Omezování šedé ekonomiky: berme koronavirovou krizi jako příležitost
Pandemie covid-19 má hluboký dopad na státy po celém světě, přičemž různé země jsou zasaženy různými způsoby. I z toho důvodu je pro mě cennou zkušeností být součástí týmu Rozvojového programu OSN, globální organizace, která je v současné době do značné míry zodpovědná za řešení socioekonomické krize spojené s nemocí covid-19.
Ačkoliv aktivity Rozvojového programu (UNDP) pokrývají široké spektrum států, já a můj tým zodpovídáme za balkánské země Albánii a Kosovo na jedné straně, a za všechny země Východního partnerství, jmenovitě Arménii, Ázerbájdžán, Bělorusko, Gruzii, Moldavsko a Ukrajinu, na straně druhé.
Všechny tyto země náleží mezi takzvané rozvíjející se, tedy poměrně mladé trhy a jsou do velké míry závislé na vnějším vývoji. Mnohé z nich však sdílejí i další společné rysy: Ázerbájdžán a Bělorusko jsou silně závislé na vývoji světových cen ropy, i když v případě Běloruska spíše nepřímo skrz jeho vazby na Rusko. Arménie má stejně jako Bělorusko silné hospodářské vazby na Rusko a je závislá na světových cenách komodit, přičemž klíčovou z nich je měď.
Zásadní role remitencí
V Arménii a Kosovu pak existuje ekonomicky důležitá diaspora a ekonomická situace v těchto zemích je značně ovlivněna přílivem financí ze zahraničí v podobě remitencí. I cestovní ruch těchto zemí je závislý na poptávce diaspory, vracející se přechodně do vlasti. Podobně silný vliv remitencí je patrný i v Moldavsku. Turismus je taktéž klíčový pro Albánii a Gruzii; představuje pětinu gruzínského HDP. Zatímco albánská, moldavská, ukrajinská a běloruská ekonomika zpomalovaly již před koronavirovou krizí, Arménie a Gruzie zaznamenaly silný růst. Během krize samotné, v rámci její první vlny, pak došlo v Bělorusku, Gruzii a na Ukrajině k poměrně dramatickému znehodnocení příslušných měn, zatímco Ázerbájdžán a Kosovo byly chráněny před oslabením buď jejím fixováním na dolar jako v případě Ázerbájdžánu, nebo použitím eura jako oficiální měny v případě Kosova.
Existuje však ještě jedna významná charakteristika těchto trhů, která je pro všechny z nich specifičtější a společnější. Jedná se o relativně vysoký stupeň neformálnosti v ekonomických vztazích. Ty se tak v poměrně vysoké míře zhmotňují v šedé zóně. Není nutné dodávat, že převaha neformální ekonomické aktivity může zhoršit socioekonomický dopad koronavirové krize a zkomplikovat úsilí o mírnění jejích dopadů.
Přebujelé neformální aktivity
Podle zprávy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) „Arménie, Gruzie a Moldavsko mají poměrně rozsáhlé sektory neformální ekonomické aktivity. Mezinárodní měnový fond odhaduje velikost neformálních ekonomik v regionu Východního partnerství v rozmezí od přibližně 30 % HDP v Bělorusku po 50 % HDP v Gruzii, zatímco odhady Mezinárodní organizace práce naznačují, že neformální podíl na celkové zaměstnanosti přesahuje v regionu 20 % a v Arménii stoupá nad 50 %.“ Albánský neformální sektor, který představuje přibližně 36 % HDP, navíc patří k nejrozsáhlejším v Evropě, přičemž stejná situace je i v Kosovu, kde neformální sektor reprezentuje 35 %.
Obecně se mi při boji s krizí, jako je ta koronavirová, zamlouvají opatření, která „zabijí dvě mouchy jednou ranou“. Jsem přesvědčen, že můžeme aplikovat opatření, která pomohou omezit ekonomický nebo sociální dopad koronavirové krize a zároveň přimět lidi, aby změnili své chování sociálně nebo makroekonomicky žádoucím směrem. Příkladem takové změny je „formalizace ekonomiky“, tedy zajištění vyššího podílu formální ekonomické aktivity. To jde ruku v ruce s opouštěním neformální ekonomické aktivity a přechodem na plně formální podnikání.
Moje počáteční inspirace pochází z diskusí v rámci Národní ekonomické rady vlády ČR (NERV), jejíž jsem rovněž členem. Jako skupina několika odborníků, která byla zřízená v České republice během kritické fáze pandemie covid-19 letos na jaře, NERV pomáhá vládě s přípravou opatření, která zmírní ekonomické dopady pandemie.
Na konci jara, s blížícími se letními prázdninami, jsme na schůzi NERV s předsedou vlády a dalšími členy vlády ČR diskutovali o systému poukázek spolufinancovaných státem, který by přes léto zvýšil poptávku po domácím cestovním ruchu. Součástí systému by byla pomoc důchodcům nebo lidem ve věku 65 a více let, pro které by bylo podmínkou pro získání pomoci založení účtu na digitálním Portálu občana.
Motivace k digitalizaci
Tento příklad jasně ilustruje, že lze přijít s opatřením, které by pomohlo cestovnímu ruchu, nebo obecněji domácí poptávce během krize, a současně by přimělo občany k zavedení nebo prohloubení digitální komunikace s vládou, což je užitečné z hlediska střednědobého a dlouhodobého vývoje ekonomiky. Za normálních okolností by bylo mnohem obtížnější motivovat občany k digitalizaci – během krize však existuje větší sklon k tomu být otevřenější a snadněji přijímat digitální a online komunikaci.
V souvislosti s těmito poznatky představuje koronavirová krize příležitost vyrovnat se s již zmíněným příliš rozsáhlým neformálním sektorem v zemích od Albánie a Kosova až po státy regionu Východního partnerství, a to právě „zabitím dvou much jednou ranou“.
Mnoho z neformálních pracovníků šedé zóny v zemích, se kterými můj tým OSN spolupracuje, jsou často zranitelní mladí lidé, ženy nebo zástupci menšin, kteří čelí kvůli koronavirové krizi bezprecedentním sociálně-ekonomickým problémům. Prioritou je tedy jim okamžitě poskytnout pomoc – zároveň však lze krizi vnímat jako příležitost poskytnout neformálním podnikům pobídky k přechodu z neformálního sektoru do formálního, a to právě prostřednictvím uvedené pomoci samotné. Jinými slovy, lze přijít s opatřením, které by pomohlo mikropodnikům nebo malým podnikům v Kosovu, Moldavsku, Gruzii a dalších zemích a které by jim současně poskytlo silnou pobídku k formalizaci, a to jednoduše proto, že jinak by nárok na veřejnou pomoc v době koronavirové krize nezískali; stejně čeští důchodci, kteří se stále zdráhají otevřít digitální účet Portálu občana.
Experiment na Srí Lance
V tomto ohledu jsem čerpal inspiraci z terénního experimentu na Srí Lance. Nedávný ekonomický výzkum, který se tam uskutečnil, nabízí několik doporučení, jak učinit z konkrétní vládní pomoci neformálním podnikům v dané zemi pobídku k formalizaci. Správně navržené schéma pomoci by pomohlo uvedeným zranitelným skupinám rozvíjejících se ekonomik a zároveň by povzbudilo jejich firmy a podniky k formalizaci, a to na bázi již zmíněného „zabití dvou much jednou ranou.“
V experimentu na Srí Lance, prvním svého druhu, jehož výsledky byly publikovány v roce 2013 v American Economic Journal: Applied Economics, byly neformálně působícím podnikům poskytnuty peněžní platby, které je motivovaly k přerodu v podniky formální. Platby odpovídající polovině až jednomu měsíci (alternativně dvouměsíčnímu) zisku středně velkého podniku vedly k formální registraci přibližně jedné pětiny (alternativně poloviny) podniků.
Autoři experimentu dospěli k závěru, že „výsledky naznačují, že lze očekávat, že mírné zvýšení vnímaných přínosů formalizace dramaticky zvýší poptávku po formalizaci u společností, které v současné době působí neformálně.“ S tím souhlasí i výzkum Světové banky, publikovaný v roce 2016, který zdůrazňuje relativně přijatelnou nákladovou efektivitu takového řešení ve srovnání s některými jinými intervencemi za účelem řešení problému vysoké míry neformálnosti. Vis-á-vis jiná řešení, „může (…) být nákladově efektivnější zavést nový, snadný registrační systém a pak přímo platit firmám za formalizaci,“ doporučuje dokument. Netřeba dodávat, že hospodářská krize je k tomu příhodnou příležitostí. To proto, že horšící se situace neformálně působících firem a podniků zvyšuje jejich ochotu – v porovnání se situací v době prosperity – dostat se z komfortní zóny a přijmout vládní pomoc (často nutnou k holému ekonomickému přežití) „výměnou“ za formalizaci.
I z toho důvodu v rámci Rozvojového programu OSN (UNDP) navrhuji vládám v Kosovu, Albánii a zemí Východního partnerství, aby přijaly například takový program pomoci, pro který by byly plně způsobilé formálně působící podniky, ale ty neformální pouze za podmínky úřední registrace a formalizace. V souladu se závěrem experimentu na Srí Lance by tedy pomoc v době koronavirové krize poskytovaná konkrétní vládou některé ze zemí regionu Západního Balkánu nebo Východního partnerství představovala další nebo větší výhodu formalizace. Lze očekávat, že u podniků, které v současné době působí neformálně, by značně vzrostla poptávka po formalizaci.
Dotované poukázky na služby
Vláda může také zavést další a relativně snadno proveditelná opatření na podporu formálního sektoru. Může například usilovat o poskytnutí státem dotovaných poukázek na služby, tedy ještě jednou „zabít dvě mouchy jednou ranou“. Zaprvé, jejich poskytnutí domácnostem během koronavirové krize by dodalo ekonomice tolik potřebnou dodatečnou likviditu a stimulovalo agregovanou domácí poptávku. Zadruhé by povzbudilo domácnosti k nákupu služeb, jako je úklid, opravy nebo hlídání dětí na deklarovaném nebo formálním, nikoli na nehlášeném či neformálním základě. Vláda by totiž samozřejmě dotovala pouze ty poukázky, které se používají k formálnímu nákupu služeb pro domácnost, což by poskytlo těm domácnostem, které působí ve formální ekonomice, značnou výhodu v obtížné době.
Jak všichni víme, pandemie covid-19 má hluboký dopad na celý svět. Nemusí to však být jen negativní dopad. Jsem vděčný za příležitost podílet se na společném úsilí spojit ekonomiku a zkušenosti z terénních experimentů s náročnou a bezprecedentní socioekonomickou realitou éry koronavirové krize v tak rozličných zemích. Věřím, že tento postup a z něho plynoucí výsledná hospodářsko-politická opatření představují jeden ze způsobů, jak zajistit, aby současná krize měla i pozitivní dopad.
Lukáš Kovanda, analytik UNDP a hlavní ekonom Trinity Bank
a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Zprávy Kurzy.cz - ekonomika, akcie, koruna, euro, dolar, zprávy ze světa.
- Ekonomika - Makroekonomika ČR 2020, data, novinky
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- Příspěvek na péči 2024 - kalkulačka: výška příspěvku na péči zůstává stejná jako v roce 2022 a díky inflaci si za příspěvek poživatelé pořídí méně slu
- Omezování šedé ekonomiky: berme koronavirovou krizi jako příležitost
- Omezování šedé ekonomiky: berme koronavirovou krizi jako příležitost - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Anketa - Šedá ekonomika ve vašem oboru - Jak velký je asi rozsah šedé ekonomiky ve vašem oboru?
- Putin: Za krizi může Západ, za propadem rublu jsou externí vlivy. Ekonomika krizi ustojí, stejně jako v r. 2008 - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- infodnes.cz: Rodinné firmy se ukázaly jako opravdový tahoun při zvládání koronavirové krize, vyplývá z průzkumu AMSP ČR
- Šedá ekonomika a krize - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Šedá ekonomika a krize
- S&P: Koronavirová krize vymaže z pacifických ekonomik 211 mld. USD. Čínský růst odhadován na 4,8%
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory