Oživení v evropském průmyslu - Ranní glosa
Oživení v evropském průmyslu
Unijní ekonomika byla sice v důsledků uplatňovaných lockdownů ještě v prvním čtvrtletí v recesi, ale už tehdy se začaly projevovat první známky oživení a také inflace. Průmyslová výroba, která ještě v únoru meziměsíčně poklesla o jedno procento, se v březnu opět zvýšila, a to díky výrobě spotřebního zboží i komponent pro další výrobu. Pozitivní byly výsledky z německého průmyslu, které materializovaly pozitivní očekávání z předchozích průzkumů podnikatelského sentimentu nebo třeba indexu nákupních manažerů. Pro tuzemský průmysl šlo vzhledem k provázanosti tohoto odvětví o nepochybně příznivou zprávu, která podporuje pozitivní výhled tohoto odvětví v letošním roce. Absolutním vítězem průmyslového „klání“ byla v březnu z pohledu meziročních čísel jednoznačně Itálie s růstem výroby o téměř 38 %. Na tomto výsledku se ovšem nemalou měrou podílel extrémně nízký srovnávací základ z loňského roku, kdy italský průmysl propadl o necelých 30 %. Ostatně kouzlo nízkého statistického základu už začíná být vidět i v českých číslech, i když v důsledku pozdějšího zavedení prvního lockdownu zatím ne v takové míře jako právě v Itálii. Proto je i nadále vhodnější při hodnocení aktuálního vývoje dívat se na meziměsíční čísla a při srovnávání raději brát v potaz třeba průměrný základ z roku 2019, kdy o kovidu nebylo v Evropě vidu a v podstatě ani slechu.Ve srovnání s rokem 2019 letošní výsledky zatím až tak impresivně nevypadají. Za první kvartál jsou v plusu v podstatě jen východoevropské země spolu se Švédskem a Řeckem. Možná trochu překvapivě s mínus šesti procenty zaostává Německo, avšak při pohledu na vývoj tamního automobilového průmyslu to až tak nelogicky vypadat nemusí. A pro nás možná zajímavý je právě kontrast mezi vývojem automobilového průmyslu v ČR a v řadě starých členských zemí. Zatímco zde je jeho trend už od poloviny loňského roku pozitivní a tento průmysl se už téměř dostal na úroveň dosahovanou před koronakrizí, v Německu se k předkrizovým číslům vrací zatím jen pozvolna. Že by se dostal zpět na rekordy dosahované třeba ještě v roce 2016, kdy německé automobilky vyrobily šest milionů aut, se zdá být z pohledu aktuálních ani ne čtyř milionů už v podstatě nepravděpodobné.Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?