S letouny CASA je armáda spokojená, od včerejška má další
Unese o tunu víc a spotřebuje míň paliva
Hlavním rozpoznávacím znakem nového letounu CASA C-295MW jsou malé zahnuté aerodynamické plochy (winglety) na koncích křídel. Winglety a vylepšené turbovrtulové motory Pratt and Whitney Canada PW 127G zvyšují nosnost letounu o 900 až 1000 kg, což letoun využije zejména v horkém nebo vysokohorském prostředí. Zvýšenou nosnost lze využít pro přepravu nákladu nebo většího množství paliva. Díky nižšímu aerodynamickému odporu křídel rovněž poklesla spotřeba paliva o tři až čtyři procenta.
Dokáže letět výš a dál
„Další výhodou je lepší výškový dostup. Letoun CASA C-295MW s jedním motorem nastoupá o 460 metrů výš, se dvěma motory až o 1400 metrů výš. Pokud letoun využije zvýšenou nosnost pro nesení více paliva a zároveň zohlední nižší spotřebu, dolet letounu se tak prodlužuje o 10 až 15 procent,“ vyjmenovává výhody nového letounu podplukovník Miloš Domin, velitel 242. transportní a speciální letky.
Modernější oproti stávajícímu letounu jsou také komunikační, navigační a avionické systémy. Letoun disponuje modernějším systémem plánování letu, satelitní komunikací a systémem datové komunikace. „Elektronické a aviatické modernizace se ovšem dočká také čtveřice současných letounů CASA C-295M. Budou vylepšeny jako nové C-295MW, ale bez úprav křídel. Modernizace čtyř letounů by měla být ukončena do konce roku 2022,“ uzavírá podplukovník Domin.
Nový letoun s řadou doplňků
Spolu s letounem získalo letectvo také doplňkovou výbavu umožňující použít je k různým typům letů. V interiéru je možné kromě přepravy nákladu umístit také podélné lavice pro až 69 vojáků, sedadla pro až 46 cestujících případně i lehátka pro lehce raněné nebo dvě jednotky intenzivní péče PTU (Patient Transport Unit) pro těžce raněné nebo nemocné pacienty.
Letoun nejen pro mírové podmínky
Z hlediska potřeb ozbrojených sil mají letouny C-295M zásadní přínos. Umožnují mimo jiné takzvané taktické létání, tedy výcvik zaměřený na působení v reálných ozbrojených konfliktech či jiných rizikových podmínkách. Jedním z důležitých kroků se stalo zapojení do několika specializovaných mezinárodních cvičení zaměřených na transportní letectvo například European Air Transport Training.
Klíčové se stalo zapojení českých letounů C-295M v misi na Sinajském poloostrově MFO (Multinational Force and Observers). Češi zde působí od roku 2013 a letecká jednotka se stala cennou posilou. Kromě standardní letecké přepravy osob a materiálu, jde také o přepravu raněných a nemocných a v neposlední řadě také o pravidelné monitorovací lety s mezinárodními pozorovateli na palubě.
CASA létá pro zraněné i nemocné
Své schopnosti ovšem kbelské posádky prokazují i v jiných oblastech. Poměrně často jsou letouny CASA využívané pro mise MEDEVAC. Letouny C-295M díky integraci komplexního zdravotnického vybavení, včetně jednotky intenzivní péče PTU, umožňují komfortnější a především bezpečnější přepravu nemocných a zraněných. Pacienty navíc nepředstavují jen příslušníci ozbrojených sil, ale nezřídka také civilní osoby.
]]>Poslední zprávy z rubriky Armáda:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?