V týdnu od 16-22. března se prodalo 111× méně vozů než v předchozím
roce.
V polovině
roku se trh postupně vrací do normálu, aktuálně jsou prodeje oproti loňsku o 30 % nižší.
Nejprodávanějším vozem byla
Škoda Octavia kombi 2.0 TDi 110
kW s nájezdem 130 tisíc km.
Dopad epidemie
koronaviru se daleko razantněji podepsal na prodejích
ojetých automobilů než na nových vozech. Trh ojetin za první půlrok
2020 dostal největší ránu ve své novodobé historii, kdy se v meziročním srovnání propadl o 46,53 %, tedy o 27,193
miliard korun. Vyplývá to z datových analýz autotržiště Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG), které díky kompletní digitalizaci databáze
ojetých automobilů v
ČR i
Evropě monitoruje přes 80 % tuzemského trhu.
Zájem o
ojeté automobily začátkem
roku pokračoval ve stabilním růstu po vzoru předchozího
roku 2019, do epidemie
koronaviru o 1,7 %, tedy o 315
milionů korun. Protiepidemická
opatření se však drasticky promítla na prodejních
výsledcích a v týdnu od 16. do 22. března se trh s 99% propadem doslova zastavil. Ve stejném časovém intervalu v meziročním srovnání se prodalo 111× méně vozů. V extrémních hodnotách (pokles přes 90 %) pak trh vydržel
dlouhé dva měsíce a až koncem května došlo k částečnému oživení (pokles 47,9 %). Od počátku
koronakrize do konce první poloviny
roku trh zaznamenal propad 68,9 %, vozů se tak prodalo 3,2× méně. Celkový propad v oproti minulému
roku je v konečném součtu 46,53 %, prodalo se 1,87× méně.
V první polovině
roku se prodalo pouze 119 674 vozů, z čehož se nejvíce dařilo osobním
automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy. Přestože je
Škoda Octavia stále nejprodávanějším ojetým
automobilem – konkrétně v karoserii kombi s motorizaci 2.0 TDi, výkonem 110
kW, manuální převodovkou a průměrným nájezdem 130 tisíc km, tak již není na českém trhu nedostatkovým zbožím. Nahradila jej
Škoda Fabia, kterých na českém trhu chybí aktuálně 193. Průměrná cena vozu navzdory negativním dopadům
covid-19 letos vzrostla o 3,5 % na výsledných 261 878
Kč. Nadále se postupně omlazuje tuzemský park prodaných
ojetých automobilů – vozů mladších 10
let je 57 % a
průměrný věk prodaného ojetého vozu je aktuálně 9,4
roku.
V rámci značek dominuje stejně jako u nových vozů tuzemská
Škoda s tržním podílem 30,7 %, následuje
Volkswagen s 11 % a na třetím místě se umístil
Ford s podílem 6,8 %. Čtvrtý je
Peugeot (4,6 %) a pátý
Hyundai (4,0 %). Nejprodávanějšími modely jsou
Škoda Octavia (10,6 %),
Škoda Fabia (8,1 %),
Škoda Superb (3,5 %),
Škoda Rapid (3,0 %) a
Volkswagen Passat (2,5 %).
„
Krize se neprojevila pouze v nižší poptávce či cenách, ale změnilo se i zákaznické chování. Uplynulé měsíce nám jasně ukázaly, že dosavadní koncept
prodeje automobilů v pouze „offline“ prostředí není dostatečný a prodejci a dealeři budou nyní muset svůj přístup přehodnotit. Pokud by byli na online prodejní kanály již dávno připraveni, nemusely by letošní ztráty být tak fatální. Očekáváme, že přechod na online prodej se teď výrazně urychlí. Dealeři a prodejci ojetých
aut budou muset svůj byznys kompletně transformovat, a to především ve smyslu digitalizace a
práci s daty. která přináší možnost párování nabídky a poptávky napříč veškerými trhy,“ uvedl Jakub Šulta, CEO Autotržiště Carvago.
Carvago může díky podrobné analýze trendů včetně předpovědi nabídky a poptávky poskytnout dealerům a partnerům komplexní
data, na základě nichž lze výkup a prodej ojetých vozů optimalizovat.
Jan Pohorský
PR agentura FYI Prague