Čtyři z deseti Čechů plánují nakoupit vánoční dárky v obchodním centru nebo kamenné prodejně, utratí zhruba jako loni
„Až 37 % zákazníků chce ještě letos pořídit vánoční dárky v obchodních centrech či outletech a dalších 5 % v samostatných kamenných prodejnách. Hlavní motivací lidí pro nákup v obchodním centru jsou nejen speciální nabídky a akce obchodů (oceňuje je 78 % respondentů), ale i dostupnost širokého spektra prodejen na jednom místě (to potvrdilo 64 % dotazovaných). Polovina zákazníků přiznává, že míří do obchodních center za inspirací a hledá vhodné tipy na dárky ve vystaveném zboží. Nadpoloviční většinu také láká vánoční atmosféra a tematická výzdoba center,“ komentuje Klára Bejblová, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE.[1]
Zákazníci dle průzkumu vnímají jako překážku pro nákup vánočních dárků v obchodních centrech větší koncentraci lidí na jednom místě, což uvedlo přes 70 % dotázaných. Necelé třetině respondentů brání osobní nepohodlí v souvislosti s dodržováním zavedených opatření a také obava ze šíření nemoci. Tuto domněnku však mírní Tomáš Míček, vedoucí oddělení retail sektoru a správy obchodních center v CBRE: „Obchodní centra se ve spolupráci s jednotlivými obchody poslední týdny důkladně připravovala na znovuotevření a intenzivně pracovala na tom, aby byla dostatečně technologicky, personálně i prostorově přizpůsobena k zajištění maximální bezpečnosti svých návštěvníků. Jsou nastavená taková opatření – ať už jde o nošení roušek, dodržování bezpečných rozestupů, regulaci počtu zákazníků v obchodech či pravidelnou dezinfekci prostor – že se z pohledu dodržování protikoronavirových opatření nákupní centra řadí k nejbezpečnějším veřejným místům v ČR. Dle výsledků průzkumu navíc část zákazníků již nakoupila vánoční dárky online, takže letošní návštěvnost center očekáváme o cca 20 až 30 % nižší než loni. To jejich provozovatelům umožní koordinovat návštěvníky tak, aby nedocházelo k vyšší koncentraci lidí v určitých částech centra. V případě vyšší vytíženosti jsou provozovatelé schopni rychle zareagovat prodloužením otevírací doby.“
Řada zákazníků se naučila nakupovat v e-shopech, ale osobní zkušenost stále vítězí
Z výsledků průzkumu dále vyplývá, že zhruba 40 % zákazníků se během uzavření kamenných obchodů naučilo nakupovat určitý sortiment ve větší míře online: konkrétně 52 % módu a obuv, 42 % elektroniku, 38 % hračky nebo knihy 31 % knihy. Částečně v tom chtějí pokračovat i nadále, ovšem současně si stále více uvědomují limity e-commerce – ať už jde o absenci osobní zkušenosti, možnosti si zboží vyzkoušet či zážitku z nakupování. Lidé, kteří s pořízením vánočních dárků počkali na prosinec a mají tudíž na výběr z obou možností nakupování, preferují osobní výběr na kamenné prodejně u drogistického zboží (77 %), oblečení, obuvi a doplňků (58 %) i sportovního vybavení (53 %). Vysokých hodnot kolem 80 % dosahují i nákupy vánočních zásob potravin a nápojů. Naopak u sortimentu elektroniky převažuje nákup na e-shopech (38 %). Zde májí vyznamný podíl i hračky (29 %) a knihy (27 %).
[1] Poznámka: U některých otázek byla možnost výběru jedné anebo více možností, tudíž součet nutně nepředstavuje 100 %.
„Z výsledků průzkumu vyplývá ještě perlička na závěr: to, že muži odkládají vánoční nákupy na poslední chvíli. Pouze 17 % mužů mělo začátkem prosince dárky nakoupené. Obdobně nízké číslo (pouhých 13 %) se ukázalo i u seniorů, nicméně v jejich případě sehrála hlavní roli menší ochota nakupovat online formou než záměr shánět dárky na poslední chvíli,“ uzavírá Klára Bejblová.
•••
Více o průzkumu CBRE
Zákaznický průzkum proběhl v době od 30. listopadu do 3. prosince 2020 s cílem zjistit změny v nákupním chování zákazníků v době nouzového stavu a těsně před znovuotevřením většiny maloobchodních prostor v České republice. Mezi klíčové otázky patřilo, jak plánují lidé nakupovat vánoční dárky (v kamenných obchodech či onlline), co je přivede zpět do obchodních center a zda by je naopak mohlo něco odradit. Skupinu respondentů tvořilo téměř 400 zákazníků obchodních center napříč Českou republikou.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.06.2024 Vyplatí se ještě investovat do Nvidie, Applu…
11.06.2024 Co zaznělo na Analytickém fóru 2024?
03.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Zdraží barel ropy brent na 90 dolarů? Co to znamená pro benzín a naftu?
Ali Daylami, BITmarkets
Štěpán Křeček, BHS
Druhá inflační vlna není na obzoru. Inflace se vrací ke svému cíli
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Pomerančový džus jen pro bohaté? Cena kontraktů dosáhla historického maxima
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla