Spořitelna již zpracovala více než 20 tisíc žádostí o odklad
splátek úvěrů individuálních i firemních klientů, kteří byli postiženi pandemií. Nyní banka nabídne všem firemním klientům možnost okamžitého čerpání
státem garantovaných
úvěrů v rámci programu
COVID II a bude pokračovat ve standardním úvěrování a financování zejména firemních klientů, aby tito dokázali udržet desítky tisíc
pracovních míst, ohrožených v důsledku pandemie.
“Stojíme za našimi klienty v dobrých i zlých časech. Vnímáme to jako naši přirozenou povinnost a étos, s nímž byla
Spořitelna před 200
lety založena. Právě v čase
krize platí více než jindy, že žádná banka nemůže prosperovat ve společností, která sama strádá,” říká Tomáš Salomon, předseda představenstva
České spořitelny a dodává “Fakt, že jen za první týden od spuštění nás požádalo více než 20 tisíc klientů o pomoc s odložením splátek, potvrzuje, že pomáháme na správném místě. Chci všechny naše klienty ujistit, že
Spořitelna bude pokračovat ve standardním úvěrování a financování, protože jsme si vědomi, že zajištění financování všech klientů je klíčovou podmínkou jak pro přežití
firem, tak pro udržení desítek tisíc
pracovních míst v celé
České republice.”
1/ Umožňujeme odklad splátek všem klientům
Od 20. března
Spořitelna přijala 20 300 žádostí o odklad
splátek úvěrů od klientů, jejichž schopnost splácet je ohrožena probíhající
koronavirovou pandemií. O odložení splátek dosud požádalo 18 600 individuálních a 1 700 firemních klientů.
Většina žádostí byla zpracována v průběhu 48 hodin
Pro maximální zjednodušení celého procesu byl do zpracování nejjednodušších žádostí zapojen i robot, který zpracoval zhruba 20 % žádostí individuálních klientů;
Individuální klienti
Individuální klienti, jejichž schopnost splácet byla ohrožena pandemií, mohou nyní u
Spořitelny online požádat o odklad splátek až o 6 měsíců.
Spořitelna navíc jako jedna z mála bank na trhu, po dobu odkladu neúčtuje klientům úroky z
hypotečních úvěrů, takže celková jistina i doba splácení
hypotečního úvěru se nemění. Více o podmínkách odkladu zde.
Firemní klienti, podnikatelé a
OSVČ
Mohou žádat až o 6 měsíční odklad splátek
úvěru, aniž by po dobu odkladu byl snížen jejich rating. Konkrétní podmínky odkladu odpovídají situaci a potřebám
firmy a jsou sjednávány na zcela individuální bázi. Zhruba polovina z dosud došlých žádostí firemních klientů byla schválena již v průběhu prvního týdne, u ostatních se jednání o odkladu finalizují. Z 1 500 firemních klientů, kteří požádali o odklad splátek z důvodu postižení pandemií, bylo:
1 490 malých
firem a osob samostatně výdělečně činných s průměrným objemem
úvěru okolo 1,5
milionu korun. Z hlediska oblasti podnikání mezi těmito žadateli dominují - pohostinství, pronájem
nemovitostí,
obchodní činnost, automobilová
doprava a servis;
210 středně velkých
firem.
Jsme v průběžném kontaktu i s řadou velkých firemních klientů a jsme připraveni jim vyjít maximálně vstříc
2/ Poskytujeme zvýhodněné
úvěry se zárukou
Česká spořitelna začne v průběhu začátku dubna poskytovat zvýhodněné
úvěry se
státní zárukou v rámci programu
COVID II, který připravuje Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB) společně s Ministerstvem
průmyslu a
obchodu (MPO). Díky tomuto programu získají malé a střední
firmy zvýhodněný
úvěr se zárukou k provoznímu financování. Výhodný
úvěr lze čerpat na tři
roky a jeho primárním cílem je pomoci podnikatelům s následky
koronavirové epidemie.
Úvěr bude možné poskytnout až na 3
roky ve výši od 10 tisíc do 15
milionů korun na zajištění provozních financí a cash-flow. Primárně je půjde využít na úhradu mzdových nákladů,
nájmu,
energií, dodavatelsko-odběratelských faktur, materiálu či zásob.
Více informací o
úvěru COVID II je na https://www.cmzrb.cz/cmzrb-rozdeli-dalsich-5-miliard-na-
covid-ii/
3/ Pomáháme společně
“
Spořitelna je největším komerčním věřitelem v
České republice. Mimořádnou pomoc klientům diskutujeme také s dalšími bankami, protože maximální pomoc firmám i spotřebitelům, které financujeme, je v této situaci v zájmu celé
ekonomiky a společnosti. Zatímco spotřebitelé mají v průměru 1 až 2
úvěry, firemní klienti se nacházejí často ve velmi komplexních dodavatelsko odběratelských vztazích. Proto je důležité, aby neuvážený tlak zejména na firemní klienty, ať už ze
strany úvěrujících bank nebo ze
strany dalších dodavatelů a
obchodních partnerů nespustil insolvenční
domino, které by mohlo mít dalekosáhlé negativní důsledky pro celou ekonomiku a společnost,” říká Tomáš Salomon.
Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny
České spořitelny:
Filip Hrubý
Tiskový mluvčí ČS