Další růst podnikatelského i spotřebitelského optimismu, ale i obav z růstu cen
Podle květnového čísla se mezi podnikateli i spotřebiteli v unijních zemích nálada opět zlepšila.
Podle květnového čísla se mezi podnikateli i spotřebiteli v unijních zemích nálada opět zlepšila. Důvodem je nepochybně perspektiva končící pandemie a s ní spojených restrikcí, která výrazně zasáhla do života obyvatel i fungování firem napříč kontinentem. Zlepšování sentimentu je patrné ve všech oblastech, tedy v průmyslu, stavebnictví, službách i finančním sektoru. Ve srovnání s předchozími třemi měsíci firmy hodnotí příznivěji svoji stávající situaci a současně mají velmi příznivá očekávání ohledně následujících třech měsíců. Nálada se sice mírně zhoršila v průmyslu, nicméně i tak zůstává téměř rekordně optimistická. Velmi pozitivní očekávání panují u zaměstnanosti, kde se už sentiment v podstatě vrátil nad předkovidovou úroveň. Soustavně však vedle toho narůstají inflační očekávání – zvláště pak v průmyslu, který se musí vypořádávat s rostoucími cenami surovin a dalších vstupů, zdražujícími energiemi, emisními povolenkami a vůbec „zeleným úsilím“, stále ještě nestabilizovanou nákladní dopravou a v řadě zemí i nedostatkem kvalifikovaných i nekvalifikovaných pracovníků. Aktuální průzkum je dalším potvrzením restartu evropské ekonomiky, která se ještě v úvodu roku nacházela v recesi. Současně však napovídá o potenciálních inflačních tlacích ve výrobě, která s odstupem času prosáknou i do cen pro spotřebitele. Velmi příznivě vyznívají i výsledky průzkumu pro českou ekonomiku. Je zde vidět přetrvávající optimismus ve všech významných oborech průmyslu, stejně jako zvýšenou potřebu přijímat další zaměstnance. Pozitivní jsou i čísla za služby, kde se výrazně zlepšila nálada v souvislosti s koncem restrikcí. A nejde přitom jen o oblast HORECA, ale i obchod a dopravu. Ochlazení naopak čekají poštovní a kurýrní služby, které se chystají propouštět. Zřejmě i v důsledku možného návratu spotřebitelů do kamenných obchodů nebo všeobecné firemní restrukturalizaci. Přesto to s návratem do obchodů nemusí být tak žhavé, jak se občas čeká. Nakupování v e-shopech má přece jen své výhody. V každém případě průzkum vyznívá velmi pozitivně i pro ČR.Více zpráv k tématu Inflace
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?