(Kurzy.cz)
Carvago: Pandemie zásadně změní trh s ojetinami, do 5 let se každé desáté auto prodá on-line
Během prvního pololetí letošního roku se oproti loňsku prodalo o čtvrtinu méně nových aut a ojetiny jsou na tom ještě hůře – jejich prodeje meziročně klesly o 40 %. Trh nových vozů se z koronavirového šoku pomalu vzpamatovává, ale na oživení prodejů ojetých vozů si počkáme nejméně do podzimu. Prodejci ojetin zatím zaznamenali ztrátu přes 27 miliard korun, kterou budou velice těžko dohánět. Manévrovací prostor autobazarů je totiž velmi úzký. Nacházejí se ve velice složité situaci, kdy nejsou technologicky vybaveny, aby mohly nabídnout jinou, lepší službu. Prudký pád trhu, který předtím řadu let bezstarostně rostl, zastihnul prodejce ojetých aut zcela nepřipravené.
Jen během třech měsíců největších omezení proti šíření koronaviru ztratil český
trh ojetých aut na prodejích kolem 25 miliard a další miliardové ztráty se
nasčítaly během léta. Musely ale autobazary a dealerství skutečně přerušit
prodej? Když se podíváme na vítěze a poražené karanténních opatření z letošního
jara, jasně vidíme, že on-line obchodníci naopak zaznamenali obrovský nárůst
prodejů. Kromě prodejů ochranných pomůcek či desinfekcí raketově rostl
především on-line prodej potravin a spotřebního zboží s dovozem domů, stejně
jako například prodej zábavní elektroniky a vybavení pro domácí kanceláře.
Nakupovat na internetu začali i nejvíce konzervativní zákazníci využívat.
Z dostupných dat přitom vyplývá že lidé kteří nakupují po internetu zůstávají
věrní nejen tomuto způsobu nakupování, ale, samozřejmě v případě pozitivní
zkušenosti, také svým obchodníkům.
Internet během několika málo let zcela změnil nákupní chování koncových
zákazníků i firem – a to napříč všemi obory. Vzhledem k dlouhodobým zvyklostem
své branže zůstali obchodníci s auty dlouhou dobu stranou a teď na svůj
konzervativní přístup těžce doplácejí. Již během karanténních opatření se
některé autobazary snažily zavést prodeje po telefonu a po internetu, ale bez
možnosti důkladné přípravy a nastavení nových služeb se souvisejícími procesy
se o skutečný on-line prodej nejednalo. Navíc je prakticky jisté, že českým
zákazníkům nebude stačit lokální nabídka ojetých aut, protože již dnes aktivně
hledají svůj budoucí vůz na německém trhu i v dalších zemích. Skutečný on-line
prodej přitom stírá regionální i jazykovou bariéru a poskytuje obrovskou
možnost porovnání konfigurace vozů, jejich cen a samozřejmě také služeb
poskytovaných prodejci po celé Evropě.
Je potřeba si uvědomit, že koronavirová pandemie vlastně jen uspíšila vývoj,
který je nevyhnutelný. Zákazníkům on-line prodej přináší mnohem širší nabídku
ojetých vozů, stejně jako jim pomáhá z pohodlí domova vyřešit financování a pojištění
auta, jeho technickou prověrku a třeba i prodlouženou záruku. Obchodníkům s
vozy se tak otevírá možnost efektivního prodeje na zahraničních trzích.
E-commerce v automotive sektoru je teprve na samém počátku, ale význam on-line
prodeje rychle poroste. Například ve Spojených státech dosáhly on-line tržby v
automotive v roce 2018 asi 14,6 miliardy dolarů a představovaly kolem 1
procenta celkového prodeje aut. Již toto 1 procento ale odpovídá polovině
prodejů všech aut v České republice. Do 5 let pak on-line prodeje ve Spojených
státech vzrostou na 3 až 5 procent. V Evropě odhadujeme, že se během pěti
následujících let začne on-line prodávat 10 % vozů ročně, tedy jen na českém
trhu se bude jednat o 50 000 aut, což bude představovat trh o velikosti přibližně
jedné miliardy eur. Z tohoto koláče si ale ukousnou jen ti, kteří začnou s
přípravou na on-line prodej co nejdříve. Silnější zájem o on-line prodej vozů v
rámci Evropy vychází především z výrazně větších cenových rozdílů mezi
jednotlivými evropskými státy, stejně odlišnou socioekonomickou situací, zákony
či restrikcemi.
Zrychlení elektrifikace autoparků
Následky pandemie koronaviru se projeví také na rychlejší elektrifikaci
evropského autoparku. Pobídky na povzbuzení prodeje nových vozů se totiž ve vyspělých
evropských zemích budou tentokrát, narozdíl od šrotovného během minulé
hospodářské krize, týkat především elektromobilů. Například Německo schválilo
snížení DPH a zdvojnásobilo pobídky pro nákup elektromobilů a také rozsáhle
investuje do stavby dobíjecích stanic. Zatím má ze všech v Německu nově
přihlášených aut plně elektrický pohon pouhých pět procent vozů, ale bezpochyby
jde o skvěle zvolenou strategii, která podpoří německé automobilky. Například
VW se se svojí úplně novou jednotnou platformu pro elektroauta může do roka
posunou do podobné pozice, ve které je dnes Tesla. Volkswagen je již dnes v
elektromobilitě silný a jakmile se jeho nová sériová elektroauta začnou
objevovat na silnicích, stane se z VW nový lídr trhu. Daimler má velkou výhodu
ve spolupráci na vývoji s čínskou automobilkou Geely. Další automobilky, ani
český trh, v tak dobré pozici ale nejsou . V ČR nelze zásadní změnu očekávat
ani s příchodem Škody Enyaq. Elektrické vozy jsou pro běžného českého zákazníka
velmi drahé a i kvůli nedostatečné infrastruktuře dobíjecích stanic nemá u nás
příliš smysl tato auta pořizovat. Dotace na pořízení elektrovozů byly navíc z
důvodu nedostatku financí zrušeny.
Ani se všemi pobídkami ale nemůžeme očekávat rychlé oživení prodejů nových vozů. Investice automobilek do vývoje elektromobilů se totiž promítly i do cen nových aut s konvenčním pohonem a ta jsou teď pro soukromé zákazníky velmi drahá.
Koronakrize zároveň odstartovala i zásadní změny v dodavatelských řetězcích.
Zavedení dodavatelé, jako jsou firmy Bosch nebo Faurecia, nemají technologie na
výrobu baterií,. jejichž cena dnes představuje až polovinu ceny elektromobilu.
I proto výrazně poroste význam tradičních technologických firem, které mají
kromě baterií zkušenosti i s informačními technologiemi, jako jsou Apple,
Huawei nebo Samsung. A neméně klíčovou roli bude hrát i přístup k přírodním
zdrojům. Navrch má v tomto směru Čína, která má k dispozici a kontroluje
suroviny k výrobě bateriových vozů.
Dealerství extrémně posílila svou pozici
V době koronavirové krize se ukázala také důležitost dealerství v
dodavatelsko-odběratelském řetězci a potvrdila se extrémní nepřipravenost
automobilek a prakticky celého trhu na čistě distanční prodej. Ještě v minulém
roce některé studie renomovaných poradenských společností předpokládaly, že v
horizontu pěti let zanikne 30 až 50 % veškerých poboček. To je ale v zásadním
rozporu s faktem, že po celém světě neustále stoupá počet vozů v provozu, které
je potřeba někde zákazníkům předat, servisovat, vykoupit a znovu prodat.
Další skutečností je probíhající konsolidace trhu. Bez ohledu na velikost
dealerství je častým a neřešeným problémem generační obměna, na kterou majitelé
dealerství nejsou připraveni. Velkou výzvu představuje nutná změna standardu
vzhledem k nástupu elektrických vozů. Úprava se týká nejen interiéru showroomu,
investic do vybavení dílny nebo bateriových skladů, ale i zásadního posílení
elektrifikace provozovny.
Úplný zánik dealerství je ale zcela nereálný. Celý segment bojuje s nedostatkem
kvalifikované pracovní síly a kapacit se nedostává na prodejní ploše ani
v servisu. V Evropě roste počet registrovaných vozidel v řádu několika
procent každý rok. To s sebou přináší větší objem zakázek pro servisy a vytváří
tlak na zvýšení nákladů na mzdy servisních pracovníků a tím i růst hodinových
sazeb pro koncové zákazníky. Klesající počet učňů v oboru autoopravárenství je
dalším faktorem pro zvyšování nákladů na servisní opravy.
Druhým důvodem, proč bychom měli vidět budoucnost dealerské sítě pozitivně, je
skutečnost, že automobilky se budou výrazně více soustředit na obsazení pozic
na rostoucích trzích, jako jsou Čína, Indie, Vietnam a další. Automobilky se
tedy musí věnovat přesunu výroby mimo Evropu. Budování vlastní kompetence
prodávat vozy koncovým zákazníkům by automaticky mělo za následek vznik
konfliktů s dealerskou sítí. V západní Evropě se produkuje až 20 % procent
všech aut. A jak víme z praxe, automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a
proto udržují výrobu i v dražších zemích. S nástupem elektromobility a nových
platforem vidíme, že jsou nové moderní závody budovány především v asijských
zemích.
V neposlední řadě je nutné pochopit i úzkou vazba zákazníka a dealera. Více než
70 % všech prodaných nových vozů tvoří dealerstvím vracející se zákazníci. To
je číslo, vysoké i pro jiná retailová odvětví.
Jan Kranát, COO autotržiště Carvago
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun