(Kurzy.cz)
Před rokem se kupovaly ochranné prostředky a zbraně, teď letí vlasová péče
Češi již více než rok přizpůsobují své nákupy covidu-19 a s ním spojeným vládním opatřením. Často jde kvůli zavřeným kamenným prodejnám o nákupy v e-shopech. Jak se proměnily právě online nákupy při porovnání prvního a zatím posledního čtvrtroku života s epidemií? Digitální marketingová agentura Advisio provedla analýzu detailních čísel prodejů a tržeb 75 středních a větších českých e-shopů v daném období. Výsledky ukázaly, že na začátku nejvíce rostl zájem o ochranné pomůcky, všechny možné volně prodejné typy zbraní či o zdravou výživu. V posledních týdnech a měsících naopak vyletěl zájem o vlasovou péči nebo elektrické kytary.
„Statistiky online prodejů sledujeme dlouhodobě a podobný nárůst zájmu o volně prodejné zbraně jako kuše nebo plynové pistole jsme zaznamenali i v době eskalace války na Ukrajině nebo během migrační krize. Nyní tento zájem vystřelil na úplném začátku v březnu 2020 a pak vždy, když se zpřísňoval lockdown, například na začátku roku 2021. Zato třeba prodeje dámské obuvi klesají v takových obdobích až o třetinu,“ komentuje výsledky analýzy Jiří Komár, ředitel agentury Advisio.
„Když pak již přísný lockdown trvá delší dobu, lidé začnou více nakupovat praktické potřeby typu vlasové péče či nářadí, a hlavně hledají nějaké volnočasové uvolnění od stresu. V březnu 2021 tak například meziročně výrazně stoupl zájem o nábytek, čtyřkolky a baterie pro elektrokola, ale i o potřeby pro vaření v přírodě,“ dodává Jiří Komár.
Na statistiky online prodejů kromě toho samozřejmě mělo vliv střídavé otevírání a uzavírání kamenných prodejen během celého roku. V některých obdobích byli lidé v řadě segmentů jako móda nebo nábytek závislí pouze na e-shopech, například od půlky března do konce dubna 2020, od konce října do začátku prosince 2020 nebo od ledna 2O21 až prakticky dodneška.
Vůbec největší meziroční nárůst tržeb v online prodeji nastal v dubnu 2020, tržby tehdy stouply v porovnání s dubnem 2019 o 80 procent. Naplno se tak projevilo uzavření většiny obchodů prakticky po celý měsíc. Druhý největší meziroční nárůst následoval v únoru 2021. Naopak během rozvolněného léta 2020 rostly tržby e-shopů prakticky stejně jako rok předtím, navýšení nastalo zase až v říjnu 2020.
Zajímavé bylo také sledovat, jak kteří prodejci na nové okolnosti zareagovali. „U kamenných prodejen vesměs platilo, že ty, které už s online prodejem předtím pracovaly, tak většinou při převodu veškerých prodejů do e-shopu víceméně uspěly. Kdo internetový prodej ignoroval nebo podceňoval, ten se začátkem vládních opatření narazil na výrazné problémy. Kvalitní e-shop se totiž obvykle nedá postavit z měsíce na měsíc,“ říká Jiří Komár.
U obchodníků, kteří již před covidem působili čistě online, se zase podle analýzy agentury Advisio rychle ukázalo, jak mají podnikání celkově nastavené včetně smluv s dodavateli nebo dopravci. Řada e-shopů s malými skladovými zásobami své zboží rychle vyprodala (typicky šicí stroje v prvních měsících) a nové byl často problém dodat. Dopravci začali být rychle zahlcení, a některé e-shopy si tak ze zoufalství začaly zboží rozvážet samy. Dodnes přetrvávají problémy s celosvětovou výrobou v některých segmentech, například u potřeb pro motocyklisty, což samozřejmě ovlivňuje i online prodeje.
Analýza také ukázala, že se během uplynulého roku mnohem víc naučili nakupovat na internetu i starší lidé. Typicky se to projevilo například u rybářských potřeb nebo v segmentu dům a zahrada. Tito zákazníci na internetu dlouho chyběli, v poslední době se na tam přesouvají, což je příležitost pro všechny prodejce, kteří se na takového zákazníka soustředí.
| |||
|
|||
leden
|
53 procent
|
14 procent
|
21 procent
|
únor
|
74 procent
|
18 procent
|
29 procent
|
březen
|
60 procent
|
50 procent
|
37 procent
|
duben
|
|
80 procent
|
12 procent
|
květen
|
|
54 procent
|
19 procent
|
červen
|
|
50 procent
|
22 procent
|
červenec
|
|
30 procent
|
31 procent
|
srpen
|
|
21 procent
|
23 procent
|
září
|
|
29 procent
|
25 procent
|
říjen
|
|
55 procent
|
3 procent
|
listopad
|
|
20 procent
|
66 procent
|
prosinec
|
|
38 procent
|
17 procent
|
OBDOBÍ EPIDEMIE COVID-19
|
U čeho meziročně nejvíce narostly prodeje v 75 středních a větších e-shopech v prvním a v zatím posledním čtvrtletí epidemie:
Březen 2020
|
Meziroční nárůst
|
Ochranné prostředky
|
930 000 procent
|
Šípy do kuše
|
480 procent
|
Šicí stroje
|
355 procent
|
Vzduchovky
|
300 procent
|
Kuše
|
270 procent
|
Samopaly CO2
|
233 procent
|
Produkty pro vegany
|
208 procent
|
Plynové pistole cal. 9mm
|
206 procent
|
Galanterie
|
204 procent
|
Syrovátkové proteiny
|
203 procent
|
Prostředky na filtraci vody
|
172 procent
|
Pistole CO2
|
151 procent
|
Plynové náboje cal. 9mm
|
146 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
114 procent
|
Vybavení na zahradu
|
113 procent
|
Duben 2020
|
Meziroční nárůst
|
Velikonoce
|
1600 procent
|
Coverlocky (speciální šicí stroje)
|
418 procent
|
Šicí stroje
|
355 procent
|
Galanterie
|
300 procent
|
Zahradní nábytek
|
290 procent
|
Vybavení na zahradu
|
235 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
200 procent
|
Skříně a komody
|
190 procent
|
Overlocky (speciální šicí stroje)
|
163 procent
|
Kabelky a tašky
|
153 procent
|
Závlahové systémy
|
125 procent
|
Bazény a příslušenství
|
121 procent
|
Dětské hračky
|
121 procent
|
Pohovky
|
115 procent
|
Esenciální tuky
|
101 procent
|
Květen 2020
|
Meziroční nárůst
|
Nářadí
|
1158 procent
|
Elektro nářadí
|
800 procent
|
Coverlocky (speciální šicí stroje)
|
273 procent
|
Grily
|
268 procent
|
Skříně a komody
|
238 procent
|
Dětské hračky
|
188 procent
|
Závlahové systémy
|
186 procent
|
Bazény a příslušenství
|
146 procent
|
Zahradní nábytek
|
136 procent
|
Galanterie
|
127 procent
|
Šicí stroje
|
108 procent
|
Proteiny syrovátkové
|
92 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
91 procent
|
Krmivo pro psy
|
91 procent
|
Vybavení na zahradu
|
85 procent
|
Leden 2021
|
Meziroční nárůst
|
Paralyzéry
|
950 procent
|
Velikonoce
|
724 procent
|
Předsíňový
nábytek
|
700 procent
|
Kuchyňské
linky
|
567 procent
|
Vařiče a kartuše
|
474 procent
|
Ochranné prostředky
|
435 procent
|
Čistota a
údržba provozu
|
338 procent
|
Elektrokola
|
332 procent
|
Zvedáky a
hevery
|
300 procent
|
Průmyslové
utěrky a hygiena
|
248 procent
|
Průmyslové
a protiúnavové rohože
|
136 procent
|
Nářadí
|
135 procent
|
Koupelnový
nábytek
|
126 procent
|
Vzduchovky
CO2
|
124 procent
|
Pánská
obuv
|
118 procent
|
Únor 2021
|
Meziroční nárůst
|
Vlasová péče
|
3060 procent
|
Lovecké kuše
|
1866 procent
|
Elektrické kytary
|
770 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
766 procent
|
Flobert pušky cal. 6mm
|
750 procent
|
Velikonoce
|
478 procent
|
Vozíky na nářadí
|
412 procent
|
Klávesy
|
327 procent
|
Zvedáky a
hevery
|
245 procent
|
Předsíňový
nábytek
|
237 procent
|
Vzduchovky PCP
|
229 procent
|
Kompresory
|
203 procent
|
Sedací soupravy
|
178 procent
|
Nářadí
|
149 procent
|
Vzduchovky CO2
|
142 procent
|
Březen 2021
|
Meziroční nárůst
|
Vlasová péče
|
1293 procent
|
Elektrické kytary
|
802 procent
|
Šampony
|
781 procent
|
Vozíky na nářadí
|
605 procent
|
Předsíňový nábytek
|
381 procent
|
Nářadí
|
371 procent
|
Zvedáky a
hevery
|
339 procent
|
Baterie pro elektrokola
|
233 procent
|
Čtyřkolky, buggy, motocykly
|
180 procent
|
Elektro nářadí
|
167 procent
|
Koupelnový nábytek
|
161 procent
|
Vybavení do dílny a na stavbu
|
158 procent
|
Vzduchovky CO2
|
158 procent
|
Vaření v přírodě
|
133 procent
|
Zahradní nábytek
|
119 procent
|
Jak se vyvíjelo uzavírání a otevírání obchodů:
· 12. března 2020: první vyhlášení nouzového stavu
· 14. března 2020: vláda uzavřela obchody s výjimkou prodejen potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a několika dalších
· 27. dubna 2020: otevření obchodů do 2 500 m2, pokud nejsou ve velkých nákupních centrech
· 11. května 2020: otevření obchodů nad 2 500 m2 a nákupních center
· 22. října 2020: uzavření obchodů s výjimkou potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic a dalších výjimek
· 3. prosince 2020: otevření všech obchodů
· 18. prosince 2020: zpřísnění opatření, ale obchody zatím zůstávají otevřené
· 27. prosince 2020: uzavření obchodů; velké řetězce nesmí prodávat sortiment, který není nezbytně potřebný
· 19. ledna 2021: otevření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví
· 1. března 2021: opětovné uzavření papírnictví a obchodů s dětským oblečením a obuví i některých dalších obchodů, které doposud měly výjimku
Advisio je digitální marketingová agentura, která má 35 zaměstnanců a cca 150 klientů. Poskytuje full service v oblasti celého digitálního marketingu, tedy např. v oblastech jako PPC reklama, SEO, obsah na sociálních sítích, zbožové srovnávače, e-mail marketing nebo influencer marketing. Dlouhodobě odborně sleduje a analyzuje dění v e-commerce. Pro své klienty také připravuje komplexní marketingové a obsahové strategie. Advisio sídlí v Ostravě a klienty má po celé republice, ale i v zahraničí. V čele agentury stojí Jiří Komár a Radim Vašíček.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Příspěvek na péči - péče o osobu blízkou: nárok, výše, stupně
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- Příspěvek na bydlení v roce 2021 - Kalkulačka
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Kalkulačka přídavků na děti pro rok 2020 - Máte po zvýšení životního minima nárok na přídavky na děti? Kolik dostanete?
- Minimální mzda v roce 2021, 2020 i v minulosti, vliv na zaručenou mzdu
- Předčíslí bankovních účtů finančních úřadů pro placení daní v roce 2020
- Silniční daň v roce 2020, posunutí placení záloh kvůli koronaviru
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky