Akcent na domácí spotřebu v Číně - obchodní příležitosti či hrozby pro exportéry?
Akcent na domácí spotřebu v Číně - obchodní příležitosti či hrozby pro exportéry?
10.05.2021 / 05:19 | Aktualizováno: 10.05.2021 / 05:25
Hospodářská strategie Číny se zaměřuje i na stimulací domácí spotřeby. Objemy nákupů realizovaných čínskými turisty v zahraničí do vypuknutí pandemie se nedají v následujících letech očekávat. Současné ekonomické trendy s dopadem na spotřebitelské chování vyvolávají obavy exportérů, příležitosti však existují.
Čína se dokázala velmi rychle vypořádat s pandemií Covid-19 a díky tomu se stala v r. 2020 jedinou velkou ekonomikou s pozitivním meziročním růstem hrubého domácího produktu (HDP) ve výši 2,3 %. Ekonomické oživení Číny bylo hnáno převážně vnější poptávkou a státními investicemi. Vedení země se chce více zaměřit na růst domácí poptávky, tedy investic a zejména spotřeby. To je příležitostí, ale i hrozbou pro české exportéry. Podporu při zavádění své produkce na obří, ale velmi složitý čínský trh, mohou získat i od realizátorů projektu PROPEA, jak již velvyslanectví ČR v Pekingu informovalo na svých webových stránkách, či prostřednictvím dalších tradičních nástrojů podpory českého exportu.
Domácí spotřeba
Analytikové předpokládají, že soukromá spotřeba v Číně, jež dosahuje pouze 39 % HDP a velmi tak zaostává za průměrnými 55 % v případě dalších velkých ekonomik, bude v tomto desetiletí rapidně růst. Během deseti let se očekává její zdvojnásobení a v r. 2030 tak má hodnota spotřeby služeb předčít hodnotu nakupovaného zboží, což bude způsobeno potřebami stárnoucí populace země, jejíž celkový počet obyvatel se pravděpodobně od r. 2028 bude nezadržitelně snižovat a bude menší než v Indii. Čínské vedení sází na střední třídu, tedy čtyři sta milionů spotřebitelů. Růstu jejímu počtu mají napomoci i další plány urbanizace země, která má do r. 2025 vzrůst o 4 procentní body na celkem 65 %, což představuje přesun 62 mil. lidí do městských center.
V období 14. pětiletky, které započalo v lednu letošního roku, hodlají čínské úřady stimulovat růst spotřeby podporou zavádění nových produktů a služeb založených na nových technologiích. V březnu byl centrální vládou představen dokument, který se v tomto smyslu zaměřuje na maloobchod, zdravotnictví, kulturu a cestovní ruch, vzdělávání a sport. Již dříve byly zveřejněny základní obrysy podpory průmyslu. Společným jmenovatelem je budování podpůrné infrastruktury na bázi 5G/6G sítí, která umožní digitální revoluci de facto ve všech sektorech ekonomiky, ale i revoluci životního stylu v nových, skutečných smart cities.
Maloobchodní prodeje
Maloobchodní prodeje zaznamenaly v Číně v r. 2020 meziroční pokles 3,9 %. Prodeje prostřednictvím elektronických online platforem však meziročně vzrostly o 14,8 % a dosáhly závratné sumy 1,8 bilionů USD s téměř 30 % podílem na celkových maloobchodních prodejích. Čína je již osmým rokem největším online maloobchodním trhem. Každý třetí maloobchodní nákup se v současné době realizuje touto formou díky více jak rok platným protiepidemickým opatřením, která akcelerovala dlouhodobý trend jednak stále intenzivnějšího využívání internetu a také růstu počtu uživatelů internetu. V celosvětovém měřítku žije pětina všech uživatelů internetu, tedy miliarda lidí, v Číně. Obrovský boom v r. 2020 zažil i e-sport, který generoval příjmy více jak 21 mld. USD a zaznamenal 44 % meziroční růst. Další rozvoj digitální ekonomiky bude stimulován v letošním roce masivními investicemi do budování telekomunikační sítě páté generace.
Ačkoliv je cca 30 % maloobchodních transakcí uskutečněno „elektronicky“, čínský elektronický přeshraniční maloobchodní prodej (cross border e-commerce) představoval v roce 2019 pouze 1,8% z celkového e-commerce prodeje. To je ale typické pro většinu asijských trhů, jejichž dovozy tvoří spíše suroviny či výrobní polotovary. Evropští vývozci luxusu jsou významnou výjimkou z tohoto pravidla.
Růst preferencí domácí produkce
Vnímání domácích značek čínskými spotřebiteli/kupujícími se významně mění. Růst kvality domácí produkce, výborné marketingové chování těchto firem s velmi propracovanými moderními komunikačními kanály a také stále intenzivnější patriotismus, stojí za postupným vytlačováním zahraničních značek z čínských nákupních košíků.
Zahraniční firmy podnikající v Číně by měly, při formování svých strategií, vnímat i následující: Kategorie mladých spotřebitelů narozených v letech 1996 až 2010 (internetová generace) představuje 17% čínské populace, ale generuje až 25% celkových výdajů na nové značky. Internetová generace je výrazně více globálně smýšlející, ale také nadšená z produktů „Made in China“. Čínští spotřebitelé této generace jsou hybnou silou růstu domácích čínských značek kvůli jejich rostoucí kupní síle a digitální zdatnosti, které vytvářejí příležitosti pro nové start-upy.
Rozvojové plány čínské vlády jsou implementovány nejen v oblasti spotřeby statků, ale i v oblasti domácího turismu a obecně v sektoru služeb. V roce 2019 vycestovalo do zahraničí přibližně 165 milionů čínských turistů, kde utratili kolem 280 miliard USD. Pandemie Covid-19 těmto cestám zamezila a přesměrovala realizaci spotřeby do Číny, včetně do dvou spotřebitelských magnetů jižní Číny – ostrova Hainan a centra hazardních her, zvláštní administrativní oblasti ČLR Macao. Odborná veřejnost nepředpokládá, že se úroveň turismu roku 2019 vrátí dříve než v r. 2023/2024. Tento fakt bude jednou z důležitých hnacích sil rozvoje domácí poptávky navzdory očekávání, že Čína bude pravděpodobně stejně dlouho uzavřena pro peníze zahraničních turistů.
Příležitosti a hrozby pro české firmy
V Číně jsou zřetelné zejména dva trendy s dopadem na nákupní chování místních spotřebitelů. Jednak dochází v celé zemi k masivním investicím do infrastruktury umožňující rozvoj volnočasových aktivit, tedy zvyšování spotřeby „doma“ a také dramaticky roste podíl nákupů realizovaných prostřednictvím elektronických platforem. Je velmi pravděpodobné, že s uvolněním cestovních restrikcí a s obnovením výjezdové turistiky již nebude docházet k takovému objemu nákupů zboží za hranicemi jako v době předkovidové. V neposlední řadě roste i preference domácí produkce (domácích značek) na úkor těch zahraničních, díky stále lepší kvalitě, moderním způsobům marketingu a prodeje, ale i rostoucímu patriotismu čínských zákazníků.
Existují však i příležitosti pro české značky na čínském trhu. Zájem o české výrobky byl zřetelný i např. během potravinářské výstavy ANUFOOD konané v dubnu v jihočínském městě Shenzhen, či během květnového veletrhu spotřebního zboží na ostrově Hainan, jež se má díky bezcelní politice stát obchodním magnetem nejen pro čínské, ale i pro zákazníky z dalších zemí regionu.
Ladislav Horák, vedoucí obchodně-ekonomického úseku, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Nemovitosti, reality - byty, domy
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Spotřeba paliva - kalkulačka
- Justice.cz - obchodní rejstřík
- Výpis z obchodního rejstříku - rejstřík firem
- Akcent na domácí spotřebu v Číně - obchodní příležitosti či hrozby pro exportéry?
- Skvělá příležitost či hrozba pro vaši peněženku? Vše důležité o IPO „čínské spořitelny“
- Perly týdne: Zlom v cyklu, výnosy blízko 1 % a Čína jako příležitost, či chyba
- Perly týdne: Zlom v cyklu, výnosy blízko 1 % a Čína jako příležitost, či chyba
- Čína chce posílit domácí spotřebu
- Domácí spotřeba letos v Číně poroste o 15%, průzkum
- Carnell (ING): Čína končí s výrobou pro výrobu, její ekonomiku má v budoucnu táhnout domácí spotřeba. Má smysl tento přerod "vyčekat", jinak by hrozily hlubší problémy
- Hu: Neochota Číny zvýšit sazby či hodnotu juanu ohrožuje snahy o zvládnutí inflace a znehodnocuje domácí poptávku
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?