(Kurzy.cz)
SAP: Vývoj výroby automobilů v ČR v 1Q21 vnáší mírný optimismus
Přesně jeden rok od vypuknutí
pandemie koronaviru se český automobilový průmysl začíná dostávat opět do
kondice, a to navzdory nejisté poptávce na hlavních exportních trzích i
kritickému nedostatku čipů a dalších materiálů. V prvním čtvrtletí tohoto
roku bylo vyrobeno 333 520 motorových vozidel, tedy o 2,7 % více než ve stejném
období loňského roku. Samotná březnová výroba osobních vozidel se pak blíží výkonnosti
předkrizových let.
Při hodnocení roku 2021 je
potřeba zohlednit, že ve druhé polovině března 2020 se uzavřel prakticky celý
evropský automobilový průmysl. V České republice se nejprve 18. března
2020 zastavila výroba ve ŠKODA AUTO a TPCA, nošovický Hyundai je následoval o
pět dní později. Jak upozorňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel
Sdružení automobilového průmyslu, realističtější pohled na vývoj letošní
výroby proto dává srovnání s rokem 2019. „Tehdy bylo v prvním
čtvrtletí vyrobeno více než 363 tisíc osobních vozidel, tedy jen o 8,6 % více
než letos, v samotném březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019
dokonce na necelých pět procent rozdílu. Tržní a ekonomické podmínky jsou však
diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota.
Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky
na celém světě, Česko není výjimkou. Kolínská Toyota dokonce musela
z tohoto důvodu načas zastavit výrobu,“ objasňuje Zdeněk Petzl
a dodává: „Aktuální zprávy z evropských trhů ukazují na mírné oživení.
Čerstvá statistika ACEA potvrzuje meziroční růst 3,2 % a dává nám tak naději na
mírný optimismus.“
Osobní vozidla
Celkem bylo za první tři měsíce letošního roku vyrobeno celkem 331 897 vozů. To je o 2,8 % více než v prvním čtvrtletí roku 2020. Automobilkám se podařilo od začátku roku zvýšit objem výroby i prodejů. V březnu bylo vyrobeno celkem 125 202 vozů, což znamená o 19,7 % více než v lednu a dokonce o 22,6 % více než v únoru.
Ve srovnání se stejným obdobím
loňského roku se dařilo především nošovickému závodu společnosti Hyundai, ve
kterém bylo v prvním kvartálu vyrobeno 65 700 automobilů (+ 17,1 %).
Dvojciferný nárůst zaznamenal jak na tuzemském trhu (+ 16,5 %), tak
v exportu (+ 17,2 %). V roce 2019, kdy byla výroba vozidel v ČR
v podstatě na vrcholu, Hyundai vyrobil za první kvartál 73 tisíc vozidel.
ŠKODA AUTO vyrobila
v tuzemských závodech 225 115 vozidel (+ 5,4 %). Na český trh bylo
umístěno 19 574 vozidel (- 8,0 %), na zahraniční trhy bylo určeno
205 878 vozidel (+ 6,7 %). V prvním kvartálu roku 2019 bylo vyrobeno
231 280 „škodovek“.
Kolínská Toyota byla nucena
z důvodu nedostatku polovodičů v březnu dočasně na dva týdny zastavit
výrobu. I z tohoto důvodu tak došlo v prvním čtvrtletí
k meziročnímu poklesu produkce o 22,8 %, když bylo vyrobeno 41 082
automobilů. Naprostá většina pak zamířila na export (40 816 ks).
Výroba
elektrických vozidel (BEV a PHEV) v prvním čtvrtletí odráží zvýšený zájem
o čistou mobilitu. V závodech ŠKODA AUTO a Hyundai bylo vyrobeno celkově
25 918 elektrických vozidel (+ 7,8 %), z nichž bylo 12 272
elektromobilů BEV (+ 3,7 %) a 13 646 hybridů PHEV (+ 4,1 %). Nárůst výroby
v březnu oproti únoru by téměř trojnásobný. Podíl elektrický vozidel na
celkovém objemu výroby činil v uplynulém měsíci již 13,1 %.
Autobusy
V prvním čtvrtletí bylo
v Česku vyrobeno 1 111 autobusů (- 13,5 %), 148 autobusů bylo určeno
pro tuzemský trh (- 29,2 %), zbylých 935 bylo exportováno (- 5,6 %). Ve
vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 1 017 autobusů, tedy o 13,7 % méně
než v loňském roce, kdy výrobce udržel chod výroby až do 30. března. SOR Libchavy,
který vyráběl i v průběhu loňské první vlny covidu, dokázal v prvním
čtvrtletí tohoto roku vyrobit 89 autobusů (-12,7 %). Produkce autobusů
s elektrickým pohonem v SOR Libchavy dosáhla v prvním kvartálu
15 ks a představovala podíl 16,9 %. Výrobce KHMC Opava v tomto roce
vyrobil 5 autobusů.
Nákladní
vozidla
Společnost TATRA Trucks, která je
mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních
vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 241 vozidel, tedy o 65 ks
méně než ve stejném období loňského roku (tj. - 21,2 %). Produkce Tatry byla
z větší části exportována (150 ks), v Česku bylo umístěno 85 vozidel.
Motocykly
Výrobce JAWA Moto vyrobil
v prvním čtvrtletí 271 motocyklů, tj. o 153 ks (+ 129,7 %) více než
v minulém roce. Dařilo se mu především na českém trhu s 230 prodanými
kusy (+ 369,4 %). Produkce motocyklů narůstá postupně, v lednu bylo
vyrobeno 76 ks, v únoru 91 ks a v březnu 104 strojů.
Přípojná
vozidla
Dařilo se také výrobcům
v segmentu přípojných vozidel. Mezi lednem a březnem bylo vyrobeno celkově
5 977 přívěsů a návěsů, tj. o 755 ks (14,5 %) více než vloni. Celkový růst
segmentu podpořila především společnost AGADOS, která produkuje malé přívěsy do
3,5t. Těch vyrobila celkově 5 404 ks (+ 17,4 %), v Česku jich prodala
2 723 ks (+ 30,2 %) a na export zamířilo 2 270 ks (+ 39,9 %). V segmentu
velkých přívěsů a návěsů se dařilo firmě PANAV. Ta vyrobila 111 přívěsů a
návěsů, tj. o 24 ks více než v loňském roce (+ 27,6 %). V prvním
čtvrtletí pak prodala 67 ks v Česku, 10 ks pak bylo exportováno.
Schwarzmüller zaznamenal pokles o 13,0 %, když v prvním kvartálu vyrobil
462 velkých přípojných vozidel. Také jeho produkce zůstala většinou v Česku,
kde firma uplatnila 144 ks (- 0,7 %), exportováno bylo 83 ks
(- 82,7 %).
Mgr. Vojtěch Severýn
Sdružení Automobilového Průmyslu
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?