(Kurzy.cz)
SAP: V roce 2020 bylo v ČR vyrobeno více než 1,18 milionu silničních vozidel = pokles o 18,8% r/r
Komplikace spojené s pandemií koronaviru zapříčinily
výrazný pokles produkce vozidel v České republice. Celkově bylo
v roce 2020 vyrobeno 1 186 151 všech druhů silničních vozidel (-
18,8 %). Produkce motorových vozidel se meziročně snížila na 1 159 704
kusů (- 19,2 %), podařilo se však udržet objem výroby přípojných vozidel,
kterých bylo vyrobeno 26 447 ks (+ 0,8 %). Nejvýznamnější segment výroby -
osobní vozidla - zaznamenal nejprudší pokles v novodobé historii a objemem
produkce se vrátil na úroveň roku 2014.
„Uplynulý rok byl pro většinu společností v českém i
celosvětovém autoprůmyslu velmi složitý. Všichni bez výjimky jsme byli
konfrontováni se situací, která v naší novodobé historii nemá obdoby. I přes
téměř pětinový pokles výroby je nutné vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly
s danými omezeními vypořádat. Při restartu po jarních odstávkách prokázaly
vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce pak táhla vpřed celý český
průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme
po vypuknutí pandemie očekávali. Obdivuhodná byla výkonnost některých
tradičních výrobců v segmentech mimo osobní vozy. Ale ocenit je nutné i konkurenceschopnost
výrobců osobních vozidel, zejména s přihlédnutím k výši poklesu
poptávky po automobilech napříč EU téměř o čtvrtinu,“ hodnotí rok 2020
prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.
„Jakkoli je před námi nadále velká nejistota ohledně
dalšího epidemiologického a ekonomického vývoje, český automobilový průmysl
zůstává klíčovým odvětvím tuzemského hospodářství, významným zaměstnavatelem a nakonec
i štědrým přispěvatelem do státní pokladny,“ dodává Wojnar.
I přes potíže způsobené probíhající pandemií firmy
autoprůmyslu nepolevují v transformačních změnách. „Výzvy v podobě
snižování emisí a zvyšování bezpečnosti vozidel přinášejí o to větší tlak na
zvyšování efektivity výroby. Aby si český autoprůmysl zachoval své dominantní
postavení na globálním trhu, je naším společným úkolem se zástupci státu podpořit
za pomoci nových národních i evropských fondů investice do rozvoje firem, digitalizace
a automatizace, infrastruktury, vědy a výzkumu,“ doplňuje Zdeněk
Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní automobily
Tuzemští výrobci osobních automobilů vyrobili celkem 1 152
901 vozů, tedy o 274 662 ks méně než v roce 2019. Výroba osobních automobilů
tvořila hlavní část objemu vyrobených motorových vozidel, zároveň byla ale
segmentem s druhým největším meziročním poklesem. Důvodem toho byl výrazný
propad poptávky na hlavních exportních trzích. Největší podíl na celkové
produkci si zachovala ŠKODA AUTO s 65,0 %, následuje Hyundai s 20,7 %,
třetí TPCA má podíl 14,3 %.
ŠKODA AUTO ve svých českých závodech vyrobila 749 579
automobilů, tedy o 17,4 % méně než v roce 2019. Ke zmírnění dopadů
přispělo zvýšení jejího tržního podílu na trzích EU, růst odbytu v Rusku
nebo Turecku. „V loňském roce vyrobila společnost ŠKODA AUTO v českých
výrobních závodech přibližně 750 tisíc vozů. Toto číslo je zejména s ohledem na
pětitýdenní přerušení výroby během první vlny pandemie koronaviru na jaře
uplynulého roku pro automobilku velký úspěch. Všem zaměstnankyním a
zaměstnancům patří obrovský dík za toto společně vynaložené úsilí,“
zhodnotil situaci Tomáš Kotera, vedoucí Komunikace podniku & interní
komunikace společnosti ŠKODA AUTO.
V nošovickém závodě Hyundai Motor
Manufacturing Czech (HMMC) bylo vloni vyrobeno celkem 238 750 vozidel (-
22,9 %). “Důsledky pandemie koronaviru se nevyhnuly ani naší společnosti a
výsledná produkce je tak o 21 % nižší, než byl původní plán. Přesto se nám v
roce 2020 podařilo dosáhnout řady úspěchů – v březnu jsme zahájili výrobu
modelu Kona Electric, prvního elektromobilu nové generace vyráběného v ČR, od
října sjíždí z našich linek zcela nová generace Tucsonu s revolučním designem, a
faceliftu se dočkal i model i30. Díky kompletně inovované modelové řadě máme
skvělou příležitost zvládnout aktuální výzvy a zajistit opětovný růst,“
uvedl k výsledkům tiskový mluvčí HMMC Petr Michník.
Výrobu v kolínském
závodě TPCA poznamenala v roce 2020 také příprava rozšíření závodu. Vyrobeno
bylo 164 572 vozidel (- 21,7 %). "Výrobní plán roku 2020 byl od
začátku s ohledem na plánované změny připraven na výrobu více než 184
tisíc automobilů. S ohledem na opatření nejen v ČR ale i zemích EU jsme na jaře
přišli o více jak 41 tisíc vozů. Zároveň nebylo možné instalovat nové zařízení
a linky z investice více jak 4 miliardy korun. Druhá půlka roku byla však
z pohledu výroby tažena zvýšenou poptávkou po vozech z naší produkce.
Celkově více než 164 tisíc vozidel tak znamená pokles oproti původním plánům
jen o 10,7 %. Navíc se nám podařilo dohnat plán instalací zařízení a výstavby
nových budov,“ poznamenal Tomáš Paroubek, PR & Corporate Affairs
Manager společnosti Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ), která je
novým vlastníkem kolínského závodu.
Na český trh dodalo trio výrobců celkem 97 298
automobilů (- 11,7 %), tuzemská produkce se tak i v roce 2020 podílela
téměř z poloviny na registracích nových osobních vozidel. Tradičně silný
export poklesl v návaznosti na poptávku na největších trzích o 19,9 %. Automobilky
na zahraniční trhy dodaly celkem 1 058 243 vozů.
Autobusy
Uplynulý rok lze hodnotit jako úspěšný pro oba hlavní
tuzemské výrobce autobusů. I přes komplikace spojené s pandemií koronaviru
bylo v České republice vyrobeno meziročně méně pouze o 2,8 % autobusů než
v rekordním roce 2019. Za leden až prosinec bylo vyrobeno celkem 5 070 autobusů.
Největší částí (89,1 %) se tradičně na výrobě autobusů podílí Iveco Czech
Republic (4 518 ks, tj. meziročně o 2,0 % méně).
Společnost SOR Libchavy vyrobila v uplynulém roce 526 autobusů,
tedy o 47 ks méně než v předchozím roce. Firma KH motor Centrum z Opavy
vyrobila 26 autobusů, tedy o 9 méně než v roce 2019.
Ačkoliv je společnost Iveco orientovaná převážně na export,
v roce 2020 posílila svou přítomnost na českém trhu, kde zaznamenala
významný růst odbytu. V České republice bylo prodáno 596 autobusů této
značky (+ 38,9 %), pro zahraniční zákazníky bylo vyrobeno 4 282 ks (- 11,5
%).
Také výrobce SOR Libchavy upevnil s 444 prodanými kusy
svou pozici na tuzemském trhu (+ 2,8 %), exportováno bylo 82 autobusů (- 41,8
%).
Nákladní automobily
Společnost Tatra Trucks vyrobila v roce 2020 celkem
1 180 nákladních vozidel, tedy pouze o 1 kus méně než v předchozím
roce. Na českém trhu našlo v uplynulém roce uplatnění 616 vozů této
značky, 740 ks bylo vyvezeno do zahraničí.
Motocykly
Jediný výrobce motocyklů, týnecká JAWA, vyrobil 553 kusů
motocyklů. Ve srovnání s předchozím rokem tak zaznamenal pokles produkce o
43,6 %.
Přívěsy a návěsy
V ČR bylo vyrobeno v roce 2020 celkem 26 447 kusů přípojných
vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů oproti stejnému období
předchozího roku vzrostla o 209 kusů (+ 0,8 %). Zvýšil se export a to o 743
kusů (+ 7,1 %) i tuzemské prodeje (+ 1,5 %).
Podíl na celkové produkci velkých přívěsů a návěsů oproti
loňsku navýšil Schwarzmüller (82,1 %) s celkovou výrobou 1 687 ks (- 4,0 %),
před PANAV (podíl na trhu 17,9 %) s celkovou produkcí 368 ks (- 8,2 %).
Segmentu malých přívěsů dominuje společnost AGADOS, která v
roce 2020 vyrobila 24 392 ks, tedy o 1,3 % více než v předchozím
roce.
Mgr. Vojtěch Severýn
SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRUMYSLU
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Průměrná mzda - vývoj průměrné mzdy, 2020, Vývoj výše průměrné mzdy v Kč
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- HDP 2020, vývoj hdp v ČR, Vývoj HDP meziročně v %
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Inflace - 2020, míra inflace a její vývoj v ČR , Meziroční inflace v %
- Kalkulačka ceny plynu 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Kalkulačka online 2021 i 2020 - čistá mzda, hypotéky a další kalkulačky
- Kalkulačka ceny elektřiny 2020
- Elektřina - cena elektřiny 2020
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?