(Kurzy.cz)
Pomalejší rozjezd maloobchodu
Maloobchodním tržbám prospělo dubnové částečné rozvolnění vládních restrikcí, když došlo například k otevření některých obchodů a zrušení zákazu cestování napříč okresy . Maloobchodní tržby vzrostly celkově meziročně o 21 % a bez zahrnutí prodeje aut o 7,5 %. Jelikož meziroční dynamiku zkresluje propad ze začátku pandemie, jsou směrodatnější meziměsíční změny. Oproti březnu se tržby včetně prodejů aut zvýšily po očištění ve stálých cenách o 1,1 %, vyjma aut pak o 0,7 %. Dubnová statistika maloobchodu se stala stejně jako například v případě Německa i některých dalších evropských zemích pro trh mírným zklamáním. Jistou roli v tom sehrála ale výraznější revize předchozích údajů z 6,6 % r/r na 9,2 % r/r.
|
Aktuální |
Předchozí |
RB |
Trh |
Včetně aut |
21,0 |
13,0 |
26,0 |
25,2 |
Bez aut |
7,5 |
9,2 |
11,6 |
10,4 |
Zdroj: Raiffeisenbank, Bloomberg, ČSÚ |
Spotřebitelé se tak i přes zrušení některých vládních restrikcí drželi relativně zpět a pravděpodobně vyčkávali až na výraznější rozvolnění. Nicméně i přesto je z dat zjevné, že lidé zavítali do dříve uzavřených prodejen. Meziměsíčně si po očištění reálně polepšil zejména maloobchod ve stáncích a na trzích (+14,1 %), maloobchod pro kulturu (o 6,1 %) a ve specializovaných prodejnách (+5,4 %). Největší nárůst zaznamenal maloobchod s oděvy (o 47,1 %). Nedařilo se naopak prodejnám s potravinami (o -2,4 %).
V meziročním srovnání vyniká především kategorie HOREKA, u které jsme poslední měsíce byli zvyklí na propady mezi 60–80 % a pouze velmi pozvolné ukrajování ztrát. V dubnu již konečně došlo k výraznějšímu oživení tržeb, mapříklad ve stravování a pohostinství (+58 %) či v ubytování (+52,2 %). Na druhé straně pozorujeme nižší přírůstek prodejů přes internet a zásilkové služby (+14,2 %, předchozí měsíce kolem +43 %).
Očekáváme, že maloobchodní tržby budou v následujících měsících dále sílit . K tomu by měly napomoci kromě rozvolňování restrikcí i vysoké nadúspory obyvatelstva, které koncem března činily necelých 170 mld. Kč. Přispěje také stabilní trh práce. Dalším faktorem jsou turisté, kterých by s postupným proočkováním a teplým počasí mělo přibývat. Očekáváme tak dohánění ušlé spotřeby zejména ve službách, v kultuře či sportu. Z hlediska struktury maloobchodních tržeb lze očekávat, že se lidé budou navracet do některých kamenných obchodů, zejména například s oděvy. U určitého druhu zboží si ovšem spotřebitelé pravděpodobně zachovají zvyky z pandemického období a budou nadále hojněji využívat nákupy přes internet. Celkově za letošek očekáváme růst maloobchodních tržeb, včetně prodeje automobilů, o 4,5 %, bez zohlednění automobilů o 2,7 % .
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vít Hradil, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
16.10.2024 Od tisku dopisů po komplexní CDP. Cortex je…
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Radoslav Jusko, Ronda Invest
ČNB skóruje v poměru držených rezerv vůči HDP. Překážka k přijetí eura?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz