Účetní program vs ERP systém
Řada menších firem už roky používá nějaké účetní programy. Často ještě od dob, kdy začínala ve formě živnosti. V čem se ale ERP systém od účetního programu odlišuje, a proč dražší účetní programy nejsou a nikdy nebudou schopné ho nahradit?
Rozdíl mezí účetním programem a ERP systémem bývá velmi často bagatelizován, a to především ze strany dodavatelů účetních produktů. V některých případech je jimi dokonce účetní program prezentován jako ERP systém a příslušný uživatel pak nevnímá rozdíly, které však mohou být fatální. Abychom tedy mohli definovat rizika přechodu a poskytli tak jakýsi návod, jak správně přejít na „vyšší level“, definujme si nejprve oba pojmy a podívejme se na rozdíly mezi nimi.
Když se řekne účetní systém
Účetní systém je aplikace, často běžící jen na konkrétním počítači, jejímž hlavním účelem je pokrytí nezbytných ekonomických, finančních, skladových a obchodních agend firmy, tedy k pokrytí účetnictví. V této oblasti pak zajišťuje uživateli správu dat a veškeré výstupy v souladu s platnou legislativou, včetně např. přípravy přiznání k různým typům daní, kontrolních hlášení, či u menších firem i přípravy povinného výkazu zisku a ztráty a rozvahy na konci hospodářského roku.
• Nízké pořizovací náklady
Pro živnostníky a menší firmy je to vlastně ideální řešení. Jenže všechny výše uvedené charakteristiky jsou na úkor aplikačních a technologických možností. Účetní program sice rámcově pokryje důležitou účetní agendu a s ní spojené legislativní nároky, zatímco zbytek řízení firmy se odehrává po Excelech, někdy v Accesu a někdy spíš intuitivně a po e-mailech. S tím jak firma roste, však nastávají i v té účetní agendě určité problémy, např. v oblasti schvalování faktur, objednávek, spolupráce více účetních atd. Navíc, jak firma roste, mění se i organizace práce, požadavky na pokročilejší funkcionalitu, otevřenost pro úpravy, reportingové a analytické nástroje, oborová specifika apod. A tam už paralelní Excely a e-maily přestávají stačit.
Když se řekne ERP systém
Na druhé straně barikády přitom stojí ERP systém. Ten se již zaměřuje na pokročilejší funkcionality, funguje na serveru s možností přístupu velkého množství klientů a je navržen na spolupráci desítek, stovek až tisíců uživatelů. Srovnávat pokročilý účetní systém a běžný ERP systém je jako postavit proti sobě ultralight a Boeing 737. Obojí jsou letadla, mají knipl a motor a jsou schopná přepravy osob a nákladu z místa A do místa B. Ale zkuste do ultralightu dostat 150 cestujících a přeletět s nimi oceán…
Bylo by to stejné, jako zkoušet v pokročilém účetním programu za pár tisíc korun uřídit výrobní firmu se 150 zaměstnanci, 30 subdodavateli, 15 obchodníky, 10 servisáky a 100 zakázkami na další den. Hlídání budgetu, WorkFlow na dokumenty, notifikace na události, výkonové ukazatele pro obchodníky, plnění plánu ve výrobě apod. Pro tohle všechno už potřebujete nástroje a funkcionality zaměřené za řízení, plánování a analýzu všech klíčových procesů ve společnosti. Tedy to, co běžně ERP systémy poskytují, ale účetní programy to samozřejmě neumějí.
ERP systémy tedy nabízejí vše, co každý účetní program, byť na vyšší úrovni, ale nadto integrují, automatizuji, analyzují, monitorují a hlavně umožňují efektivně řídit velké množství dalších procesů, které jsou často upraveny dle činnosti konkrétní společnosti či jsou personifikovány dle rolí na straně uživatele.
Jaké potřebujete letadlo?
Lukáš Ontl
Lukáš pracuje ve společnosti Asseco Solutions a.s. necelých 20 let. Za tuto dobu působil v řadě pozicích, a to i včetně manažerských, jak v obchodním oddělení, tak produktovém managementu. Aktuálně je na pozici vedoucího oddělení inovace a rozvoje produktů, jehož primární zaměření je na rozvoj a hledání nových příležitostí k růstu prostřednictvím základního vývoje prototypů (R&D) a jeho aplikaci do jednotlivých produktů, ať už stávajících či nových.
Asseco Solutions, a.s.
Asseco Solutions je největším producentem podnikových informačních systémů na českém a slovenském trhu. Softwarové aplikace z jeho produkce jsou distribuovány i na dalších trzích v rámci střední Evropy. Společnost se zabývá nejen vývojem, ale také implementací a podporou specializovaných systémů a již téměř 30 let přináší svým zákazníkům nejmodernější technologie.
Podnikové informační systémy HELIOS z produkce Asseco Solutions plně pokrývají potřeby velkých, středních i malých firem a ostatních ekonomických subjektů v nejrůznějších oblastech působení.
Více na www.helios.eu.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Ověření DIČ v EU - ověřování DIČ v systému VIES
- Reforma důchodů - reforma důchodového systému
- RM Systém, Kurzy akcií cz, kurzovní lístek, kurzy ze dne 24.11.2020
- Účetní program vs ERP systém
- Řízení projektů vs. programů vs. portfolia
- Samostatná/ý účetní se znalostí účetního programu pohoda - nabídka práce
- Konzultant/ka erp systému, pracoviště brno - nabídka práce
- Ms Office, Erp Systémy A Jejich Moduly - Volná místa
- Analytik/čka - konzultant/ka erp systému ostrava - nabídka práce
- Informace o předávání operativních účetních záznamů do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS) pro rok 2019
- Analytik Erp Systému, nejvyšší mzda - Volná pracovní místa
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?