že už se zase cestuje. Období uzavřených hranic pro nás bylo velmi smutné. Dříve klienti pojištění moc neřešili a spoléhali se například na pojištění v platebních kartách nebo jim stačilo vědomí, že „nějaké” pojištění vůbec mají. Dnes je však už daleko více zajímá, co mají pojištěno. Minimálně v souvislosti s Covid-19. A i když si přečtou instrukce, chtějí se o nastudovaných informacích ještě ujistit.
Na co se klienti nejčastěji ptají před odletem na dovolenou?
Dříve se klienti ptali hlavně na cenu, dnes je zajímá, jestli pojištění kryje léčebné výlohy spojené s Covid-19, náklady karantény pro pozitivní i negativní osobu a do jakých zbarvených zemí je pojistíme. Proto jsme léčebné výlohy v souvislosti Covid-19 zahrnuli automaticky do všech variant pojištění JAZZ/POP/ROCK. Náklady karantény jsou součástí variant POP/ROCK a pojištění platí do všech zemí, bez ohledu na zabarvení, s výjimkou těch vysloveně zakázaných.
S čím se nejčastěji klienti v zahraničí potýkají v případě karantény či přímo onemocnění koronavirem?
Karanténa má mnoho podob a pravidel a ta se průběžně mění. Nedá se tedy radit obecně. Někde je 14 dní, někde 10 dní, klient musí být připraven na všechno a vše si dopředu zjistit. Například na Maledivách jde do karantény celá rodina, v případě jedné pozitivní osoby, v Egyptě a Dubaji pouze pozitivní osoba. V Egyptě mají pro covid pozitivní vyčleněné pokoje a hotely hradí první týden karantény. Avšak ne každá země je tak vstřícná. Velmi nepříjemné například je, pokud si klienti kvůli covidu musí nečekaně prodloužit zvýhodněný pobyt přes booking.com, a musí tak zaplatit trojnásobnou cenu plus poplatek za dezinfekci pokoje.
Museli jste v souvislosti s Covid-19 řešit nějakou závažnou pojistnou událost?
Ano, statisticky to bylo nevyhnutelné. Řešili jsme 5týdenní hospitalizaci na koronavirové jednotce v Egyptě. Vše dobře dopadlo, klientka se v pořádku vrátila zpět domů. My jsme si vyzkoušeli, že naše limity jsou dostačující (denní náklady cca 100 000 Kč). Proto na Evropu nabízíme minimálně 3 miliony Kč a na ostatní svět minimálně 5 milionů Kč. Nižší limit si nabídnout netroufneme.
Jaká jsou vaše doporučení pro klienty, kteří se letos chystají do zahraničí?
Určitě doporučuji, aby se klienti před cestou seznámili s aktuální situací v zemi – co platilo před týdnem, dnes již platit nemusí. Kromě standardních věcí by měli mít vždy po ruce následující: číslo na delegáta, číslo pojistky, číslo na asistenční službu, adresu a telefon na hotel, registraci DROZD, registrace v online systému nebo staženou aplikaci cílové země, nastavená neomezená data atd. Dále je ideální mít připravený plán B – že odletím negativní, neznamená, že nemohu přistát pozitivní. Proto by klienti měli mít oddělená zavazadla v případě, že je rozdělí, dostatek plen a výživy, pokud cestují s malým dítětem a v neposlední řadě mít s sebou základní léky.
Že klienti nečtou pojistné podmínky, platilo, až na výjimky, odjakživa, ale nyní by si měli minimálně přečíst, na co mají nárok v případě storna před odletem, karantény a lékařské péče. Musí určitě počítat s tím, že místo za týden se mohou vrátit až za několik týdnů a navíc mohou strávit další týden povinné karantény v Čechách. Tím pádem musí mít finanční rezervy, aby zvládli zaplatit prodloužení pobytu, i když mají náklady kryté pojištěním, protože ty bývají proplacené až po návratu. S tím také souvisí doporučení mít více platebních karet, protože pokud jdou do karantény jen pozitivní členové, zbytek rodiny musí nějak fungovat.
Epidemie stále není zcela za námi a má dopad na každodenní život. Jak ovlivnila vaše další produkty?
Kromě samotného cestovního pojištění, které jsme flexibilně upravovali dle epidemiologické situace, jsme o krytí pojistných událostí v souvislosti s COVID-19 rozšířili i pojištění Storno zájezdu/pobytu. Na letošní prázdniny jsme připravili novinku pro rodiče – úrazové pojištění EVENT Junior, které nabízí i připojištění storno poplatků nejen z důvodu onemocnění koronavirem či nařízené karantény.
Pojištění Storno lze sjednat pro tuzemské i zahraniční pobyty. Příčinou zrušení cesty může být pozitivní test na Covid-19, nařízená karanténa, nemoc, úraz, úmrtí či zmeškání odjezdu či odletu z důvodu dopravní nehody. Pojistíme i loňské zájezdy (nejpozději 30 dní před odjezdem) nebo last minute zájezdy (méně než 30 dní před odjezdem, podmínkou je úhrada celé ceny cesty současně s pojištěním).
EVENT Junior je komplexní úrazové pojištění pro dětské, nejen prázdninové akce – tábory, příměstské tábory, školní výlety, školy v přírodě a další. Zatímco pojištění EVENT může být sjednáno pouze organizátorem akce, EVENT Junior může pro své dítě sjednat individuálně i rodič, a to dokonce na celé prázdniny (již od 400 Kč). Dítě je pak pojištěno nejen během organizovaných akcí, ale i během her na hřišti nebo prázdnin u prarodičů. Pojištěna je například doba nezbytného léčení, denní odškodné při hospitalizaci, trvalé tělesné poškození, smrt následkem úrazu, ale také osobní odpovědnost za újmu a ztrátu či poškození osobních věcí. Připojistit lze rizikové sporty a již zmíněné storno poplatky.