(Kurzy.cz)
CzechTrade: Zahr. obchod loni vzrostl o 50 mld. r/r, vývoz se zvýšil o 3,6 %
Loňský rok byl pro český export i agenturu CzechTrade úspěšným.
V porovnání s rokem 2018 se vývoz zvýšil o 3,6 % na hodnotu
přesahující 4 563 mld. Kč. „Jsme rádi, že se českému zahraničnímu obchodu
a českým podnikatelům daří. Potvrzuje se, že jsme v exportu nadále úspěšní
zejména v oblasti automotive, ale také telekomunikací. Kromě klasických
exportních zemí nově posilujeme například ve Švýcarsku, USA nebo Japonsku,“ říká
Karel Havlíček, ministr průmyslu, obchodu a dopravy.
Z pohledu
metodiky pohybu zboží přes hranice dosáhla obchodní bilance hodnoty 501,3 mld.
Kč a meziročně tak přidala 31,7 %. Vývoz v minulém roce vzrostl
o 3,6 % a dosáhl hodnoty 4 563,3 mld. Kč, dovoz meziročně vzrostl
o 1,0 % a vykázal objem 4 062 mld. Kč.
Mezi největší exportní
partnery České republiky se dlouhodobě řadí evropské i mimoevropské země, jako
je například Německo, Slovensko, Polsko, Francie a Velká Británie. V loňském
roce se českým exportérům ale dařilo prosazovat i v náročných teritoriích a
procentuálně tak nejvíce rostl export do Švýcarska, USA a Japonska. Podíl
vývozu do zemí EU činil 83,6 %, což je srovnatelné s rokem 2018.
Nejvyšší podíl na exportu v loňském roce opět zaznamenaly osobní
automobily a vozidla pro dopravu osob (11,48 %), díly a příslušenství
motorových vozidel (7,95 %), zařízení pro zpracování dat (6,61 %) a
telekomunikační zařízení (6,56 %). Čtyři uvedené položky zaujímají 32,6 % z
podílu celkového vývozu. „Čeští exportéři se dokázali prosadit i v oborech
s menším objemem zakázek. Například export vědeckých přístrojů v roce 2019
vzrostl o 10 %, chemických výrobků o 9,4 % a výrobky z oblasti aerospace o 6,9
%. Letecké motory byly pak druhou největší exportní položkou do USA a další
významný artikl představovaly elektronové mikroskopy,“ dodává ministr průmyslu, obchodu a dopravy, Karel
Havlíček.
Rozšíření poboček CzechTrade, podpora českého designu i
rozvoj portálu
K úspěchům agentury
CzechTrade se v minulém roce řadí především rozšíření služeb poskytovaných
v zahraničí.
Kromě rozvoje zahraniční sítě
poboček se agentura CzechTrade v roce 2019 zaměřila na ještě intenzivnější
podporu českého průmyslového designu a dařilo se jí propojovat české firmy
s předními designéry. „Agentura CzechTrade se v roce 2019 vůbec
poprvé zúčastnila Designbloku, na němž zorganizovala nejen odborný doprovodný
program, ale také prezentaci 8 firem. I v roce 2020 připravujeme nové
projekty v oblasti průmyslového designu a kreativních průmyslů,“ uvádí
generální ředitel agentury CzechTrade, Radomil Doležal.
Nadále se agentuře dařilo
rozvíjet spolupráci s vybranými vysokými školami a univerzitami. Podařilo
se zajistit stáže pro desítky studentů. Ti v loňském roce projevovali
největší zájem zejména o stáže v USA a Mexiku (30 studentů), ale také
v centrále CzechTrade (9 studentů). Pro rok 2020 v tomto plánuje
agentura CzechTrade pokračovat a vedle spolupráce s VŠE by ráda zapojila i
další univerzity.
V průběhu roku byl taktéž
inovován oficiální portál pro podnikání a export – BusinessInfo.cz. Portál,
jehož realizátorem je CzechTrade a gestorem MPO, získal zcela novou podobu,
která by jeho uživatelům měla zajistit snadnou orientaci a ještě větší
uživatelskou přívětivost. „Inovovaný portál BusinessInfo.cz nabízí podnikatelům
větší komfort, všechny podstatné informace najdou na základě nového
intuitivního vyhledávání a filtrování rychle a pohodlně na jednom místě.
V rámci redesignu portálu jsme využili nové technologie, založené na
cloudovém řešení, web je samozřejmě responzivní. Jeho další rozvoj plánujeme i
pro letošní rok,“ doplňuje Radomil Doležal.
Více jak 2500 zakázek, 4% nárůst klientů a 1 065
exportních příležitostí
Agentura CzechTrade realizovala 2519
zakázek a zaznamenala tak v uplynulém roce meziročně více než 3% nárůst
zakázek. Meziročně vrostl o 4 % také počet klientů (1 247). Agentura
CzechTrade pomohla českým podnikatelům zprostředkovat v loňském roce až
1 065 exportních příležitostí, tedy konkrétních poptávek zahraničních
firem. „Poskytování kvalitního servisu českým firmám v rámci jejich
exportních aktivit je pro nás stěžejní, chceme být co nejvíce nápomocni.
V případě nejperspektivnějších firem zprostředkováváme setkání se zahraničními
nákupčími během tzv. Sourcing days. V roce 2019 se takových setkání
pořádalo 12 a účastnilo se jich 160 českých firem, což představuje 490
konkrétních jednání českých dodavatelů se zahraničními nákupčími,“ říká Radomil
Doležal.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory