Akcie Boeing – Vystoupá cena akcie Boeing opět do výšin?
Od minulého příspěvku na akcie Tesla se přesuneme k jinému sektoru, neboť nyní v rámci technické a fundamentální analýzy budeme rozebírat výrobce dopravních letadel Boeing.
Jistě vám neuniklo, že letadla Boeing 737 MAX čelila asi před dvěma lety velkému skandálu, neboť se zjistilo, že jejich systémy jsou vadné a s největší pravděpodobností způsobily dvě velké letecké nehody.
Díky rozsáhlému vyšetřování a nutné revizi systémů podstatná část letadel nebyla dlouho schopna provozu. Nedávno však došlo úplnému obnovení provozu těchto strojů. Pojďme se tedy společně podívat na to, jak si dnes akcie Boeing stojí.
Podíváme se na aktuální informace ovlivňující akcie Boeing, rozebereme si výsledky společnosti a zaměříme se samozřejmě i na cenový graf.
V článku se dozvíte:
- Čím se Boeing zabývá?
- Boeing a problémy s letadly 737 MAX
- Fundamentální analýza akcie Boeing (BA)
- Technická analýza akcie Boeing (BA)
- Závěrem
- Obchodujte s akciemi Boeing u LYNX
Čím se Boeing zabývá?
Firma Boeing patří mezi dva největší producenty dopravních letadel. Tím druhým největším je francouzská společnost Airbus. Logicky si nejvíce konkurují právě tyto firmy a Airbus výrazně těžil z problémů, které měl americký konkurent. Spousta objednávek byla zrušena a jedině Airbus byl schopen dodat stroje s obdobnými parametry.
Kromě letecké techniky Boeing dělá i do zbraní. Produkce vojenské techniky je pro společnost velmi důležitá, protože se na příjmech podílí až z poloviny.
Jako dodavatel zbraňových systémů se společnost celosvětově řadí na třetí příčku. Určitě je dobré připomenout, že firma je zainteresovaná i ve vesmírné technice. Boeing vyrábí satelity, bezpilotní kosmický raketoplán a vyvíjí i další kosmické lodě.
Boeing a problémy s letadly 737 MAX
Jak bylo řečeno v úvodu, stroje Boeing 737 MAX nebyly v provozu schopném stavu přibližně dva roky. Teprve před pár měsíci se začaly postupně vracet na oblohu a během dubna letošního roku se již všechny letadla dostaly do normálního režimu.
Podle dostupných informací byly systémy opraveny a vše by mělo být již v pořádku. Nicméně se zdá, že proces proběhl dost v tichosti a velké aerolinky kolem zařazení letadel zpátky do provozu dost mlžily.
I tak problémy pro Boeing ale neskončily. Podle měsíc staré zprávy se ukázalo, že nemalý počet Boeingů 737 MAX bylo nuceno pozastavit provoz kvůli problémům s rozvody na systémech. To bylo na popud amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), který měl podezření, že závada na systémech přetrvává.
Další zprávy ukazují, že aerolinky budou nuceny provést inspekci i starších strojů 737 Classic. Existuje totiž důvodné podezření, že i starší Boeingy trpí podobnými neduhy jako nová verze.
Problém se týká asi stovky strojů, které díky tomu samozřejmě po nějakou dobu vůbec nevzlétnou na oblohu. Konkrétní datum navrácení do provozu není známé, ale opravy by měly proběhnout velmi rychle.Rychlé řešení je určitě v zájmu společnosti. Je zřejmé, že stroje Boeing budou ze strany regulačního orgánu i médií ještě dlouho po drobnohledem.
Poptávka po letadlech Boeing stoupá
I přesto, že Boeing neustále čelí nějakým problémům, firma ohlásila, že objednávky na jejich stroje postupně stoupají. Na základě jejich prohlášení si u nich za duben odběratelé objednali na 33 strojů.
Za minulý měsíc se jim povedlo dodat na 17 letadel, ale z toho pouze 4 stroje typu 737 MAX, což je právě přikládáno aktuálním problémům s elektrickými rozvody. Logicky se pak dodání nových letadel muselo odložit. Dále máme čerstvou informaci, že Alaska Airlines si od Boeingu rovnou objednaly rovnou 30 nových letadel.
Co se týče civilní produkce, Boeing bezesporu stále čelí nemalým překážkám. Každopádně společnost nyní těží také z vojenské produkce. A to nejen ve Spojených státech, ale i v zahraničí. Například v Austrálii si tamní vláda objednala dalších 11 kusů vojenských letounů typu P-8, který slouží proti hladinovým cílům.
Druhou odběratelskou zemí jsou Spojené Arabské Emiráty, které mají v blízké době obdržet Boeingy řady EA-18G Growler. Pak je ještě důležité zmínit, že americká armáda má s Boeingem kontrakt za 2,1 miliard USD, což bylo tehdy na popud bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Jeho politika totiž stála na podpoře domácích firem a otevřeně chtěl společnost podporovat státními kontrakty.
Fundamentální analýza akcie Boeing (BA)
Rovnou uvedu, že Boeing má z ekonomického hlediska nemalý problém. Ekonomická činnost je ztrátová, čemuž napomáhá i fakt, že letectví není díky Covid 19 zrovna nejvýnosnějším byznysem.
Na to člověk nemusí být velký odborník. Stačí jenom chvíli sledovat oblohu a srovnat si to s tím, co jsme mohli vidět ještě před pandemií. CEO společnosti Boeing David Calhoun vkládá velkou naději právě ve vakcinaci, která by měla úměrně pomoci právě leteckému průmyslu.
Účetní období Q1 2021
Začněme čerstvými ekonomický daty z prvního kvartálu letošního roku. Celkové tržby dosahují 15,22 miliard USD, což pro Boeing znamenalo mezikvartálně mírné zhoršení o 0,56 %. Předešlé dva kvartály byly naopak růstové, takže tentokrát registrujeme stagnaci. Provozní výnos je ztrátový, konkrétně -121 milionů USD. Nicméně i tak se jedná o markantní zlepšení, v relativních číslech o 92 %.
Co se týče EBITDA, ta činí 415 milionů USD. A jak bylo již řečeno, Boeing je ve ztrátě 537 milionů USD. Možná vás to překvapí, ale fakticky údaj znamená obrovské zlepšení oproti předešlému kvartálu. Tehdy ztráta dosahovala horentních 8,42 miliard USD, takže v relativních číslech dělá zlepšení o více jak 93 %.
Co se týče důležitých ekonomických ukazatelů, EPS je přirozeně též v záporných hodnotách, konkrétně -0,92 bodů. A díky zápornému EPS nemůžeme vypočítat další ukazetele.
Účetní období FY 2020
Za uplynulý rok celkové tržby společnosti činily 58,16 miliard USD, což je v relativních číslech meziroční úbytek o 24 %. Provozní výnos je záporný. Konkrétně dosahuje ztrátu 6,27 miliard USD. V relativních číslech to znamená meziroční pokles o neuvěřitelných 224 %.
EBITDA pak dosahuje ztráty 4 miliard USD, což implikuje meziroční zhoršení o více jak 1 300 %. Čistá ztráta dosahuje 11,87 miliard USD, což je meziroční zhoršení o 1 766 %. Volné cash flow se zhoršilo o 19,71 miliard USD (- 360 %).
EPS máme na -20,88 bodech, takže logicky další ukazatele nejsou dostupné.
Technická analýza akcie Boeing (BA)
Pro technickou analýzu si zvolíme týdenní graf, abychom měli přehledný vývoj za poslední léta. Akcie Boeing byly specifické tím, že se v rozmezí leden 2018 až únor 2020 vůbec nikam po technické stránce neposunuly. Po ty dva roky většinu času kurz osciloval v cenovém rozpětí 380 – 320 USD.
Pouze v prosinci 2018 došlo k výprodeji až pod 300 USD, což bylo zaviněno prvním pádem letadla Boeing 737 MAX. Tentokrát se z toho akcie Boeing ale vzpamatovaly a následně se během pár týdnů podařilo cenu vyhnat až na současné historické maximum 446 USD.
Trh ovšem nedokázal v expanzi pokračovat a šli jsme zpátky do řečeného cenového rozpětí. Rapidní pokles z all time high úrovně začal masivním gapem, který je stále z menší části nevyplněný.
Tehdejší cenový drop byl způsoben úplným uzemněním nejnovějších strojů 737 MAX, kdy bylo po druhém havarovaném letadlu již zřejmé, že vinu nese špatný systém. Leč trh akorát pokračoval v zavedených kolejích, tedy ve stranovém pohybu.
Týdenní graf akcie Boeing.
Z price action je zřejmé, že nakupující byli stále ochotni bránit S/R level kolem 320 USD. Nicméně, pak nastala pandemie Covid 19, což byl pro akcie Boeing poslední hřebíček do rakve. Řečené samozřejmě berte s nadsázkou.
Společnost čelila mnoha nemalým problémům a celosvětová pandemie způsobila, že investoři se raději začali akcií ve velkém zbavovat. Což sice postihlo všechny akcie, ale akcie Boeing patří mezi ty, které se z toho ani náhodou nedostaly.
Každopádně samotná ztráta z února/března 2020 činila neuvěřitelných 75 %. Když to vezmeme od all time high, tak se akcie Boeing znehodnotily o 80 %. Z takových situací se trh samozřejmě nedostává lehce. Dno se vytvořilo 18. března 2020 na ceně 89 USD.
Od té doby se nám v grafu generuje zakreslená struktura, která je takovým kvazi-expanzivním kanálem. Dále musím vypíchnout objemy, které jsou vážně obrovské. Hlavně mezi březnem až zářím 2020. Pak můžeme sledovat postupný pokles.
Je zřejmé, že se toho na nižších cenových úrovní naakumulovalo hodně. Když bych se měl ještě vrátit k uvedené expanzivní struktuře, jestli cena akcie Boeing v rámci ní vydrží, měli bychom se nakonec dočkat otestování S/R úrovně 320 USD. Otestování této úrovně je pro trh samozřejmě nesmírně důležité. V každém případě je podstatné, aby kurz nepadl pod S/R hladinu 190 USD. Jinak by nás asi čekalo otestování dna z března 2020.
Co se týče indikátoru RSI, vrchol máme na cca 71 bodech, takže se trh nedokázal nakonec udržet v překoupených hodnotách. Což laicky znamená, že je titul slabší. Negativní momentum tedy již pár týdnů převažuje.
Závěrem
Z fundamentálního pohledu není moc co řešit, akcie Boeing jsou na tom z ekonomického hlediska bídně. Dle Davida Calhouna může letecký průmysl postavit na nohy jedině vakcinace a postupné odeznění koronavirové pandemie.
Pokud se podmínky pro cestování zase budou postupně vracet do normálu, společnost by za pár let mohla zase generovat zisk, což přirozeně požene cenu akcií zase nahoru.
Co se týče technické analýzy, trh se mi zdá v těchto chvílích spíše neutrální. V podstatě tu máme stále platný více jak roční uptrend, který je nyní přerušen několikatýdenním poklesem. Důležité je otestování jedné z klíčových hladin a podle reakce trhu se pak uvidí, co dál.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?