(Kurzy.cz)
Tesla vs. Volkswagen aneb kdo letos vyrobí více elektromobilů?
Americká Tesla jak známo v roce 2020 vyrobila téměř půlmilionu elektromobilů, tedy meziročně „jen“ o 36 % více. O rok dříve zaznamenala 50 % nárůst a takto výraznou expanzi produkce plánuje v průměru pro řadu dalších let. V některých letech navíc ještě vyšší, což by se mělo uskutečnit právě v letošním roce. Instalované výrobní kapacity Tesly totiž již překračují milion vozů. Volkswagen pak loni z celkově prodaných 5,33 mil. osobních vozů (-15 % YoY) zvýšil prodeje čistě elektrických vozů o 197 % na téměř 134 tisíc. V letošním roce by měl být nárůst produkce dle všeho ještě výraznější a co do počtu tedy již i mnohem konkurenčnější.
(zdroj Volkswagen)
Vize a sliby Elona Muska se již investoři naučili brát s rezervou, resp. především jeho predikce termínů obvykle násobit různými koeficienty výrazně překračující hodnotu 1. Ukazuje se to nejvíce asi u plánovaného autonomního řízení. Naopak z hlediska rychlosti budování výrobních kapacit se Muskovi, resp. Tesle poměrně daří, zvláště například v porovnání s rychlostí zmiňovaného Volkswagenu. Ten v Číně začal v roce 2018 budovat továrnu na elektromobily ještě asi o dva měsíce dříve než Tesla, první elektromobily VW však z linek začaly sjíždět teprve až na konci loňského roku. Tedy o rok později než u Tesly. A celkově dřívější vize týkající se dodávek elektromobilů zákazníkům, vlastně u celého koncernu Volkswagen, nabraly značného zpoždění. Letošek by nicméně z hlediska produkce mohl být pro německou firmu, potažmo celý koncern, již výraznějším posunem.
Saské město Zwickau (Cvikov) se proslavilo především výrobou osobních automobilů značky Trabant. Pro Volkswagen se nově stalo místem, kde začaly z linek sjíždět první elektromobily na jeho modulární platformě MEB. Dříve prezentovaná plánovaná roční výrobní kapacita až 330 tisíc vozů ale naplněna letos nebude. K produkovaným vozům ID.3 sice již nově přibylo také SUV s označením ID.4, v souhrnu však zkrátka Volkswagen letos ve Zwickau plánuje vyrobit maximálně 300 tisíc elektromobilů.
ID.4 (zdroj Volkswagen)
Právě elektromobil ID.4 však začal sjíždět také z výrobních linek v Číně v Antingu a Fo-šanu. V Drážďanech pak tzv. skleněná manufaktura, naposledy vyrábějící e-Golf, začala nově produkovat také elektromobil ID.3. V jednosměnném provozu se jich zde denně zatím vyrobí jen 35, když hlavním cílem této továrny je poskytovat návštěvníkům komplexní zážitky zaměřené na celou rodinu modelů ID. Kromě prohlídky výrobních provozů, dokonce spoluúčast na montáži modelu ID.3, či samotné předávání zde vyrobených elektromobilů zákazníkům.
Každopádně zmiňované čtyři závody Volkswagenu mají dohromady maximální kapacitu výroby již více než 900 tisíc elektromobilů. Německá automobilka zatím neuvedla, kdy ji využije naplno. Na výrobu elektromobilů na platformě MEB se každopádně připravují již další závody - Emden a Hannover v Německu a Chattanooga v USA. Volkswagen veřejně zkrátka jen počítá s tím, že v roce 2025 bude vyrábět 1,5 milionu elektromobilů své značky. Hlavním omezujícím faktorem pro automobilky se při náběhu produkce především obecně zdá schopnost vyrábět dostatek baterií.
Pokud vezmeme v úvahu rozjezd produkce elektromobilů celého koncernu, ať už především vozů Audi či také domácí Škody, Tesla letos začne mít co do počtu vyrobených elektromobilů mnohem více konkurenční prostředí. A to i díky dalším elektromobilům od již tradičních automobilek či čínských NIO, Xpeng, Lucid či BYD, na které výrazně participuje „věštec z Omahy“ Warren Buffett.
Možná si výše uvedené letos více uvědomí také investoři,
když jak už jsme dříve v rozboru uváděli,
například tržní ocenění Tesly až neuvěřitelně předběhlo její dosavadní byznys,
resp. tradiční automobilky.
Cena ID.4
Závěrem možno zmínit cenu poslední zmiňované elektro novinky Volkswagenu. V domovském Německu startuje cena ID.4 na 38 450 EUR (včetně 19% DPH), u nás na necelých 992 tis. Kč. Tedy vozu s výkonem až 125 kW, resp. s 52 kWh baterií umožňující dle WLTP dojezd do 348 km. Výkonnější verze ID.4 se 77 kWh baterií má pak umožnit zajímavější dojezd až 522 km. Oproti slabší verzi si je nutno například u nás připlatit zhruba 190 tisíc Kč.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- VOLKSWAGEN - Akcie VOLKSWAGEN aktuálně, kurzy Burza - akcie online
- Kdo má dnes svátek?
- Tesla vs. Volkswagen aneb kdo letos vyrobí více elektromobilů?
- Tesla vs. Volkswagen aneb kdo letos vyrobí více elektromobilů? - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Musk: Tesla už vyrobila 1 milión elektromobilů. Výhled pro r. 2020 bude výzvou
- Musk zaměstnancům Tesly: Letos můžeme vyrobit půl milionu aut
- Summary: Tesla dodala víc aut, než vyrobila. Model 3 má ale problémy
- NIO aneb čínská Tesla v červnu prodala nejvíce elektromobilů v historii
- Elon Musk po průlomovém roce pro Teslu i elektromobily: Naše prodeje letos vzrostou o polovinu
- Elon Musk po průlomovém roce pro Teslu i elektromobily: Naše prodeje letos vzrostou o polovinu - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Cena ropy prolomila klíčovou úroveň. Kolik si připlatíme za pohonné hmoty?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Nejlepší aplikace na správu financí v roce 2025: Získejte kontrolu nad svými penězi
Vojtěch Šanca, Delta Green
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku