Jižní Afrika chce být centrem automobilového průmyslu
Jižní Afrika má ambici stát se centrem automobilového průmyslu pro africký kontinent a sehrát tak stejnou roli, kterou má v Asii Čína, Singapur či Malajsie. Vzniká tak prostor i pro české firmy.
Ilustrační foto Shutterstock
Prezident Ramaphosa prohlásil, že vláda je odhodlaná nadále zlepšovat podmínky pro výrobce automobilů a jejich dodavatele a vytvořit z Jižní Afriky centrum automobilového průmyslu na kontinentu po vzoru asijských zemí. Připravena je legislativa na rozšíření příležitostí v rámci sektoru také pro místní servisní dílny. Komise pro automobilový průmysl Jižní Afriky již schválila změny pravidel, která mají posílit volnou soutěž v sektoru. Opatření zahrnují mimo jiné povinnost informovat zákazníky o ceně záručního servisního plánu při prodeji nového vozu. Dále povinnost značkových prodejců zpřístupnit náhradní díly nezávislým autoopravnám, a umožnit tak neznačkovým servisům zapojit se do volné soutěže v oblasti servisu a oprav. Nová legislativa začne platit od července 2021.
Prvním velkým úspěchem lákání automobilek na vládní pobídky se společnost Ford, která oznámila plány na rozšíření produkce ve své továrně v Silverstonu. Investice Ford Motor Company of Southern Africa ve výši 15,8 mld. randů (asi 23 mld. Kč). do výroby nového Ford Ranger vytvoří více než 5 tisíc přímých pracovních míst. Montovna v provincii Gauteng se tak stane největší výrobní linkou Fordu mimo USA.
Investice budou použity na výrobu nového vozidla Ford Ranger a modernizaci stávající výrobní linky, jež má být do roku 2024 plně ekologická a energeticky nezávislá. Vedle Jižní Afriky má být důležitým odbytištěm automobilky, která v regionu spolupracuje s koncernem VW, také asijský a africký trh.
Centrální vláda a provincie Gauteng investovaly do přípravy speciální ekonomické zóny Tshwane a související infrastruktury 170 mil. randů (245 mil. Kč). Ford získal daňovou úlevu ve výši 3,15 mld. randů (4,5 mld Kč), a to na následující tři roky.
Úspěch českých airbagů
Plány jihoafrické vlády na podporu sektoru, který je do značné míry kompatibilní s českým průmyslem, znamenají příležitosti také pro české výrobce a dodavatele. K pronikání českých firem na jihoafrický trh již dochází. Loni dodala svému jihoafrickému zákazníkovi velkokapacitní linku na výrobu airbagů pro nový Mercedes-Benz severočeská strojírenská firma Aktivit. Do budoucna opustí výrobní linku závodu v Johannesburgu denně až 700 kusů těchto airbagů.
V případě zájmu o zprostředkování kontaktů či podporu v jednání s potenciálními partnery v JAR se mohou zájemci z řad českých firem obracet na obchodně-ekonomické oddělení velvyslanectví v Pretorii.
Viktor Dolista, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pretorii
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Jižní Afrika chce být centrem automobilového průmyslu
- Jižní Afrika: Podpora automobilového průmyslu znamená příležitosti pro české dodavatele
- Jižní Afrika: Podpora automobilového průmyslu znamená příležitosti pro české dodavatele
- I bez Hyundai bude ČR stále centrem automobilového průmyslu v Evropě
- Jak se přeskládal průmysl - Současným hlavním tahounem českého průmyslu je ten automobilový. Nebylo tomu tak ale vždycky
- Čína: Pokud USA budou chtít jednat, budeme jednat, pokud budou chtít bojovat, budeme bojovat
- EU prý chce zakázat dovoz citrusů z jižní Afriky. Zmizí pomerančový džus?
- Trump chce více míst v automobilovém průmyslu
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory