Internetové obchody v Polsku – růst a příležitosti
Internetové obchody v Polsku – růst a příležitosti
07.09.2020 / 08:30 | Aktualizováno: 07.09.2020 / 08:40
Obchodování přes internet reagovalo na krizi spojenou s koronavirovou pandemií anticyklicky a zaznamenalo prudký růst, který se neustále zrychluje.
V prvním pololetí 2020 vzniklo v Polsku 3,4 tisíce nových eshopů, více než za celý minulý rok. Tento perspektivní trend se dále posiluje. Pro české podnikatele v oblasti e-commerce se tak jedná o velmi zajímavou příležitost, jak vstoupit na polský trh. V Polsku působí velmi úspěšně např. český prodejce parfémů a kosmetiky Notino nebo obchodní galerie Internet Mall.
Uzavření kamenných obchodů v době hygienických opatření vedlo k tomu, že polští prodejci i spotřebitelé se hromadně přesunuli na internet. Za prvních šest měsíců t.r. bylo zaregistrováno 5,5 tisíce nových eshopů a 2 tisíce jich ukončilo činnost, takže celkový počet se zvýšil o 3,4 tisíce. Dynamicky rostou také nákupy. Podle odhadu asociace provozovatelů digitálního obchodování Ecommerce Europe a konzultační firmy RetailX by polský trh e-commerce měl vzrůst v tomto roce o více než 30% na 15 mld euro, což je nejrychlejší růst v Evropě. Pro srovnání v r.2015 dosahoval polský e-commerce hodnoty 5,3 mld euro a v minulém roce 11,7 mld euro.
Přes eshopy nakupuje již 72% uživatelů internetu, což je vzrůst o 15% ve srovnání s r.2019 a téměř 50% od r.2015. Spotřebitelé oceňují nejen finanční úspory v online obchodech, ale také bezpečnost a pohodlí při nakupování z domova, včetně možnosti zajištění dopravy. Online se nekupuje pouze zboží, ale také se objednávají služby, mj. dodávky hotových jídel, objednávky v kosmetických salónech apod.
Očekává se, že e-commerce v tomto roce bude tvořit již 3% polského HDP – v r.2015 to bylo 1,5%. Za posledních 5 let vzrostl podíl eshopů o více než 145%. Internetové obchodování se v posledních letech sice rozšiřovalo rychlým tempem, ale v posledních měsících v době koronavirové krize nastaly dramatické změny. Podle Santander Bank by e-commerce v maloobchodě mohl v tomto roce vzrůst na 8% - z 5,4% v r.2019. Pandemie a nejistota, které ohrožují ekonomiku, jsou naopak hybnou silou růstu e-commerce.
Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Koronavirus Polsko
- Ceny benzínu v Polsku
- Akcie ERSTE GROUP BANK AG - ERSTE BANK, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Akcie KOMERČNÍ BANKA, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Akcie ČEZ - ČESKÉ ENERGETICKÉ ZÁVODY, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Akcie MONETA Money Bank, a.s., aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Akcie PHOTON ENERGY, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Akcie KOFOLA CS, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Akcie COLT CZ GROUP SE, aktuální vývoj cen obchodů Burza, akcie-cz online
- Internetové obchody v Polsku – růst a příležitosti
- Internetové obchody v Polsku – růst a příležitosti - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Internetové obchody v Polsku – růst a příležitosti - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Ali Daylami, BITmarkets