Omyly FORDu v Brazílii jako cenné poučení pro české firmy
14.01.2021 / 15:39 | Aktualizováno: 14.01.2021 / 15:44
Dne 11. ledna 2021 brazilská pobočka firmy Ford Motors Company oznámila, že končí s výrobou automobilů v Brazílii. Důvodem byla především ztráta konkurenceschopnosti této firmy v porovnání s ostatními velkými výrobci. Vedení firmy FORD v pobočkách v Brazílii nahromadilo závažné strategické chyby, které už nevyvážila ani skutečnost, že v uplynulých deseti letech získal FORD v BFR různé daňové úlevy ve výši 20 miliard reálů (4 miliardy USD). Podle brazilského tisku zahraniční firmy působící v BFR v oblasti výroby automobilů získaly a získají za léta 2020 a 2021 celkově daňové úlevy vy výši 69,1 miliardy reálů (13,82 miliardy USD). Důležitou skutečností však je, že pouze 2 % z této částky představují daňové úlevy poskytované a harmonizované na federální úrovni. Zbylých 98 % daňových úlev a pobídek pro sektor automotive udělují vlády jednotlivých států BFR, se kterými si zahraniční firmy musejí případ od případu tyto úlevy a pobídky vyjednat.
Továrna Ford Motors Company v Camacari (stát Bahia) vyráběla modely KA a EcoSport, v Taubaté (stát Sao Paulo) se vyráběly motory a převodovky a v Horizonte (stát Ceará) automobily terénního typu Troller T4. Odborný automobilový tisk připomíná, že konec automobilky FORD v Brazílii odborníky nepřekvapil, protože vedení firmy již léta kupilo strategické chyby. Manažeři rozhodující o strategiích byli bez výjimky Američané, kteří neuměli portugalsky a po léta nebyli schopní přizpůsobovat svá rozhodnutí brazilským specifickým kulturním vzorcům chování a vnímat změny v poptávce zákazníků. Výrobci z Německa, Francie a z Japonska věnovali stále větší pozornost komunikaci se zákazníky v Brazílii a vytváření komunikačních strategií adaptovaných na kulturní zvláštnosti brazilského trhu. Vedení firmy FORD v USA tyto činnosti v posledních letech zcela zanedbávalo. Na připomínky brazilských nižších manažerů reagovalo americké ústředí FORDu stereotypně odpovědí, že není v plánu přizpůsobovat výrobu brazilským specifikům, protože firma vše podřizuje jednotné globální strategii. Vinou této povýšenosti nad charakteristiky místního trhu a na jeho vývoj se postupně nabídka FORDu stávala méně atraktivní pro brazilské zákazníky.
Zjevným příkladem byla strategie FORD v oblasti lehkých užitkových automobilů, zvláště u typů pick-up. Firma nedokázala reagovat na pružnější strategii konkurenční firmy FIAT, která nabídla cenově dostupný pick-up Toro, který se stal velmi úspěšným. To byl také jeden z důvodů, proč v roce 2020 firma FIAT ovládla 46,5 % trhu v oblasti lehkých užitkových vozů a na FORD, který dříve kraloval v tomto segmentu, zbylo jen 5,9 %! Podobně se vyvíjela ztráta kontaktu vedení FORDu s vývojem trhu i u ostatních modelů, takže celkově klesl FORD v roce 2020 na pouhých 7,1 % z celkového prodeje automobilů v Brazílii, což představovalo 139.255 vozů.
Jaký vzkaz a jaké poučení lze vyvodit ze smutného příběhu více než stoleté historie FORDu v Brazílii? Zdá se, že některé z příčin neúspěchu FORDu v době, kdy například FIAT dokázal v BFR zvyšovat výrobu a zisky, mohou být poučné i pro české podniky se zájmem o brazilský trh. Především (podle brazilského tisku) vystupuje do popředí základní chyba FORDu, jehož nejvyšší vedení upadlo do iluze, že vše lze řídit z daleka na základě jednotné globální strategie. Brazilský trh má svá specifika, která vyplývají z hluboce zakořeněných vzorců kulturního chování. Úspěšné podnikání zahraniční firmy v Brazílii vyžaduje vyškolit odborníky, kteří nejen perfektně ovládají brazilskou portugalštinu, ale rovněž jsou detailně obeznámeni s historickými, kulturními a daňovými odlišnosti nejen BFR jako federace, ale rovněž u jednotlivých států.
Idiosynkrasie 26 států BFR (+ Federální distrikt) je totiž značně odlišná a strategie podnikání a výroby bezpodmínečně vyžadují detailní znalosti rozhodovacích mechanismů, institucí, daňových systémů a zvyklostí v každém jednotlivém státě zvláště. Daňové úlevy a různé investiční pobídky nejsou ve své většině nijak federálně harmonizovány. Podle údajů brazilského tisku s odvoláním na Ministerstvo financí udělují 98 % daňových úlev pro sektor automotive vlády jednotlivých států BFR (zejména snižováním Imposto sobre Produtos Industrializados a Imposto sobre Importacao). To znamená, že zahraniční firma, která hodlá otevřít nějakou výrobu v jednom z brazilských států, musí nejen vyjednat své daňové úlevy a pobídky s vládou dotyčného státu, ale rovněž věnovat prostředky a úsilí, aby sledovala, zda třeba v sousedním státu nezískala konkurenční firma lepší podmínky, což by změnilo konkurenceschopnost.
Autor: Ondřej Kašina, ekonomický rada Velvyslanectví České republiky v Brasília
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?