Maloobchod za celý rok bez automobilového segmentu letos klesne o cca 5%
Důvodem historických propadů je pochopitelně šíření koronavirové nákazy a opatření zaváděná v rámci boje s ním. Nouzový stav trval po převážnou část měsíců března i dubna a podstatná část obchodů musela být ze zdravotních důvodů zavřená. Zvláště markantní je meziroční propad tržeb například v případě maloobchodu s oděvy či obuví, kde činí takřka přes 81 procent. Katastrofální byla v dubnu situace v segmentu ubytování, kde tržby poklesly meziročně o 95,5 procenta. Tržby se citelně propadaly ve všech klíčových maloobchodních segmentech s výjimkou e-shopů. Dokonce i prodej potravin a také zdravotnického či drogistického zboží v kamenných obchodech zaznamenal v dubnu meziročně propad. Zatímco ještě v březnu tyto prodeje rostly. Lidé se v březnu v obchodech těchto segmentů, které zůstaly otevřené, předzásobovali z důvodu obav z šíření nákazy. Nakupovali například trvanlivé potraviny či více utráceli za zboží typu dezinfekčních prostředků. V dubnu pak už tedy byli do značné míry předzásobeni. Nejvýraznějším tempem od listopadu 2004, takřka o 47,5 procenta, stouply v dubnu tržby zmíněným online obchodům a zásilkovým službám, kam se další část spotřebitelské poptávky přesunula z důvodu obavy lidí z nákazy a kvůli uzavření citelného podílu kamenných obchodů. Za letošní rok by online obchody mohly poprvé v historii dosáhnout celkového objemu tržeb ve výši 200 miliard korun, nebo se mu citelně přiblížit. V dubnu byly hity online nakupování dezinfekce, dětská pyžama a set-top-boxy. Za tato zboží lidé v českých e-shopech utratili meziročně o 500 až 800 procent více.
Za měsíc květen je třeba počítat se zmírněním propadu a dále s postupnou stabilizací situace v tuzemském maloobchodě. Po plném otevření ekonomiky se v některých spotřebitelských segmentech dostavuje částečný kompenzační efektem, kdy lidé nakupují zboží, které nemohli pořídit kvůli zavření obchodů. Takto však budou maloobchodníkům kompenzovat jen část ušlých tržeb, neboť například v případě zboží netrvanlivé povahy, třeba obědu v restauraci, není taková kompenzace příliš možná. Za celý letošní rok se pak tržby maloobchodu bez zahrnutí motoristického segmentu a za předpokladu, že nenastane další závažná vlna šíření nákazy, budou pohybovat meziročně kolem úrovně minus pěti procent.
CZECH FUND
Cílem fondu CZECH REAL ESTATE INVESTMENT FUND je přinášet pravidelné výnosy pocházející z nájmů a kontinuálního zvyšování hodnoty podílů v nemovitostních společnostech a nemovitostech. Fond investuje do nemovitostních společností a/nebo nemovitostí v České republice s trvale udržitelným ekonomickým rozvojovým potenciálem, jako jsou např. administrativní budovy, nákupní centra, obchodní domy, hotely a logistické areály. Fond má sídlo v Lichtenštejnsku, je pod dohledem lichtenštejnského regulátora FMA (Finanzmarktaufsicht). Rozhodnutím České národní banky byl fond uznán jako srovnatelný se speciálním fondem nemovitostí podle českého práva. Nabízení investic do fondu v České republice je tak pod dohledem České národní banky a podléhá českým předpisům.
Více informaci na : https://czech-fund.cz/
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?